اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
سفته‌بازی در اغما

آرامش بازار ارز غیررسمی‌ها را کلافه کرد

فروردین‌ماه تقریبا مایوس‌کننده‌ای برای دلالان بود تا چشم معامله‌گران غیررسمی به اردیبهشت دوخته شود. آنها این تصور را داشتند که سرنوشت دلار در ماه دوم سال متفاوت تر از ماه ابتدایی سال خواهد بود. دلالان تصور می‌کردند با ورود تقاضای جدید در دومین ماه سال 95 ، نوسانات بازار افزایش خواهد یافت و زمینه کسب سود برای آنها فراهم خواهد شد. با این حال، در 8 روز ابتدایی اردیبهشت، این امر محقق نشد تا آرامش بازار ارز، احساسی فرسایشی را در میان دلالان ایجاد کند و معاملات سفته‌بازی را تا حد زیادی به اغما ببرد.





روز چهارشنبه، شاخص ارزی حتی روز کم نوسان‌تری نسبت به روزهای ابتدایی اردیبهشت را پشت‌سرگذاشت تا کلافگی دلالان بیش از بیش نمایان شود. حاصل روز کم نوسان دلار، افزایش 3 تومانی آن و رسیدن قیمت به عدد 3 هزار و 473 تومان بود. به گفته فعالان، کاهش خروج ارز از بازار داخلی به سمت کشورهای همسایه و کاهش معاملات آتی دو عاملی بودند که دامنه نوسانات دلار در روز چهارشنبه را محدود کردند. برخلاف دلار، روز چهارشنبه سکه روز پرنوسان‌تری را پشت‌سر گذاشت. در پنجمین روز هفته، سکه توانست با 6 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان برسد. رشد فلز گرانبهای داخلی بیشتر ناشی از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه در نزدیکی میانه کانال هزار و 200 دلار قرار گرفته بود.

محدود شدن نوسان
در ابتدای سال 95، دامنه نوسانات دلار کاهش یافته و این ارز عمدتا در بازه 3 هزار و 465 تومان تا 3هزار و 500 تومان نوسان کرده است. البته دلار در مقاطع ابتدایی سال و در فضای نیمه تعطیل بازار دو بار بالای سطح 3هزار و 500 تومان نوسان کرد که بیشتر ناشی از استفاده دلالان از غیبت نسبی تعطیلی بازار رسمی بود. با این حال، بازار از 18 فروردین‌ماه در یک حبس بازه‌ای قرار گرفت که کف قیمت در آن 3 هزار و 465 تومان و سقف قیمت 3 هزار و 497 تومان بود. در واقع، بازار در سال 95 تقریبا در یک سطحی قرار گرفت که جابه‌جایی قیمت به سختی در آن صورت می‌گرفت و می‌توان گفت که دامنه جابه‌جایی قیمت یا نوسان چنان کاهش یافت که مانور قیمتی خارج از یک چارچوب امکان‌پذیر نبود. به این ترتیب، اگر در چند سال گذشته نوسانات بازار حالت روان و مایع داشت، در حال حاضر بیشتر به سمت جامد شدن حرکت کرد و به دلیل همین انجماد حرکت آن بسیار سخت شده است. روند کم تحرک دلار، اکثر معامله‌گران ارزی را از کسب سود مایوس کرده است. البته این دیدگاهی است که در میان معامله‌گران وجود دارد، حال آنکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند که بازار روند آرامی را سپری می‌کند. در واقع به گفته آنها بازار به حالت طبیعی خود برگشته و دیگر چندان تحت‌تاثیر بازی سفته‌بازان ارزی نیست. از سوی دیگر، به گفته برخی کارشناسان، از آنجایی که حجم معاملات فردایی در بازار کاهش یافته است، طبیعی خواهد بود که نوسان بازار نیز کاهش یابد. محدود شدن تغییرات قیمت دلار برای دلالانی که نزدیک به 4 سال به کسب سود از نوسان عادت کرده بودند، بسیار سخت است. به زبان ساده می‌توان گفت که آرامش بازار دلالان را کلافه کرده است. آرامشی که ممکن است در نهایت منجر به مهاجرت دلالان از این بازار شود؛ ‌این در حالی است که برخی دیگر اعتقاد دارند تا پیش از یکسان‌سازی ارزی امکان نوسان‌گیری در بازار وجود دارد.

کاهش خروج ارز
روز گذشته، دلار در دامنه محدود 3 هزار و 467 تومان تا 3 هزار و 473 تومان نوسان کرد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 468 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز و تا ساعت 2 بعدازظهر، دلار روند کم نوسان خود را ادامه داد، موضوعی که بسیاری از معامله‌گران را کلافه و خسته کرد. به گفته فعالان، کاهش دامنه نوسان در روز چهارشنبه ناشی از کاهش خروج ارز از بازار داخلی و افت انتظارات افزایشی در بازار بود. افت انتظارات افزایشی خود منجر به کاهش حجم معاملات فردایی در بازار شد. به گفته فعالان، روز چهارشنبه از یکسو معاملات در بازار هرات افغانستان متوقف شده بود و از سوی دیگر ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و دبی امارات اختلاف چندانی با بازار داخلی نداشت. عواملی که موجب شدند ارز چندانی از بازار داخلی خارج نشود و پاسخگوی تقاضای بازار باشد. از سوی دیگر، روز چهارشنبه حجم تقاضا نیز در بازار ارز کاهش پیدا کرده بود. به گفته فعالان، حبس دلار در بازه قیمتی موجب شده که انتظارات افزایشی در بازار کاهش پیدا کند و خریدهای ارزی کاهش پیدا کند. به گفته فعالان، در اردیبهشت ماه، هر گاه قیمت دلار به 3 هزار و 480 تومان نزدیک شد، عرضه ارز در بازار بالا رفت و همین عامل کسانی را که به دنبال افزایش قیمت بودند دچار ضرر کرد. به گفته حاضران در بازار، زمانی که قیمت به آستانه 3 هزار و 480 تومان نزدیک شد، برخی معامله‌گران خریدهای ارزی خود را به مقدار زیادی بالا بردند، چراکه انتظار داشتند دلار در اردیبهشت ماه با ورود تقاضای جدید از مرز 3 هزار و 500 تومان عبور کند. این هیجان افزایشی به سرعت با عرضه کاهش می‌یافت و معامله‌گران را با ضرر مواجه می‌کرد.

نوسان سکه با اونس
روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی به واسطه افزایش اونس در بازارهای جهانی بالا رفت. در پنجمین روز هفته، سکه تمام معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 26 هزار و 500 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 هزار و 500 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز، سکه تمام به افزایش خود ادامه داد و حتی کانال یک میلیون و 30 هزار تومان را لمس کرد، هر چند که نهایتا از سقف قیمتی روزانه پایین آمد و با قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان به کار خود پایان داد. افزایش سکه در حالی رقم خورد که فلز گرانبهای داخلی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تنها نوسان هزار تومانی را تجربه کرده بود. فعالان، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی را عامل اصلی افزایش قیمت سکه دانستند. با وجود افزایش اونس، برخی فعالان اعتقاد داشتند که معامله‌گران سکه با احتیاط اقدام به خرید کرده‌اند؛ چراکه امکان دارد طلای جهانی تا ساعت انتهایی روز چهارشنبه با نوسانات متفاوتی مواجه شود. به گفته فعالان، معامله‌گران داخلی روز چهارشنبه بیشتر در انتظار واکنش بازارهای جهانی به جلسه فدرال رزرو بودند و همین عامل منجر به افزایش احتیاط آنها شده بود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد