اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
رای قاطع به قدرت طلای جهانی

اکثر فعالان انتظار ادامه رشد قیمت‌ها را دارند

رشد 60 دلاری بهای اونس طلا در آخرین هفته آوریل که قیمت این کالای گرانبها را به 1292 دلار رساند، قدرت «افزایشی»‌های بازار فلزات گرانبها را بار دیگر افزایش داده است.

غلبه حس خوش‌بینی در بازاری که بالاترین قیمت‌ها را در 15 ماه گذشته تجربه می‌کند، عجیب نیست. این وضعیت در آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نیز بازتاب داشته است؛ در تازه‌ترین نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت هم سرمایه‌گذاران خرد و هم کارشناسان حرفه‌ای به رشد بیشتر ارزش فلز زرد در اولین هفته ماه مه رای داده‌اند. اونس روز جمعه از اوج 1299 دلاری پایین آمد، اما در کل هفته حدود 5 درصد جهش کرد تا بهترین رشد هفتگی خود را از فوریه تجربه کرده باشد. این کارنامه هفتگی حتی احتمال انتقال نوسان‌ها به کانال 1300 دلار را مطرح کرده است.

نظرسنجی‌های دوقلو

در نظرسنجی تازه کیتکو از مخاطبان 827 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 604 نفر معادل 73 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 130 نفر معادل 16 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 93 نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی قبلی، 72 درصد سرمایه‌گذاران خرد، رشد قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند.در نظرسنجی از کارشناسان 21 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 15 نفرمعادل 71درصد، افزایش و 5 نفر معادل 29 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. هیچ کارشناسی در این نظرسنجی نظری خنثی نداشته است. کارشناسان مورد مشاوره کیتکو شامل معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران فنی هستند.

تحلیل‌های حرفه‌ای

بر اساس گزارش‌های کیتکو، بسیاری از تحلیلگران از آن رو افزایشی هستند که تضعیف دلار آمریکا ادامه دارد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هفته گذشته نرخ‌های بهره را در بازه 25/ 0 و 5/ 0 درصد دست نخورده نگه داشت و این امر دلار را تضعیف کرده است. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی»، می‌گوید: «با ادامه افت دلار، حرکتی دیوانه وار را در بازار طلا شاهدیم که توسط کسانی انجام شده که در حاشیه بوده‌اند.»

کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» می‌گوید در کنار تضعیف دلار با رشد دیگر ارزها به دلیل حرکت جهانی به سوی سیاست‌های تحریکی، تصویر فنی طلا هم بار دیگر به طور قابل توجهی بهبود یافته است: «جهش هفته گذشته این تصور را که اونس سقف خود را تجربه کرده بود، رد کرد و این نشانه‌ای افزایشی است.»

دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد موسسه «تلونت دی تی ان» می‌گوید با روند اخیر دلار آمریکا می‌توان نرخ هدف عمده بعدی را 1330 دلار دانست. گرچه او درباره روندهای کوتاه و بلندمدت افزایشی، به این امر نیز اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاران باید محتاط باشند: «روند رشد روز آخر ماه می‌تواند نشانه فنی کاهشی باشد؛ چراکه ممکن است خریداران آخرین توان خود را خرج کرده باشند، با این حال، در روند هفتگی، خبری از نشانه‌های جدید فروش نیست.»

حتی تحلیلگران کاهشی هم می‌گویند که طلا در هفته جدید خواهد توانست بخش عمده‌ای از رشد هفته گذشته را حفظ کند. ریچارد بیکر، دبیر خبرنامه «اورکا ماینر» می‌گوید در هفته جدید انتظار کاهش قیمت‌ها و تعدیل جهش هفته گذشته را دارد. اما می‌افزاید که سطح حمایت اولیه 1280 دلار است، سطحی که خود پایین نیست.

چهره فنی-بنیادی

روند اونس طلا در ماه‌های گذشته از سال 2016 و همین طور وضعیت اقتصادهای عمده جهان که عدم قطعیت چند ساله درباره چشم‌اندازها را تداوم داده، باعث شده چهره فنی و امید بنیادی به فلز زرد در آستانه اولین هفته از ماه پنجم سال میلادی قوی بماند. ارزش اونس که از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه مارس 16 درصد جهش کرده بود، در سه هفته افت و خیز آوریل به قیمت 31 مارس بازگشت اما در آخرین هفته این ماه دوباره به مرز 1300 دلار نزدیک شد. به این ترتیب اونس در ثلث اول 2016 حدود 22 درصد خیز گرفت تا ماه پنجم سال با هیجان بیشتری آغاز شود. در واقع اونس طلا در هفته گذشته به اوج 15 ماهه رسید، تا حالا همه چشم به هفته جدید کاری داشته باشند. دوشنبه دوم مه، نخستین روز کاری بازارهای عمده جهانی در این ماه است.

در اولین هفته ماه مه نیز روند شاخص دلار بیش از هر عاملی مورد توجه معامله‌گران خواهد بود. همچنین گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه آوریل نیز همین هفته منتشر خواهد شد که می‌تواند بر روند بازارها تاثیرگذار باشد.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد