اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
نوبخت در نشست خبری:‌

رشد اقتصادی حدود ۱ درصد است / تشکیل کارگروه بازگرداندن ۲ میلیارد دلار برای استیفای حق ملت است

سخنگوی دولت گفت: کارگروهی از جانب رئیس‌جمهور برای بازگرداندن ٢ میلیارد دلار از آمریکا تشکیل و همه تلاش خود را برای استیفای حقوق ملت انجام خواهیم داد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت:‌ در سه ماه گذشته هشت رییس جمهور، پنج نخست وزیر و سه رییس مجلس برای گسترش روابط و سرمایه گذاری در ایران حضور یافتند.

وی به سفر رییس جمهوری کره جنوبی به تهران اشاره کرد و گفت: خانم پارک گئون هی که به همراه هیاتی 230 نفره به تهران آمده است هم اکنون در حال مذاکره و امضای موافقتنامه و یادداشت همکاری با ایران است.
سخنگوی دولت با تاکید بر عملکرد ٣٣ ماهه دولت یازدهم گفت: درمورد موضع گیری برخی افراد نسبت به موضوع برجام باید گفت که از برجام به اندازه برجام توقع داشته باشیم.
نوبخت افزود: در اولین اقدام برای رفع تحریم ها که مصداق آن تحریم نفتی بود، آیا کسی از اصحاب رسانه هست که بگوید تحریم نفتی که اصل تحریم بود، لغو نشده است؟ آیا کسی هست که مطلع نباشد ما موفق شدیم بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت صادر کنیم؟
وی ادامه داد: 33 ماه گذشته در شرایطی دوره خدمت دولت تدبیر و امید آغاز شد که به دلیل ورود تحریم‌ها به مرحله جدید کاملا حساس و پرمخاطره بود و محدودیت صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز محدود شد.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: باتوجه به تنظیم لایحه‌ای با عنوان نفت در برابر غذا، صادرات نفت ایران نیز مشمول این تحریم‌ها می‌شد و از طرفی نقل و انتقال های پولی و ارزی باتوجه به شرایط تحریم تشدید ‌شد.
نوبخت افزود: آثار تحریم‌ها در شاخص کلان اقتصادی با نرخ تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی منفی هفت درصد وجود داشت و دولت تلاش داشت تا اجازه ندهد تحریم‌ها تشدید شود و در مساله برجام و مذاکرات فرصتی فراهم بشود تا تحریم‌ها برداشته شود. وی یادآور شد: دولت در این تعهد، مسوولانه اقدام کرد و جلوی تشدید تحریم‌ها را گرفت و توانست با مذاکرات سخت و حساس تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف کند.
وی ادامه داد: برجام در سه ماه قبل به تایید طرفین رسید و اجرایی شد و اگرچه در 30 ماهه اجرای برجام با فشار مضاعفی که کاهش قیمت شدید نفت به اقتصاد وارد کرد ولی روند کاهنده تورم ماه به ماه ادامه یافت و در آخرین ماه (فروردین) نیز این روند نسبت به اسفندماه سال گذشته رو به بهبود بود.
سخنگوی دولت یادآور شد: البته عدد رشد اقتصادی کشور قانع‌کننده نیست و اقتصادی که می‌خواهد رشد فزآینده داشته باشد و جایگاه نخست منطقه‌ای را کسب کند، این رقم مطلوبی نیست ولی این رشد نسبت به گذشته موفق به مهار تورم و حرکت به سمت رشد اقتصادی شد.
نوبخت خاطرنشان کرد: اینها از نگاه هر ارزیاب مثبت و منصفی می‌تواند به عنوان اقدامات قابل قبول دولت تلقی شود و بی‌انصافی است که در چنین شرایطی هرچند متناسب با نیازهای کشور نیست، اقدامات صورت گرفته را نفی کنیم.
وی افزود: بگذریم از این که عده‌ای مخالف اجرای برجام و مذاکرات بوده‌ و نظر می‌دادند که امکان دستیابی به توافق نیست و بعد مورد به مورد نسبت به مسایل برجام تشکیک کردند و حتی تا مساله اجرای سوئیفت نیز پیش رفتند.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در حوالی یک درصد است اظهارداشت: برای استفاده از ثمرات برجام هنوز فاصله داریم اما گام به گام استفاده های لازم را از این فرصت انجام خواهیم داد.

سخنگوی دولت با بیان این که البته تا زمانی که از ثمرات برجام استفاده کنیم، فاصله وجود دارد، گفت: وقتی از برجام صحبت می‌شود، یک توافق و موضوعاتی متنوعی بود که با دیگر کشورها صورت گرفت و آمریکا هم یکی از این کشورها بود و ما هم بلافاصله بعد از امضا در عالی‌ترین سطح اعلام کردیم که اختلاف ما درخصوص برخی از موارد باقی است ولی در حال حاضر هر روز یک موضوع و ناهنجاری‌ در زمینه برجام مطرح می‌شود که درست نیست.
نوبخت خاطرنشان کرد: وقتی از رفع تحریم‌ها صحبت می‌شد، منظور تحریم‌هایی است که درخصوص هسته‌ای است، ضمن این که ما معتقدیم هیچ کدام از تحریم‌ها را قابل پذیرش نمی‌دانیم و این دو را باید از هم تفکیک کرد.
وی ادامه داد: این در حالی است که شاهد مطالباتی از سوی دولتمردان آمریکایی بودیم از جمله حق ملت درخصوص داشتن پدافند موشکی که این مساله با روح برجام معارض است و ما هم بارها اعلام کردیم که ربطی به برجام ندارد و این مسایل با روح برجام سازگاری ندارد.
وی تصریح کرد: در آخرین مورد نیز اقدام آمریکا نسبت به بلوکه کردن دارایی‌ جمهوری اسلامی ایران و برداشت دو میلیارد دلار بود که دولت این اقدام را محکوم کرد و بر همین اساس، رییس‌جمهوری کارگروهی را تشکیل داد تا از ظرفیت‌ها برای استیفای حقوق ملی و بازگرداندن این دارایی استفاده شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یادآور شد: موضوع بعدی این است که برجام چه دستاوردی در عرصه اقتصادی داشته است، ضمن دستاورد حقوقی که به عنوان موفقیت محسوب می‌شود، بسیاری از کشورها راضی نبودند غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند ولی امروز بر غنی‌سازی کشور ما تاکید دارند و حق ما را برای غنی‌سازی در داخل و تحقیق و توسعه به رسمیت شناختند.
نوبخت تصریح کرد: اگرچه محدودیت‌هایی در غنی‌سازی ایجاد کردیم ولی برای این که به دنیا اثبات کنیم موضوعات آنها ابهامی بیش نیست و در جهت رفع ابهامات تلاش کنیم ولی آنچه انتظار داریم باید فرصت برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: برجام این فرصت سرمایه‌گذاری را در داخل برای رشد اقتصادی فراهم کرده، حال این که چگونه باید از این فرصت استفاده شود یا از فرصت پسابرجام از نظر اقتصادی چگونه استفاده کنیم، قابل توجه است.
سخنگوی دولت با بیان این که هیات‌های بلندپایه کشورها که به ایران می‌آیند، تلاش شده تا از ظرفیت‌های آنها در زمینه رشد اقتصادی بهره‌مند شویم، گفت: در حال حاضر رییس‌جمهوری کره جنوبی برای نخستین بار به کشورمان سفر کرده‌اند و در راس هیات 230 نفره اقتصادی و تجاری در حال مذاکره و عقد قرارداد با دولتمردان کشورمان هستند.
نوبخت افزود: از سه ماه که از برجام می‌گذرد 16 هیات تجاری از کشورهای دیگر برای عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرده‌اند که سطوح آنها هشت رییس‌جمهوری، پنج نخست وزیر، سه رییس مجلس و 14 وزیر امور خارجه قرار داشتند که با 12 بانک و موسسه مالی جهانی برای استفاده از 73 میلیارد دلار خطوط اعتباری مذاکرات را به انجام رساندند.
وی اضافه کرد:‌ بر اساس آمار رسمی، پس از برجام برای 41 پروژه به میزان سه میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شد که در حال حاضر 14 پروژه در استان‌های خراسان رضوی، تهران، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قم، بوشهر، همدان، یزد، سیستان و بلوچستان، البرز، قزوین و مرکزی در حال اجرایی شدن است.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد