الماس امید – فرانسه – قسمت اول

در سال 1678، لوئی چهاردهم به گروهی از جواهر سازان به سرپرستی Sieur Pitau مأموریت داد تا الماس تاونیر (امید) را مجددا تراش دهند. نتیجه این عمل به دست آوردن الماسی با وزن 125/67 قیراط (425/13 گرم) بود که پس از آن در فهرست دارایی های سلطنتی به اسم الماس آبی رنگ تاج پادشاهی فرانسه نام گذاری گردید.

الماس امید – فرانسه – قسمت اول

بعد از مدتی تاریخ نویسان انگلیسی زبان این نام را به اختصار آبی فرانسوی خواندند. پادشاه این سنگ را بر روی سنجاق کروات خود نصب کرد. بر طبق یک گزارش، لویی به پیتو دستور داد تا برای وی قطعه ای به یادماندنی بسازد. پیتو 2 سال بر روی این اثر وقت گذاشت. نتیجه آن یک گوهر مثلثی شکل 69 قیراطی در اندازه تخم کبوتر بود که چشم هر بیننده را به خود جذب می کرد. زمانیکه نور را به آن می تاباندند بازتاب خاکستری متمایل به آبی را از خود نشان می داد. این سنگ با طلا تلفیق گشت و توسط ربانی شاه آن را به گردن خود برای حضور در جشن ها و مهمانی ها نصب می کرد.

این الماس قلبی شکل خیره کننده به خورشیدی با 7 فست لقب گرفت – خورشید نماد لوئی چهاردهم و 7 نمادی از ثروت در فرهنگ شناسی کتاب مقدس گشت که اشاره به الوهیت و ماورائی داشت.

در سال 1749 نسل لوئی، پادشاه لوئی پانزدهم، الماس آبی فرانسوی را بر روی یک آویز بسیار جذاب که توسط گروه جواهرسازی به سرپرستی آندری جاکوئیمن استفاده نمود. این قطعه با نام گوسفند طلایی،شامل یک قطعه اسپینل قرمز به وزن 107 قیراط به شکل اژدهای قرمز رنگ که الماس آبی فرانسوی مانند آتش دهان اژدها (شراره های آتش خیره کننده) از دهان اژدها خارج شده بود، 83 عدد الماس قرمز رنگ و 112 عدد الماس زرد رنگ برای پشم گوسفند بودند.

این قطعه جواهر پس از مرگ لوئی پانزدهم دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. به احتمال بسیار زیاد پس از مرگ لوئی پانزدهم الماس به فرزندش لوئی شانزدهم ارث رسید. در طی فرمانروایی وی، همسرش ماری آنتوآنت گوهرهای تاج های جواهرنشان فرانسوی را برای زیورآلات شخصی خود مورد استفاده قرار داد و گوهرهای دیگر را جایگزین آنها نمود. اما الماس آبی فرانسوی بر روی همان آویز برای دوره زمانی کوتاه تا سال 1787 باقی ماند. در سال 1787 این الماس برای انجام برخی آزمایشات علمی از روی آویز توسط ماتورین جاکوپس بریسون برداشته و پس از انجام تحقیقات مجدد سر جای اول خود برگردانده شد.

 در 11 سپتامبر 1792، زمانیکه لوئی شانزدهم و خانواده اش در قصر خود حبس بودند (در مراحل اولیه انقلاب کبیر فرانسه) گروهی از دزدان وارد کاخ سلطنتی شده و جواهرات تاج را در 5 دوره غارت خود، به سرقت بردند. پس از مدتی، زمانیکه بسیاری از جواهرات به سرقت رفته از جمله بره طلائی یافت گشتند، الماس آبی فرانسوی در جای خود نبود و این آغاز تاریخ غیب شدن این الماس گشت.

برچسب ها :
نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها