اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اقتصاد جهانى با چه نرخ بهره ای اداره می شود؟ / تاثیر تحولات اقتصاد جهان بر ایران


مرتضی ایمانی راد

مرتضی ایمانی راد تحلیل گر مسایل اقتصادی در کانال تلگرام خود نوشت: در بین مدیران من خیلى کم مدیرانى را دیده ام که براى تدوین استراتژى هاى خودشان نگاه جدى به اقتصاد جهانى داشته باشند.

سياستمداران هم خيلى كم به اين مساله توجه ميكنند. آنقدر مرزهاى اقتصادى خود را بسته ايم و آنقدر سر در لاك خود كرده ايم و آنقدر با ايده خودكفايى زندگى كرده ايم كه يادمان رفته كه جهانى هست و اين جهان هم اقتصادى دارد كه به شدت اقتصاد ايران و در نتيجه شركتهاى ايرانى را تحت تاثير جدى قرار مي دهد.

بسيارى از مشكلات ساختارى اقتصاد ايران ناشى از نوسان شديد قيمت نفت و بى تدبيرى سياستگذاران در مديريت اين نوسانها است . به همين دليل پيشنهاد ميكنم كه مديران نگاهشان را از اقتصاد داخلى كمى هم متوجه اقتصاد جهانى كنند. مثلا آيا مديران اقتصادى كشور ميدانند كه اقتصاد غرب و به خصوص امريكا هنوز از ركود عميق سال ٢٠٠٨ خارج نشده است .

آيا مي دانيد كه پس از اينكه امريكا نتوانست اقتصاد جهان را با خودش جلو ببرد ، تحت تاثير قرار گرفت و وضعش خرابتر شد و در نتيجه دلار امريكا شروع به كاهش كرد و به دنبال آن نفت و ساير كالاها شروع به رشد كردند. آيا ميدانيد كه اگر فدرال رزرو بر اساس آنچه كه گفته دوبار نرخ بهره را در سال ٢٠١٦ بالا ببرد دوباره دلار بالا مى رود و با خودش ارزهاى جهانى و نفت و طلا و ساير كالاها را پايين مي كشد.

آيا مي دانيد كه دنيا با پول انتشار يافته توسط بانكهاى مركزى دارد اداره مي شود و اگر اين سياست اثر بخشى خود را از دست بدهد چه بر سر نظام جهانى مى آيد. آيا مي دانيد كه اقتصاد جهان با نرخ بهره نزديك به صفر و بعضا منفى ( اروپا و ژاپن ) دارد اداره مي شود و اين درحالى است كه بازارهاى بورس سر به فلك كشيده اند. اين شكاف نشان از بحران ميدهد و نفت هميشه اولين قربانى بحران هاى جهانى است .

آيا مي دانيد كه به خاطر اين روندها سرمايه گذاران به سمت ين و فرانك و به طور موردى يورو هجوم آورده اند و تقاضايى كه براى ارزهاى كالا پايه ايجاد شده و موجب بالا رفتن قيمت آنها شده ، ممكن است دوباره به حالت سال ٢٠١٥ برگردد.

آيا مي دانيد سر و سامان دادن به اقتصاد جهانى بسيار بسيار سخت است و ممكن است اقتصاد جهانى يك زايمان در سال ٢٠١٧ داشته باشد.

آيا مي دانيد كه تعداد مقالاتى كه به بحران احتمالى اقتصاد جهانى اشاره مي كنند در هر ماه رو به افزايش است . و نهايتا آيا مي دانيد كه هر يك از اين اتفاقات ( اگر رخ دهد ) فشار بدى را بر اقتصاد ايران به جا خواهد گذاشت و فكر مي كنيد كه زمان آن نرسيده است كه هنگام تدوين استراتژى ها لازم است تحول اين مسايل ديده شود و در نتيجه استراتژى ها بر اساس هيجان تدوين نشود ( چون ما ايرانيها از نظر تصميم گيرى هيجانى بى نظير هستيم ) بلكه بر اساس هوشمندى تدوين شوند.

بى توجهى به اقتصاد جهانى ، بى توجهى به اقتصاد ايران است و بى توجهى به اقتصاد ايران بى توجهى به شركت خودتان است . شايد هم ما فكر ميكنيم كه اين اقتصاد جهانى است كه بايد اثر تغييرات و تحولات اقتصاد ايران را بر اقتصاد جهانى رديابى كند. !

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد