اونس طلا2209.18
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
دو روی متفاوت سکه بازارها قبل از تعطیلات

افت بورس شدت گرفت/بازارهای ارز و طلا رشد کردند

روند فرسایشی و بعضا همراه با افت شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز با شدت بیشتری در کانال نزولی دنبال شد، این در حالی است که بازارهای موازی با افزایش مولفه‌های خود همراه شدند به طوریکه نرخ دلار مجدد از محدوده 3640 تومان فراتر رفت.

رشد کم‌رمق بورس در جریان معاملات روز دوشنبه تداوم چندانی نداشت و مجدد بازار سهام به روند نزولی خود بازگشت و البته این افت در جریان معاملات امروز با شدت بیشتری دنبال شد و در جریان معاملات امروز با نوسان بیشتری به کار خود پایان داد به طوریکه در پایان ساعات معاملاتی افت 97 واحدی شاخص بورس، این نماگر را به نیمه کانال 62 هزار واحدی نزدیک کرد.

بر این اساس در بازار امروز قیمت اکثر سهام شرکت‌ها افت کرد و شرکت‌های مپنا، بانک پاسارگاد، فولاد، سایپا و شبندر بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص بورس گذاشتند. این در حالی است که شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس بهمراه پتروشیمی جم تلاش کردند تا با روند مثبت خود شاخص را از افت بیشتر بازدارند، که البته مطابق روال چند وقت اخیر شاخص تنها در 5 دقیقه پایانی بهبود نسبی یافت اما به مانند دیروز نتوانست در نوسان مثبت به کار خود پایان دهد و سرانجام افت 0.29 درصدی در کارنامه هفته نیمه تعطیل بازار سرمایه به ثبت رسید.

این امر نشان می‌دهد بازار سهام در حجم کم معاملات، عموما تحت تاثیر نمادهای بزرگ، نوسانات محدودی را تجربه می‌کند. در واقع، نمادهای بزرگ بورسی که اثر ویژه ای بر شاخص کل دارند با حمایت برخی سهامداران حقوقی در لحظات پایانی موجب مثبت ماندن شاخص کل می‌شوند.

امروز تمامی شاخص‌های بازار به جز شاخص بازار دوم قرمزپوش شدند؛ شاخص قیمت ( ارزشی- وزنی ) 38 واحد، شاخص کل ( هم وزن) 25 واحد، شاخص قیمت ( هم وزن) 21 واحد، آزاد شناور210 واحد و بازار اول 137 واحد افت را تجربه کردند شاخص بازار دوم 189 واحد رشد کرد.

همچنین در پایان معاملات امروز، 501 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 704 میلیارد ریال دادوستد شد که حدود 50 میلیارد ریال از این رقم به معاملات بلوکی بانک صادرات و و 30 میلیارد ریال نیز به معاملات بلوکی بانک خاورمیانه تعلق داشت.

بازار فرابورس نیز وضعیت چندان مطلوبی در جریان امروز نداشت به طوریکه شاخص آیفکس نیز در پایان معاملات امروز با کاهش نه چندان محسوس نسبت به دیروز در رقم 689.68 متوقف شد؛در مجموع این بازار نیز 123 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 865 میلیارد ریال مبادله شد که بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز، به سهام شرکت تازه وارد بهمن دیزل با داد و ستد 48 میلیون سهم به ارزش 173 میلیارد ریال اختصاص یافت.

رشد در بازارهای موازی
در سمت دیگر، روند صعودی بازار ارز مجدد دنبال شد به طوریکه نرخ دلار به بیشا ز 3642 تومان رسید.

در کنار روند رکودی اقتصاد، افزایش تحرکات مثبت در بازار ارز در روزهای اخیر و تمایل دلار برای رسیدن به قیمت های بالای 3600 تومان، توجهات را به این بازار جلب کرده وشاید عاملی برای تشدید روند نزولی بورس باشد، البته افزایش قیمت دلار در برخی از صنایع مطرح بورس همچون شرکت‌های پتروشیمی تاثیر به سزایی دارد. اما اکنون نوسان محدود در این بازار موجب معطوف شدن توجه سهامداران به بازار ارز شده است.

البته فعالان بازار، این نوسانات را بیشتر به روند طبیعی بازار نسبت داده‌اند و اعتقاد دارند پس از چند روز افزایش قیمت، بازار با کاهش قیمت، نرخ دلار را اصلاح خواهد کرد.

در حالی‌که برخی حاضران در بازار انتظار دارند، دلار با پایان تقاضای این گروه،‌ با افت بیشتری مواجه شود،‌ عده‌ای امیدوارند تقاضای جدیدی وارد بازار شود و از قیمت این ارز حمایت کند. این تقاضا نیز بیشتر مربوط به نزدیک شدن به آغاز سال میلادی است که در آن تقاضای برخی شرکت‌های تجاری برای تسویه‌های مالی دلاری افزایش می‌یابد. در کنار این، تقاضای مسافرتی نیز با نزدیک شدن به تعطیلات سال میلادی بالا می‌رود. با وجود این، درباره میزان تقاضایی که به وارد بازار خواهد شد، اتفاق نظری وجود ندارد و این بیش از پیش سرنوشت دلار را برای معامله‌گران مبهم کرده است.

در این وضعیت، برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند که به‌دلیل روند افزایشی دلار در 20 روز گذشته، برخی از این شرکت‌ها پیشاپیش وارد بازار شده و ارز خود را تهیه کرده‌اند. در حقیقت، هراس از افزایش بیشتر قیمت موجب شد که این دسته زودتر وارد بازار ارز شوند تا از خطرات خرید دلار در قیمت بالاتر مصون بمانند. عده دیگری نیز اعتقاد دارند که تقاضای ژانویه به‌طور کلی به اندازه زوار عتبات عالیات نیست و به‌همین دلیل دلار در آینده کشش رشد بیشتر را نخواهد داشت.

حال که کمتر از یک ماه به لغو تحریم‌های اقتصادی باقی مانده، بسیاری انتظار بهبود اوضاع اقتصادی در ماه‌های آینده را می‌کشند. بر این اساس، بازار سهام ایران، به‌عنوان یکی از ارکان و نمادهای اقتصادی مورد توجه بسیاری از متخصصان و تحلیلگران اقتصادی قرار گرفته است. برخی، تاثیر لغو تحریم‌ها را در این بازار کاملا مشهود می‌دانند و برخی دیگر معتقدند تاثیری در فعالیت بورس نخواهیم داشت.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد