اونس طلا2377.49
مظنه16,596,000
18 گرم3,831,200
ارزش سکه37,390,788
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000
یک کارگزار بورس عنوان کرد

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس و مشکلات پیش رو

در حالی که در روزهای اخیر بحث سوئیفت و تحریم‌های ارزی ایالات متحده آمریکا به عنوان مشکلاتی در برابر بورس و اقتصاد ایران بیان می‌شد یک کارگزار بازار سرمایه معتقد است که بزرگ‌ترین معضل بورس مصوبه بانک مرکزی است که طبق آن بانک‌ها نمی‌توانند هیچ نوع ضمانتی برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشند.

حمیدرضا دانش کاظمی در مورد شرایط بورس اوراق بهادار تهران پس از لغو تحریم‌ها گفت: من از افرادی بوده‌ام که انتظار داشتم شاخص بورس اوراق بهادار پس از لغو تحریم‌ها و اجرا شدن برجام، رشد کند ولی با توجه به این‌که در ماه‌های آخر سال 1394 شیب بسیار تندی را در رشد سهام برخی از صنایع داشتیم طبیعی بود که اصلاحاتی در شاخص بورس اوراق بهادار و سهام این صنایع صورت پذیرد.

وی ادامه داد: چون در دو ماه سال 1394 شیب بازار بسیار تند بود در ابتدای سال 1395 با اصلاح شاخص روبه‌رو شدیم در نتیجه از دیدگاه من رفتار بازار درست و عاقلانه بود.

این فعال بازار سرمایه که به آینده بورس اوراق بهادار تهران امیدوار است، عنوان کرد: من پیش‌بینی می‌کنم که در سال 1395 شاخص رشد کند، دلایل من برای این پیش‌بینی موضوعات فاندامنتالی است، از جمله این‌که پس از برجام انتظار داریم که پول‌های خارجی بیشتر به کشور بیاید و می‌دانیم خارجی‌ها در حال حاضر در حال ارزیابی بازار ما هستند.

دانش کاظمی با بیان این‌که باید شرایط انتقال پول تسهیل شود تا خارجی‌ها وارد بازار ایران شوند تاکید کرد: مشکل ما فقط مربوط به مسائل سوئیفت و دلار آمریکا نیست، چرا که اگر سرمایه‌گذار خارجی پولش را به ایران بیاورد بنا بر مصوبه بانک مرکزی هیچ‌گونه ضمانتی را نمی‌تواند از بانک‌ها دریافت کند، بنابراین مشکلات عمدتا داخلی است البته من معتقد هستم این مشکلات به مرور حل خواهد شد.

این کارگزار بورس بهادار با بیان این‌که نرخ سود بانکی و تسهیلات در ایران زیاد بالاست، گفت: انتظار ما از دولت این است که همان‌طور که تاکنون منطقی و در چارچوب علم کارکرده این عملکرد منطقی را ادامه و نرخ سودها را کاهش دهد. این اقدامات در صورت عملی شدن اثر خوبی را روی P/E بازار می‌گذارد و آن را مثبت می‌کند.

وی اضافه کرد: من پیش‌بینی می‌کنم بازار با نرخ ملائمی رشد کند. شیب تند آفت رشد بازار است اگر دوباره بازار خیلی تند به قیمت‌های بالا برسد ما شاهد رکود طولانی‌مدتی خواهیم بود.

دانش کاظمی در پاسخ به این‌که چرا پس از لغو تحریم‌ها سهام تعدادی از صنایع رشد چشم‌گیری داشت ولی در مقابل صنایعی بودند که رشدی نداشتند، اظهار کرد: بعضی از صنایع، پیش‌تر خود را برای فضای پسابرجام آماده کرده بودند که از جمله آن می‌توان به صنعت خودروسازی اشاره کرد و این موضوع باعث شد به محض باز شدن فضا به طور مثال از پژو غرامت گرفته شود و با این شرکت و همچنین سیتروئن قرار‌داد بسته شود. این موضوعات روی بورس اثر خود را گذاشت چون مدیران خودرویی متناسب با اتفاقات اقتصادی عکس‌العمل مناسب انجام دادند.

این کارگزار بورس ادامه داد: این موضوعات باعث شد سهام شرکت‌هایی همچون ایران خودرو، سایپا و زامیاد به بیش از سه برابر برسد و شرکتی مثل پارس خودرو که زیان ده هم است سهامش 2.5 برابر شود. اینها نشان می‌دهد که بازار سرمایه نسبت به ورود سرمایه خارجی در صورتی که واقعی باشد عکس‌العمل نشان می‌دهد، اما این رفتار را در خیلی از صنایع مانند پتروشیمی‌ها مشاهده نکردیم، چرا که آنها خود را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی آماده نکرده بودند، لذا بورس هوشمندانه عمل کرد و آنجایی که پول خارجی آمد رشد کرد و در صنایعی که سرمایه‌گذاری صورت نگرفت رشدی هم صورت نگرفت.

دانش کاظمی افزود: تصور شخصی من این است که سال 1395 باید نرخ بهره بانکی کاهش پیدا کند. در آن صورت است که پول‌های سپرده‌گذاری شده در بانک‌ها خارج می‌شود.

این فعال بازار سرمایه در مورد سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: شفاف‌ترین جایی که خارجی‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و بازده مناسبی داشته باشند بازار سرمایه است از دیدگاه من سرمایه‌گذاران خارجی حتما به ایران خواهند آمد ما جلسات زیادی را با سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، سوئیس، آلمان، انگلستان و استرالیا گذاشته‌ایم. آنها همه علاقه‌مند بوده‌اند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما بیشتر در چارچوب عملیاتی کار، ابهام‌هایی داشته‌اند.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد