اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
سیف وعده داد:

اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز در ۶ ماه آینده / تورم را تک رقمی می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی وعده داد: یکسان سازی نرخ ارز در دامنه ۶ ماهه عملیاتی می‌شود.

ولی الله سیف با اشاره به جلسه مشترک صبح امروز اسحاق جهانگیری با مدیران ارشد بانک مرکزی و درخواست معاون اول رئیس جمهور برای یکسان سازی نرخ ارز گفت: ما می توانیم فضا را به سمتی هدایت کنیم که به این هدف دست یابیم.

رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مسائلی که نقش ثبات در اقتصاد کشور را دارد، یکسان سازی نرخ ارز است که این مساله در دامنه ۶ ماهه عملیاتی می‌شود. یکسان سازی نرخ ارز نقش زیادی در ثبات اقتصادی کشور دارد و امیدواریم به این هدف دست یابیم.

وی گفت: معاون اول رئیس جمهوری با توجه به شرایط نظام بانکی کشور پس از تحریم ها و اهمیت نظام بانکی جلسه ای را با مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار کرد و در این جلسه محورهایی از جمله برنامه هایی که باید بعد از برجام پیگیری شود، مورد بررسی قرار گرفت.

سیف، نرخ سود بانکی را یکی از موارد مورد بحث در این جلسه عنوان کرد و گفت: نرخ سود بانکی دستاورد مثبتی برای بانک مرکزی حاصل کرد، زیرا با ورود این بانک به بازار بین بانکی این نرخ به ۱۹ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است، البته نرخ سود بازار بین بانکی در روز گذشته ۱۹.۴ درصد بود بنابراین نرخ سود نظام بانکی نیز با توجه به بازار بین بانکی به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با بهره گیری از انضباط، نرخ تورم را از ۴۰ درصد به حدود ۱۳ درصد کاهش داده است، گفت: این روند تا دستیابی به نرخ تورم تک رقمی ادامه خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید همپایه با نرخ تورم خود را تغییر دهد، گفت: این رقم می تواند یک تا دو درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و بانک مرکزی برای دستیابی به این هدف از ابزارهای مختلف استفاده می کند.

سیف گفت: البته پیشنهاداتی در خصوص تصویب مصوبه ای توسط شورای پول و اعتبار و اعلام نرخ دستوری در زمینه نرخ سود دریافت شده اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد این شیوه دارای هزینه است و امیدواریم با توجه به تغییرات نرخ سود بازار بین بانکی به دامنه مورد نظر دست یابیم.

وی، پیگیری و حل و فصل وضعیت موسسات بدون مجوز را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه امروز ذکر کرد و گفت: البته در این زمینه به نتایج مثبتی دست یافتیم و البته این امر با همکاری های سایر دستگاه ها به نتیجه رسید و امیدواریم به شرایطی برسیم که موسسه غیر مجازی امکان فعالیت نداشته باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار، تنگنای نظام بانکی کشور و انباشت دارایی های منجمد را یکی از مشکلات نظام بانکی عنوان کرد و گفت: در فضای پس از برجام باید بانک ها را با استانداردهای موجود هماهنگ کنیم، زیرا در حالی که نرخ کفایت سرمایه در بانک های دنیا حدود ۱۲ درصد است میانگین آن در بانک های کشور ۵.۵ درصد است. بنابراین باید این امر در الویت ویژه قرار گیرد.

وی درباره حجم مطالبات معوق بانک نیز گفت: این رقم حدود ۹۰۰ هزار میلیارد ریال است که ۴۳ درصد ذخیره و مابقی قفل شده، ضمن اینکه هزار هزار میلیارد ریال (۱۰۰ هزار میلیارد تومان) بدهی دولت به نظام بانکی است و بنابراین بخشی از دارایی ها منجمد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تامین مالی دراقتصاد از سه منبع بانک ها، بازار سرمایه و منابع خارجی انجام می شود، گفت: سهم نظام بانکی در تامین مالی بیش از ۸۵ درصد و سهم دو بخش دیگر در حد ۱۵ درصد است. سهم نظام بانکی در سایرکشورها در تامین مالی ۳۰ تا ۴۰ درصد است بنابراین باید بازار سرمایه را تقویت کنیم.

سیف با اشاره به اتصال بانک‌های تحریم شده به سوئیفت از روز گذشته گفت: مشکل بین المللی در این زمینه نداریم، اما این احتمال وجود دارد یک یا دو بانک در نصب نرم افزارهای مربوطه با مشکلاتی مواجه باشند که این امر نیز رفع می شود.

به گفته وی بانک های غیر تحریمی از گذشته به سوئیفت متصل بودند اما از آنجایی که ارتباطات کارگزاری محدود بود، امکان بهره گیری زیاد را از آن نداشتند، ضمن اینکه ۹ بانک تحریمی نیز با اجرای برجام بلافاصله مجوز جدید دریافت کردند و ظرف دو هفته این اتصال برقرار شد.

وی در پاسخ به این پرسش که سخنگوی دولت منابع آزاد شده بعد از برجام را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است، گفت: دو سال پیش عنوان شد خزانه ۱۰۰ میلیارد دلار منابع دارد که ۵۰ میلیارد دلار به نفت داده شده و ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه مورد بهره گیری قرار گرفت، بنابراین ۳۱ تا ۳۲ میلیارد دلار منابعی است که آزاد می شود و از این میزان نزدیک به ۴ میلیارد دلار متعلق به دولت است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره جابه‌جایی ۳۲ میلیارد دلار منابع آزاد شده گفت: برای اطمینان حاصل کردن از این امر پس از برجام دو هفته پیش تصمیم گرفتیم دستوراتی را برای جابه‌جایی منابع و حواله انجام دهیم تا مطمئن شویم این منابع آزاد شده است. برخی از این جابه‌جایی ها در همان زمان انجام شده اما برخی دیگر به دلیل وجود ابهام به تاخیر افتاد در هر حال اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین در این نشست جلوگیری از نوسانات نابجا و ثبات بخشی به اقتصاد کشور را از وظایف اصلی بانک مرکزی دانست و گفت: دامنه نوسانات نرخ ارز کاملاً تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد که البته همه ی دستاوردهای بانک مرکزی مرهون حمایت های دولت است.

سیف با اشاره به ارائه خدمات بانکداری الکترونیک در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر خدماتی در کشور ارائه می شود که در برخی از کشورهای پیشرفته نیز وجود ندارد نظیر آنکه امکان انتقال کارت به کارت وجوه به دلیل احتمال بروز جریانات سوء‌ و مسائل امنیتی، حتی در برخی از کشورهای پیشرفته قابل انجام نیست و این در حالی است که مردم ایران این خدمات را به صورت مناسب دریافت می کنند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه نرخ فعلی سود تسهیلات بانکی قابل قبول نیست و فاصله ی زیادی با نرخ تورم دارد، تصریح کرد: جهت گیری بانک مرکزی این است که نرخ سود بانکی را به میزان نرخ تورم نزدیک کند.

سیف همچنین از جدیت بانک مرکزی برای نظارت بر بانک های کشور خبر داد و گفت: بانک مرکزی با دقت نظام بانکی کشور را تحت نظر دارد و اگر یک بانک بخواهد تک روی کند و فقط منافع خود را در نظر بگیرد، قطعاً از این کار جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین گزارشی از اقدامات بانک مرکزی در راستای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز ارائه کرد و به تشریح دستاوردهای بانک مرکزی در این زمینه پرداخت.

مدیران ارشد بانک مرکزی نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد و اقدامات خود در دو سال اخیر ارائه کردند و به توضیح و تشریح برنامه های آتی بانک مرکزی برای بهبود نظام پولی و مالی کشور و نیز پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی پرداختند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد