اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

یک کارشناس: افزایش قیمت دلار ناشی از فشار تقاضاست

یک کارشناس بازارهای مالی افزایش قیمت دلار را ناشی از کمبود عرضه، فشار تقاضا به دلیل سفرها و نیز تاثیرگذاری تورم روی قیمت ارز دانست و گفت: در صورت کنترل نرخ تورم و کاهش سفرها، نوسان نرخ ارز محدود خواهد شد.


«شاهین شایان آرانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: افزایش قیمت هر کالا ناشی از افزایش تقاضا یا کمبود عرضه آن است و این موضوع درباره ارز نیز صدق می کند. البته تاثیر تورم بر نرخ ارز را نباید نادیده گرفت.


وی یادآوری کرد: در هفته های گذشته در حالی بازار آزاد ارز روند صعودی در پیش گرفته است که این بازار در دو سال گذشته تقریبا مداری آرام را طی می کرد و دلار در محدوده 3300 تومان به آرامی در نوسان بود اما دیروز از مرز 3660 تومان عبور کرد.


به گفته او، بخشی از افزایش قیمت از عطش برای تهیه ارز سفر ناشی می شود.


این کارشناس اقتصادی، سفر بیش از یک میلیون زائر به عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی (ع) را یکی از عامل های افزایش نرخ دلار دانست و گفت: در یک مقطع زمانی شمار زیادی زائر باید برای سفر خود ارز تهیه کنند که رقم قابل توجهی می شود.


وی تصریح کرد: بانک مرکزی می داند تقاضا مقطعی است و پس از سفرها فروکش می کند اما دلار زیادی به بازار عرضه نمی کند تا به طور خودکار از این عطش کاسته شود.


شایان آرانی افزود: دولت بارها بر مهار نرخ ارز تاکید کرده و در دو سال گذشته نیز این اتفاق افتاده است؛ ارز یک افزایش فراتر از پنجره نوسان های پیشین را تجربه کرده است اما نقش سفرها را نیز نمی توان نادیده گرفت؛ به طوری که سفر اربعین یا سفرهایی که در آستانه کریسمس یا عید نوروز انجام می شود، تقاضا را برای ارز افزایش می دهد.


وی تصمیم تازه بانک مرکزی برای ساماندهی فعالیت صرافی ها و پایان اولتیماتوم این بانک به صرافی های غیرمجاز را هم با تشدید نوسان های نرخ ارز بی ارتباط ندانست و افزود: در این میان، طرح کاهش نرخ سپرده های و برخورد با موسسه های غیرمجاز نیز بی تاثیر نبود و برخی مردم پول های خود را از بانک ها و این موسسه ها خارج و ارز خریداری کردند.


این کارشناس حوزه بانکی، عامل دیگر را دو رقمی بودن نرخ تورم در ایران دانست و افزود: تورم از میانگین تورم کشورهایی که با آنها مبادله کالا داریم، بیشتر است و مرتب نرخ دلار باید با مابه التفاوت تورم داخلی به خارجی تعدیل شود تا سرکوب مالی رخ ندهد.


وی افزود: این در حالی است که به لحاظ درآمدهای ارزی، دچار مشکلیم زیرا منبع اصلی درآمدهای ارزی کشور فروش نفت است و قیمت نفت نیز سیر کاهشی به خود گرفته است.


این کارشناس اقتصادی، درباره نقش دولت در افزایش نرخ دلار برای تامین کسری بودجه نیز گفت: ممکن است با توجه به میزان کسری بودجه که احتمال دارد امسال رخ دهد، دولت به این کار اقدام کند اما کار درستی نیست و امیدواریم با رفع دلیل های مقطعی افزایش نرخ دلار، شاهد تثبیت آن باشیم.


پیش از این «عباس مسعودی» رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان، پایان اولتیماتوم بانک مرکزی به صرافی ها، افزایش تقاضای فعالان اقتصادی برای دلار پس از اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای و البته برخی اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز از طریق عرضه نادرست را از دلیل های افزایش قیمت دلار در بازار دانسته و گفته بود: هر زمان دوستان دولتی و مسئولان نظام بانکی به بازار ارز ورود می کنند، نرخ ها افزایش می یابد.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد