اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
عبور بازارهای جهانی از دوحه

روند بهای فلز زرد همچنان پرنوسان است

نوسان بهای فلز زرد در هفته جاری نسبت به هفته گذشته کمتر شده است، با این حال افت و خیز قیمت‌ها در هفته‌ای که با اخبار مهم نفتی آغاز شد به گونه قابل توجهی ادامه دارد.


بی‌نتیجه ماندن نشست کشورهای صادرکننده نفت در دوحه قطر در روز یکشنبه بازارهای جهانی را در روز دوشنبه تکان داد تا بازارهای روز سه‌شنبه هم به تحولات روز دوشنبه واکنش نشان دهند. بازارهای جهانی در روز گذشته در واقع اخبار نفتی دوحه را تا حد زیادی کنار گذاشتند تا قیمت‌ها و شاخص‌ها این بار به‌گونه‌ای دیگر تحت‌تاثیر قرار بگیرند. هر اونس طلا که روز دوشنبه کف و سقف 1228 و 1242 دلار را تجربه کرده بود و در نهایت با 2 دلار افت نسبت به بهای نهایی هفته گذشته روی قیمت 1232 دلار ایستاده بود، روز گذشته را با نوسان پیرامون قیمت 1234 دلار آغاز کرد اما بعد به سوی محدوده 1250 دلار حرکت کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1253 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوم هفته جهانی ثبت شده باشد.



افت 2 دلاری روز دوشنبه نتیجه افتی بود که جهش ابتدای روز را خنثی کرد. روز دوشنبه با افت بهای نفت خام در پی بی‌نتیجه ماندن نشست دوحه برای توافق بر سر تثبیت سطوح فعلی تولید، بازارهای سهام نگران تورم معکوس شدند تا شاخص‌های بورس افت کند. این امر باعث افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن شد و روند بهای فلز زرد را افزایشی کرد. با افزایش نگرانی‌ها ارزهایی مانند ین ژاپن هم رشد کردند تا شاخص دلار تضعیف شود و عامل افزایشی دیگری برای رشد طلا فراهم شود. با این همه، در ادامه روز، رشد بازارهای سهام آمریکا از یکسو و افزایش فروش طلا در سطوح قیمتی بالاتر از سوی دیگر، باعث معکوس شدن روند طلا شدند.

اونس روز سه‌شنبه را با تردید آغاز کرد اما بعد تحت‌تاثیر رشد بهای نفت خام با رشد روبه‌رو شد. عامل دیگر رشد طلا در صبح سه‌شنبه، افزایش خریدها به دلیل حرکت قیمت‌ها به سوی مرز 1230 دلار بود. روز گذشته در حالی که معامله‌گران نفت تلاش کردند توجه کمتری به نشست دوحه نشان دهند، معامله‌گران سهام هم اخبار اخیر را به کناری گذاشتند و شروع به جبران ضررهای قبلی کردند. رشد شاخص‌های بورس در برخی مقاطع روز به ضرر طلا تمام شد، اما مهم قیمت نهایی روز است که پوشش آن در این گزارش ممکن نبود. روز گذشته همزمان با تحولات، شاخص دلار هم رو به ضعف داشت.

دو روز ابتدایی هفته کاری جاری در حالی با نوسان همراه بوده که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت قبل از شروع هفته هم دچار اختلاف بودند. برای هفته جاری، کارشناسان انتظار افت قیمت‌ها و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌ها را دارند. این اختلاف درباره روندهای میان و بلندمدت هم وجود دارد. با این حال، گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده عمدتا حامی طلا هستند. موسسه سرمایه‌گذاری «سیتی» در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که قیمت جهانی طلا در سه ماه دوم 2016 میلادی روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد، ولی در شش ماه دوم امسال احتمالا با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، موسسه سرمایه‌گذاری سیتی پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا در سال 2016 میلادی به 1200 دلار خواهد رسید. البته تحلیلگران موسسه سیتی اعلام کرده‌اند که به احتمال 30 درصد نیز روند نزولی ارزش دلار آمریکا، نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی آمریکا و احتمال ایجاد اختلال در روند تولید و عرضه جهانی نفت می‌تواند قیمت هر اونس طلا را تا 1400 دلار افزایش دهد.

از سوی دیگر، تحلیلگر برجسته موسسه مالی «کاپیتال اکونومیکس» هم تاکید کرده که هنوز این امکان وجود دارد که قیمت جهانی طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو شود. به گزارش بلومبرگ، کانتور فیتزگرالد بر این باور است که در صورت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در واکنش به افزایش نرخ تورم، نرخ بهره واقعی همچنان پایین خواهد بود و این مساله احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا را تقویت خواهد کرد.

سیمونا گامبرینی دیگر تحلیلگر ارشد این موسسه سرمایه‌گذاری بر این باور است که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از 1350 دلار خواهد رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد