اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
روحانی در نشست مشترک خبری با همتای کره جنوبی؛

افزایش 18میلیارد دلاری روابط تجاری و اقتصادی ایران و کره جنوبی

رئیس جمهور گفت: ایران و کره جنوبی روابط تجاری و اقتصادی خود را به 18 میلیارد دلار افزایش می‌دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست خبری با پارک گئون هی رئیس جمهور کره جنوبی که در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار شد، اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کره جنوبی به عنوان دو کشور مهم در خاورمیانه و شرق آسیا حائز اهمیت است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در طول 54 سال گذشته همواره روابط دو کشور گرچه گاهی فراز و نشیب داشته، اما روابط خوبی بوده است، افزود: دو کشور دارای تمدن کهن هستند و روابط دهه‌های گذشته، دو ملت را در بخش‌های اقتصادی بهم آشناتر کرده است.
روحانی گفت: در سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران، توافقات مهمی انجام شد که یکی از این توافقات مهم تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط اقتصادی ریشه‌دار و راهبردی بین دو کشور است.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد این تحول بزرگ شرکت‌های کره جنوبی مبادرت به سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک اقتصادی با ایران خواهند کرد، ادامه داد: همچنین فناوری‌های پیشرفته همراه با این فعالیت‌ها وارد کشور می‌شود.
رئیس جمهور کشورمان افزود: برای تحرک جدید اقتصادی بین دو کشور در مورد فعالیت‌های بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها تصمیماتی اتخاذ شد.
وی بیان کرد: زمینه‌های بسیار زیادی از قبیل نفت، گاز، صنعت و معدن و بخش‌های زیربنایی برای فعالیت کارآفرینان کره جنوبی در ایران وجود دارد.
روحانی همچنین با بیان اینکه امروز 19 سند بین مقامات دولتی دو کشور به امضاء رسید، خاطرنشان کرد: اسناد متعدد دیگری هم بین بخش‌های خصوصی به امضاء خواهد رسید.
وی تاکید کرد: دو طرف تصمیم گرفتند روابط تجاری و اقتصادی خود را که حدود 6 میلیارد دلار است را سه برابر کرده و به 18 میلیارد دلار افزایش دهند.
رئیس جمهور کشورمان توسعه روابط فرهنگی، علمی، فناورانه بین دوکشور را از دیگر مباحث مورد بحث دو طرف دانست و تاکید کرد: پارک‌های علمی و فعالیت‌های مشترک فرهنگی بین دو کشور گسترش می‌یابد.
وی گفت: در زمینه موضوع گردشگری و توریسم و فعالیت‌هایی که بین دو کشور باید انجام گیرد، مانند پرواز مستقیم سئول به تهران و همچنین سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها در ایران برای ساخت زیرساختهای توریسم از جمله هتل نیز گفتگوهایی صورت گرفت.
روحانی با بیان اینکه امنیت شبه جزیره کره جنوبی و همچنین خاورمیانه برای هردو کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: ما خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره هستیم و به طور اصولی نیز با ساخت هرگونه سلاح کشتار جمعی مخالفیم.
رئیس قوه مجریه گفت: خواست ما عاری شدن جهان به ویژه شبه جزیره کره و خاورمیانه از هرگونه سلاح‌های کشتار جمعی از جمله هسته‌ای است.

روحانی اضافه کرد: در زمینه صلح، ثبات در خاورمیانه و پایان جنگ در یمن و مذاکره یمنی- یمنی برای استقرار امنیت در این کشور و همچنین مبارزه کشور عراق با تروریست‌ها و پایان دادن به آن و موضوع آینده سوریه در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه "پارک گئون هی" رئیس جمهور کره جنوبی ضمن قدردانی از استقبال هیئت همراه روحانی از وی اظهار داشت: روابط دیپلماتیک ایران و کره جنوبی بعد از 1962 میلادی دوباره از سر گرفته شد که می‌تواند یک رابطه دوجانبه مهم تاریخی باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران با جامعه بین‌المللی همواره به دنبال صلح بودند انتظار می‌رود این سفر فرصت ویژه‌ای برای پیشرفت در روابط دوجانبه شود.

پارک گئون هی با بیان اینکه امروز با روحانی درباره موضوعات مشترک دو کشور تبادل نظر سازنده‌ای شد، اظهار داشت: براساس ساختار اقتصاد و گسترش اقدامات در این زمینه بنا بر این شد که افزایش سرمایه گذاری در تجارت بیش از گذشته درنظر گرفته شود و همچنین پروژه‌های انرژی و زیرساخت‌های آن جزء مواردی بود که به آن پرداختیم.

رئیس جمهور کره جنوبی تصریح کرد: در این دیدار درباره هنر، نفت، گاز، شبکه ریلی، توسعه بنادر و منابع آب گفت‌وگو کردیم همچنین در زمینه بهداشت و درمان کره جنوبی می‌تواند تجربیاتش را با ایران شریک کند همچنین در راستای سرمایه و ارزش افزوده در صنایع، محیط زیست همکاری‌ها بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این دیدار انواع مختلفی از تفاهم‌نامه‌ها به امضا رسید اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه‌ها زمینه گسترش روابط پیشرفت خواهد کرد چرا که برای چشم‌انداز توسعه و گسترش روابط در آینده ما نیازمند یک چارچوب نهایی برای همکاری‌های دوجانبه داریم.

پارک گئون هی افزود: نخستین بیانیه مشترک ما شامل همکاری‌ها و گسترش چشم‌اندازهای توسعه‌ای در آینده است که می‌تواند بیش از گذشته گسترش یابد بنابراین جلسات سالانه وزرای خارجه دو کشور و کمیته اقتصادی مشترک می‌تواند به پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و سیاسی کمک کند.

رئیس جمهور کره جنوبی با تأکید بر اینکه برای توسعه روابط بلند مدت دو کشور با یکدیگر به تبادل نظر فرهنگی پرداختیم اظهار داشت: به دنبال توافق رسیدن در راستای گسترش تبادل فرهنگی سال 2017 میلادی به عنوان سال تبادل فرهنگی بین ایران و کره جنوبی نامگذاری خواهد شد.

وی تأکید کرد: در زمینه همکاری‌های آموزشی مذاکراتی درباره گسترش تبادل دانشجویان دو کشور شد که امیدواریم در آینده در زمینه فرهنگی بتوانیم روابط خوبی داشته باشیم.

پارک گئون‌هی با بیان اینکه بخش دیگری از سخنانمان در مورد مسائل منطقه‌ای بود اظهار داشت: در این دیدار همواره در موضوع سلاح هسته‌ای در کره شمالی صحبت کردم که باید این کشور از بکار بردن سلاح هسته‌ای دست بکشد.

رئیس جمهور کره جنوبی افزود: علاوه بر این درباره صلح پایدار منطقه آسیاسی شرقی تأکید شد و ابراز امیدواری کردند که ایران می‌تواند برای گسترش امنیت در منطقه تأثیرگذار باشد.

پارک گئون‌هی در پایان ضمن قدردانی از استقبال هیئت دولت ایران خاطر نشان کرد: امیدوارم به دنبال این سفر روابط هر دو کشور بیش از گذشته در زمینه اقتصادی و فرهنگی گسترش یابد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد