اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
جهش دلار در آذر خنثی شد

رویکرد ریزشی در بازار ارز

دوشنبه اولین کاهش دلار در سومین ماه پاییز ثبت شد تا روند قیمتی این ارز معکوس شود. دلار که در روز یکشنبه بدون نوسان روی قیمت 3 هزار و 660 تومان باقی مانده بود، روز دوشنبه 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 645 تومان رسید. این بیشترین میزان کاهش دلار در 2هفته گذشته بود.

فعالان بازار، این کاهش را بیشتر به روند طبیعی بازار نسبت داده‌اند و اعتقاد دارند پس از چند روز افزایش قیمت، بازار با کاهش قیمت، نرخ دلار را اصلاح کرده است تا بخشی از افزایش آذرماهی خنثی شود. البته در این راه دو عامل بنیادی نیز به کاهش دلار کمک کرد: 1- شایعه عرضه حواله درهم در بازار دبی، 2- کاهش تقاضای زائران عتبات عالیات در آستانه اربعین.کاهش روز دوشنبه رویکرد اکثر معامله‌گران ارزی را کاهشی کرده است. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با اشاره به اینکه سیاست‌گذار روند نوسان‌های ارزی را زیر نظر دارد، افزایش دلار را بیشتر به تقاضای فصلی نسبت داده است. معامله‌گران انتظار داشتند با کاهش قیمت دلار، سکه نیز تحت‌فشار قرار بگیرد، اما روز گذشته سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر افت نکردن بهای طلای جهانی، کاهش پیدا نکرد. سکه دوشنبه با 3 هزار تومان افزایش به قیمت 909 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، متوقف شدن کاهش اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه موجب شد که کمی امیدواری در بازار سکه ایجاد شود و خریدهای معامله‌گران افزایش یابد. این خریدها موجب شدند حباب سکه پس از 10 روز تغییر علامت دهد و مثبت شود.

نوسان آذرماهی

روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته به‌دلیل تقاضاهای فصلی قیمت دلار به ۳۶۰۰ تومان افزایش اما در پایان سال کاهش یافت، گفت: «شرایط فعلی بازار ارز طبیعی است». درآذرماه سال 93 قیمت دلار حدود 8 درصد بالا رفت و از محدوده قیمتی 3 هزار و 250 تومان کنده شد و تا آستانه سطح 3 هزار و 550 تومان بالا رفت. در 8 روز ابتدایی سال جاری نیز دلار حدود 5/ 2 درصد بالا رفته است که به‌نظر می‌رسد رئیس‌کل بانک مرکزی این روند را نیز بیشتر به تقاضای فصلی مرتبط می‌داند. ولی‌الله سیف در ادامه صحبت‌های خود گفت: «بانک مرکزی همه نوسان‌های بازار ارز را زیر نظر دارد و امیدواریم به‌زودی به وضع متعادل برسیم.»

شروع متمایز دلار

بازار روز دوشنبه شروع متفاوتی داشت. در این روز، دلار معاملات خود را با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت بسته شده روز پیشین آغاز کرد. دوشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 648 تومان آغاز کرد که 12 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، دلار در روز یکشنبه کشش افزایش قیمت بیشتری را از خود نشان نداد تا فروش معامله‌گران آتی از بعدازظهر روز یکشنبه بیشتر شود. در واقع، پس از بسته شدن بانک‌ها و پایان ساعت کار رسمی بازار، فشار فروش در معاملات آتی بالا رفت و این فشار کاهشی به ابتدای روز دوشنبه نیز سرایت کرد. در ادامه روند کاهشی دلار تا ساعت یک بعدازظهر روز دوشنبه تا قیمت 3 هزار و 640 تومان پایین آمد؛ اما این پایان افت این ارز نبود و دلار تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3 هزار و 635 تومان رسید؛ پس از رسیدن دلار به این سطح خریدهای ارزی معامله‌گران بالا رفت تا این ارز به قیمت 3 هزار و 645 تومان برسد،‌رقمی که 15 تومان کمتر از قیمت روز یکشنبه بود و اولین کاهش این ارز در آذر سال جاری را رقم زد. پیش از این، دلار در آذر سال جاری مجموعا 90 تومان افزایش قیمت (معادل5/ 2 درصد) را تجربه کرده و از نرخ 3 هزار و 570 تومان انتهای آبان به قیمت3 هزار و 660 تومان رسیده بود. روز دوشنبه نرخ رسمی دلار نیز به افزایش خود ادامه داد و با 15 ریال رشد به قیمت 3 هزار و 8 تومان و 6 ریال رسید.

دو وزنه کاهشی

اکثر فعالان، کاهش قیمتی روز دوشنبه را ناشی از روند طبیعی بازار دانستند. به گفته آنها، دلار که در آذرماه چند روز پیاپی راه افزایشی را پیموده بود، لازم بود برای اصلاح قیمت خود یک کاهش قیمتی را تجربه کند. در واقع بخشی از جهش قیمتی دلار در آذرماه با کاهش روز دوشنبه جبران شد و به این ترتیب، می‌توان از اصلاح قیمت دلار سخن گفت. در این راه کاهشی دو اهرم به کمک شاخص بازار ارز آمدند. اولین عامل، شایعه‌ای بود در بازار داخلی مبنی‌بر اینکه در بازار دبی افزایش عرضه حواله درهم وجود دارد. قیمت حواله درهم در بازار دبی و دلار در بازار داخلی به‌طور سنتی اثرات مستقیم بر یکدیگر دارند و کاهش یکی از این دو ارز به افت ارز دیگر نیز کمک خواهد کرد. نرخ حواله درهم که در مقاطعی از روز یکشنبه به 998 تومان و حتی هزار تومان رسیده بود، در روز دوشنبه تا قیمت 992 تومان پایین آمد. عامل دومی که بازار ارز داخلی را متاثر کرد، کاهش تقاضای زوار عتبات عالیات بود. به گفته فعالان، با نزدیک شدن به اربعین، تقاضای ارزی زوار عتبات عالیات پایین آمده و کاهش تقاضای این دسته، فشار بر قیمت دلار را کاهش داده است. در واقع خارج شدن بخشی از تقاضا که در افزایش آذرماهی دلار نقش مهمی داشت، موجب شد که موتور افزایشی دلار خاموش شود و این ارز در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

در حالی‌که برخی حاضران در بازار انتظار دارند، دلار با پایان تقاضای این گروه،‌ با افت بیشتری مواجه شود،‌ عده‌ای امیدوارند تقاضای جدیدی وارد بازار شود و از قیمت این ارز حمایت کند. این تقاضا نیز بیشتر مربوط به نزدیک شدن به آغاز سال میلادی است که در آن تقاضای برخی شرکت‌های تجاری برای تسویه‌های مالی دلاری افزایش می‌یابد. در کنار این، تقاضای مسافرتی نیز با نزدیک شدن به تعطیلات سال میلادی بالا می‌رود. با وجود این، درباره میزان تقاضایی که به وارد بازار خواهد شد، اتفاق نظری وجود ندارد و این بیش از پیش سرنوشت دلار را برای معامله‌گران مبهم کرده است. در این وضعیت، برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند که به‌دلیل روند افزایشی دلار در 20 روز گذشته، برخی از این شرکت‌ها پیشاپیش وارد بازار شده و ارز خود را تهیه کرده‌اند. در حقیقت، هراس از افزایش بیشتر قیمت موجب شد که این دسته زودتر وارد بازار ارز شوند تا از خطرات خرید دلار در قیمت بالاتر مصون بمانند. عده دیگری نیز اعتقاد دارند که تقاضای ژانویه به‌طور کلی به اندازه زوار عتبات عالیات نیست و به‌همین دلیل دلار در آینده کشش رشد بیشتر را نخواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد