اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
بازیگران کوچک و کارشناسان حرفه‌ای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت متفاوتی دارند

اختلاف خرد با کلان در آینده طلا

پیش‌بینی‌های کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد درباره روند کوتاه‌مدت طلا همچنان با اختلاف همراه است.

این اختلاف از اواخر ماه مارس آغاز شد و اکنون نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برآیند نگاه این دو دسته به روند بهای فلز زرد در اولین هفته از دومین فصل سال 2016 نیز متفاوت است. امروز دوشنبه، 4 آوریل، آغازکننده اولین هفته کاری کامل از چهارمین ماه سال جاری میلادی است و با توجه به جهش 2/ 15 درصدی قیمت اونس در فصل اول سال و افت ارزش طلا در روز جمعه به دلیل انتشار داده‌های خوب از بازار کار آمریکا، این هفته به‌شدت مورد توجه معامله‌گران طلا است.




نظرسنجی‌های دوقلو

اختلاف‌نظرها درباره روند بازار می‌تواند نشانه‌ای از ادامه نوسان‌های قابل‌توجه بهای طلا باشد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش پیش‌بینی هفتگی خود نوشته که «حس» سرمایه‌گذاران خرد و حرفه‌ای‌های بازار متفاوت است و این می‌تواند نمادی از احتمال افت و خیز قیمت‌ها باشد. بر اساس نظرسنجی‌های تازه کیتکو در حالی که کارشناسان حرفه‌ای به رشد بهای طلا در هفته کاری جاری بدبین هستند، معامله‌گران خرد انتظار رشد قیمت‌ها را در روزهای پیش‌رو دارند. در نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 603 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 364 نفر معادل 60 درصد پاسخ دهندگان، افزایش و 112 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌ طلا را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 46 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی درباره بازار کوتاه‌مدت داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان هم 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 5 نفر معادل 28 درصد، افزایش و 10 نفر معادل 56 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 3 تحلیلگر معادل 16 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. کارشناسان حرفه‌ای مورد مشاوره کیتکو شامل معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران فنی هستند.

تحلیل کارشناسان

جفری نیکولز، مشاور اقتصادی ارشد موسسه «رزلند کپیتال» و مدیر اجرایی موسسه «مشاوران فلزات گرانبهای آمریکا» روند قیمتی روز جمعه را «دروغ آوریل» توصیف کرده و می‌افزاید که با وجود آنکه اونس از اوج خود پایین آمده، تصویر فنی آن مثبت مانده است: «علاوه‌بر حمایت فنی سفت و سخت بازار، تقاضای فیزیکی هم قوی مانده و باید ادامه داشته باشد، به‌خصوص در بخش خرده‌فروشی جایی که تقاضای شمش و سکه و شمش‌های کوچک‌تر به ضعف قیمت‌ها واکنش خوبی نشان می‌دهد. من انتظار دارم طلا در این هفته احیا شود و صحنه را برای رشد بیشتر خود آماده کند.» آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» هم موافق است که عوامل بنیادین طلا قوی مانده‌اند. او می‌گوید انتظار دارد در این سطوح قیمتی، خریدها را افزایش دهد: «پول زیادی در حاشیه بازار وجود دارد و این امر نشان می‌دهد که عقب‌نشینی‌ها کوتاه‌مدت خواهد بود.» با این همه، تحلیلگران کاهشی متذکر می‌شوند که بهبود داده‌های اقتصادی می‌تواند فشار را بر طلا تشدید کند؛ چراکه افزایش نرخ‌های بهره آمریکا از ماه ژوئن را محتمل می‌کند. برخی نیز به این نکته اشاره می‌کنند که از دست رفتن شتاب فنی اونس می‌تواند به ضعف بیشتر طلا منجر شود. کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید: «به لحاظ فنی، طلا توانسته بالای محدوده 1210 دلار بماند، اما نتوانسته به اوج اخیر خود بازگردد. من انتظار دارم اونس مرز 1200 دلار را بشکند و بعد از مرز 1190 دلار هم پایین‌تر برود.»

روزهای بد دلار

در جدول می‌توانید رویدادها و داده‌های مهم هفته پیش‌رو را ببینید،‌ اما علاوه بر آنها، معامله‌گران مانند همیشه به شاخص دلار نیز توجه ویژه‌ای خواهند داشت، چنانکه الن سیکورا در گزارش دیگری در کیتکو نوشته علاوه‌بر همه اینها، روند فنی نیز به شدت دیده‌بانی خواهد شد. ابهام فنی در این است که اونس در اواخر مارس از محدوده 1280 دلار به زیر کشیده شده اما در سه ماه نخست سال 2016 بیش از 15 درصد رشد کرده است. نوسان بازارهای سهام مهم‌ترین دلیل رشد طلا در این دوره بوده،‌ اما نباید فراموش کرد که دلار ایالات‌متحده هم در فصل اول سال میلادی روزهای بدی را پشت‌سر گذاشت. دلار در سه ماه نخست سال جاری میلادی بدترین عملکرد خود از سال 2010 میلادی را ثبت کرد که شاخص دلار را در ابتدای فصل دوم سال به پایین‌ترین سطح در 5 ماه گذشته رسانده است. سخنان هفته گذشته جنت یلن، رئیس فدرال رزرو مبنی بر احتیاط در مورد افزایش نرخ بهره موجب افت بیشتر دلار شد،‌ گرچه سیگنال‌های تازه از رشد نرخ بهره وجوه فدرال می‌تواند دلار را دوباره تقویت کند. شاخص دلار که در مقطعی از سال 2015 از مرز 100 واحد هم گذشت، در پایان هفته کاری گذشته اندکی بالاتر از عدد 94 واحد ایستاد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد