اونس طلا2232.37
مظنه14,306,000
18 گرم3,302,500
ارزش سکه32,231,418
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
رشد بورس اثر رشد نفت را خنثی می‌کند

جدال عوامل در بازار طلا

فلز زرد که روز دوشنبه دو نیمه متفاوت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه را با قیمت‌های بالاتر آغاز کرد اما خیلی زود رو به کاهش گذاشت.

اونس طلا در نخستین روز کاری هفته ابتدا تحت‌تاثیر عوامل افزایشی به‌ویژه رشد بهای نفت خام، انتشار داده‌های بد از اقتصاد چین و داده‌های کمتر از انتظار از اقتصاد آمریکا با رشد روبه‌رو شد، اما جهش شاخص‌های سهام آمریکا باعث شد که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و در نتیجه قیمت طلا از میانه روز با کاهش روبه‌رو شود. با این همه، اونس در نهایت با یک دلار رشد نسبت به قیمت نهایی هفته گذشته، روی قیمت 1274 دلار ایستاد. اونس روز سه‌شنبه را نیز تحت‌تاثیر خوش‌بینی‌های نفتی با قیمت 1279 دلار شروع کرد، اما بعد تحت‌تاثیر رشد شاخص‌های بورس رو به نوسان گذاشت و تا 1270 دلار هم پایین آمد. اونس طلا تا ساعت 8 عصر به وقت تهران به قیمت 1279 دلار بازگشت، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

رشد ناتمام دوشنبه

رشد یک دلاری روز دوشنبه نتیجه ناکامی طلا در حفظ جهش صبح اولین روز کاری از سومین هفته ماه مه بود. بازار انرژی صبح دوشنبه تحت‌تاثیر گزارش موسسه «گلدمن ساکس» بود مبنی‌بر اینکه دوره وفور عرضه نفت به پایان رسیده است. این گزارش باعث جهش 2 درصدی بهای نفت خام و در نتیجه رشد اونس طلا شد. همزمان داده‌های بد از اقتصاد چین و بعد آمریکا باعث افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن شد. افت دلار نیز عامل کمکی دیگری برای فلز زرد فراهم کرد. البته دلار نیز در این روز مسیر خود را تغییر داد تا پس از کمک ابتدایی به طلا، به ضرر آن عمل کند. نتیجه اثرگذاری این عوامل افزایشی جهش طلا تا قیمت 1288 دلار بود، اما افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام، در نیمه دوم روز باعث افت بهای طلا شد.

عوامل سه‌شنبه

نفت خام روز سه‌شنبه نیز رو به رشد داشت، گرچه با نزدیک شدن به مرز 50 دلار، در مقاطعی نیز تضعیف شد. این تصور برخی معامله‌گران در بازار انرژی مبنی بر اینکه دوره افت قیمت‌ها پایان یافته، می‌تواند چند ماه بازار نفت را تحت‌تاثیر قرار دهد، با این همه هنوز اجماعی بر سر روند آینده طلای سیاه وجود ندارد. با این همه، روز گذشته نفت یار طلا بود. افت اندک شاخص دلار نیز به نفع فلز زرد کار کرد. اما بازارهای سهام جهان در دومین روز هفته وضعیت خوبی داشتند، آنقدر خوب که توانستند اثر عوامل افزایشی را در بازار طلا خنثی کنند.(دست کم تا زمان نوشته شدن این گزارش) علاوه‌بر گزارش‌های وابسته به شرکت‌های غول جهان،‌ رشد بهای نفت خام بورس‌ها را افزایشی کرد. یکی از نگرانی‌های عمده در ماه‌های گذشته تورم معکوس ناشی از انرژی ارزان بوده است. به گفته تحلیلگران، بازارهای سهام به‌دلیل رشد مستمر دلار آمریکا و بالا رفتن قیمت کالاها در وضعیت نسبتا خوبی هستند. بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کردند بازارها به سطح پایین‌تری عقب‌نشینی کنند، اما با وجود همه بدبینی‌ها، بازارها همچنان به پیشروی ادامه می‌دهند.

هفته سوم مه

اونس در حالی در دو روز کاری نخست هفته عمدتا در محدوده‌های 1270 و 1280 دلار نوسان کرد که سرمایه‌گذاران خرد پیش‌تر گفته بودند اونس در طول 5 روز کاری هفته جاری از قیمت 1273 دلار هفته گذشته رشد خواهد کرد. با این همه کارشناسان حرفه‌ای گفته بودند که اونس بیش از پیش ضعیف خواهد شد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 663 نفر شرکت کردند که از این میان 458 نفر معادل 69 درصد، افزایش و 124 نفر معادل 19 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌های طلا را در روزهای پیش‌رو پیش‌بینی کردند. در نظرسنجی از کارشناسان نیز 26 نفر شرکت کردند که از این میان 13 نفر معادل 50 درصد، کاهش و 9 نفر معادل 35 درصد، افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کردند. اما حتی اگر اونس در هفته سوم ماه مه نیز تضعیف شود، نسبت به ابتدای سال 2016 رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

روند 2016

فصل اول سال 2016 فصل رشد 16 درصدی اونس بود، با این همه برخی نسبت به روند ادامه سال تردید دارند. در میان این تردیدها، موسساتی نیز هستند که پیش‌بینی‌های خود را در مورد قیمت طلا افزایش داده‌اند. به‌عنوان مثال بانک «کردیت سوئیس» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی نسبت به قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده را افزایش داده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «وال استریت»، قیمت طلا از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون حدود 20 درصد رشد داشته است که علت اصلی آن نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان، افت شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و وضعیت نامعلوم نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا بوده است. در این بین، بانک کردیت سوئیس نیز به سایر موسسات معتبر مالی بین‌المللی پیوسته است که پیش‌بینی نسبت به قیمت جهانی طلا را افزایش داده‌اند. آنیتا سونی، تحلیلگر ارشد بانک کردیت سوئیس تاکید کرده که روند صعودی قیمت طلا طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت و قیمت هر اونس طلا تا سه ماه نخست 2017 میلادی به بیش از 1350 دلار خواهد رسید.

داده‌های چهارشنبه

امروز چهارشنبه، صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو منتشر خواهد شد که می‌تواند تمام بازارهای جهانی از جمله بازار فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما در روزهای بعد نیز داده‌هایی از راه خواهند رسید. اقتصاددانان «اینوستینگ» بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا و نوسانات ارزش دلار قرار خواهد داشت. چهارشنبه ژاپن هم آمارهای اولیه مربوط به رشد اقتصادی در سه ماه نخست امسال را منتشر می‌کند. انگلیس نیز آمارهای اشتغال در ماه آوریل را اعلام خواهد کرد. منطقه یورو نیز شاخص قیمت مصرف‌کننده را منتشر می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد