اونس طلا2394.45
مظنه16,076,000
18 گرم3,711,100
ارزش سکه36,219,228
قدیم (بهار)40,500,000
جدید (امامی)43,400,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000
جهانگیری:

اقتصاد ایران جزء 20 اقتصاد برتر دنیاست / تصمیم راهبردی نظام برای صادرات نفت از دریای عمان

معاون اول رئیس جمهور از تصمیم راهبردی نظام برای صادرات نفت از دریای عمان و جاسک به جهان خبر داد و گفت: در آینده ‌نزدیک ده‌ها واحد پتروشیمی و پالایشگاهی در جاسک مستقر خواهد شد.

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از فاز اول طرح آبرسانی سد جگین به جاسک با تبریک ایام مبارک و خجسته ‌سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب، اظهار داشت: امروز به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری، تلاش‌های نیروهای مسلح کشور و صبر و بردباری و انسجام ملت ایران امنیت مناسبی در تمام کشور حاکم است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امنیت، نعمتی است که تا از دست نرود قدر آن را نمی‌دانیم و اگر زمانی مطلع شویم که در گوشه‌ای از کشور ناامنی وجود دارد آنگاه قدر امنیت و آرامش گذشته را خواهیم فهمید.

‌جهانگیری اظهار داشت: باید خدا را سپاس گوییم که جمهوری اسلامی ایران امروز از چنین موقعیتی برخوردار است و نه تنها ایران از ثبات و امنیت مناسب برخوردار است، بلکه کشوری تأثیرگذار در برقراری امنیت و ثبات‌سازی منطقه است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز کشورهای دنیا فهمیده‌اند که اگر واقعاً به دنبال امنیت و آرامش هستند و قصد دارند با تروریسم و گروه‌های مخل امنیت ملت‌ها مقابله کنند، کشوری که قادر است نقش اصلی را در برقراری امنیت و آرامش منطقه ایفا کند، جمهوری اسلامی ایران است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد همه ‌کشورهای اسلامی بتوانند به ثبات و آرامش برسند و گفت: برای حل و فصل مسائل هیچ راهی مناسب‌تر از گفتگو وجود ندارد و کسانی که برای حل مشکلات به بیگانگان چشم دوخته‌اند، در حقیقت به بیراهه می‌روند زیرا تجربیات گذشته نشان داده که حضور بیگانگان همراه با ناامنی است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: برای رسیدن به استقلال و توسعه ‌اقتصادی نیز باید کارهای اساسی انجام دهیم و البته توجه به این نکته ضروری است که استقلال به معنای این نیست که باید همه نیازهایمان را در داخل تأمین کنیم بلکه باید تعامل سازنده با دنیا داشته باشیم و برخی نیازها را از دنیا تأمین کرده و تولیدات مازاد خود را نیز به بازارهای بین المللی و کشورهای دیگر صادر کنیم.

‌جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه امروز با وجود همه ‌محدودیت‌ها و فشارها، اقتصاد ایران جزء 20 اقتصاد برتر دنیاست و خوشبختانه اقتصاد ایران، اقتصادی بزرگ است که سالانه بیش از 150 میلیارد دلار مبادلات خارجی دارد.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران باید به سمت شکوفایی برود تصریح کرد: اقتصاد ایران باید بتواند مشکل اشتغال جوانان تحصیلکرده را حل کند و معیشت مردم را بهبود بخشد به گونه‌ای که مردم احساس کنند از امکانات و رفاه بهتری نسبت به گذشته برخوردار هستند.

‌جهانگیری یکی از اهداف اولیه ‌انقلاب اسلامی که مدنظر امام خمینی (ره) و بانیان جمهوری اسلامی ایران بود را توسعه ‌متوازن و هماهنگ در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: باید در همه ‌نقاط کشور و به خصوص مناطق محروم توسعه به شکل متوازن انجام شود و همانگونه که در تهران توسعه و پیشرفت صورت می گیرد، در سایر نقاط کشور هم شاهد توسعه باشیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد در حال حاضر مناطقی در کشور وجود دارد که از امکانات اولیه محروم هستند و برای همین امام خمینی (ره) در روزهای نخست انقلاب اسلامی فرمان راه‌اندازی جهاد سازندگی را صادر کرد و جوانان را به آبادسازی روستاها فراخواند.

‌جهانگیری به ظرفیت های کشور نظیر منابع نفت و گاز و نیز جمعیت جوان تحصیلکرده اشاره کرد و گفت: جوانان ما قادر به کارآفرینی هستند و می‌توانند چرخ تولید را در کشور به حرکت درآورند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه ی اقتصاد دریا یکی از مهمترین جهت‌گیری‌های دولت یازدهم است اظهار داشت: سواحل خلیج فارس و دریای عمان و نیز جزایر کشور بهترین فرصت برای توسعه هستند و باید بتوانیم با اتصال اقتصاد کشور به اقتصاد دنیا از طریق دریا تحول ایجاد کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به توسعه ‌سواحل مکران دستور داده‌اند، گفت: پس از آن شورای امنیت ملی کارگروهی برای رسیدگی به این سواحل و برنامه‌ریزی برای توسعه ‌آن ایجاد کرد. در همین چارچوب رئیس جمهوری دومین سفر استانی خود را به هرمزگان اختصاص داد و به صورت خاص به شهرستان جاسک آمد تا جهت‌گیری دولت را در این باره نشان دهد.

‌جهانگیری تصریح کرد: به مردم جاسک عرض می‌کنم که با تمام توان برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا منطقه به مهمترین کانون توسعه و مرکزی برای تجمع جمعیت تبدیل خواهد شد.

وی با ابراز گلایه از نمایندگان مجلس در رد لایحه ‌دولت برای توسعه ‌ جاسک پس از یک سال و نیم گفت: باید تلاش کنیم تا همه ‌مناطق کشور که دارای استعدادهای ویژه هستند توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای جهان و منطقه که می‌خواهند با ایران کار کنند باید بدانند ایران بندرهای بزرگی در سواحل مکران ایجاد خواهد کرد، گفت: این منطقه باید به دریای سیاه مرتبط شده و زمینه ‌انتقال کالا به آسیای میانه را فراهم آورد.

وی همچنین از تصمیم راهبردی نظام برای صادرات نفت از دریای عمان و جاسک به جهان خبر داد و گفت: در آینده ‌نزدیک ده‌ها واحد پتروشیمی و پالایشگاهی در جاسک مستقر خواهد شد و بخش خصوصی نیز باید خود را برای حضور در این منطقه و مشارکت با همکاران بین‌المللی آماده کنند.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از وزارت نیرو برای ساخت و ایجاد بسترهای توسعه نظیر آبرسانی و ایجاد شبکه‌های برق اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی برای ایجاد سایر زیرساخت ها نظیر راه شاهد توسعه سریع‌تر سواحل مکران باشیم.

‌جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش به معضل کم‌آبی در کشور و نارسایی‌هایی که از این بابت در برخی استان‌ها نظیر هرمزگان ایجاد شد اشاره کرد و خواستار تکمیل طرح‌های مختلف تأمین آب نظیر استفاده از دستگاه‌های آب شیرین‌کن و انتقال آب از دریا به منطقه ‌ مرکزی کشور شد.

وی از مردم کشور خواست در مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی نهایت صرفه‌جویی را انجام دهند تا مدیریت آب کشور بتواند این مایه ‌ حیات را که با هزینه ‌گزاف فراهم می‌شود با کیفیت خوب و مناسب در اختیار همگان قرار دهد.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد