اونس طلا2209.44
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
رشد دلار کمکی به سکه نکرد

حرکت رو به جلوی بازارساز ارزی

روند افزایشی دلار مبادله‌ای در انتهای هفته گذشته به ابتدای هفته جاری نیز سرایت کرد تا بتوان از حرکت رو به جلوی بازارساز ارزی سخن گفت.

نرخ رسمی دلار که پنج‌شنبه با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 2 تومان و 7 ریال رسیده بود، شنبه 4 تومان و 4 ریال افزایش دیگر را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 7 تومان و یک ریال رسید.

همزمان دلار در بازار آزاد نیز به روند افزایشی خود ادامه داد و با 30 تومان رشد به قیمت 3هزار و660 تومان رسید. به گفته فعالان بازار، «رشد جزئی قیمت حواله درهم»، «ادامه تقاضای زوار عتبات عالیات» و «افزایش تحرکات معامله‌گران آتی» از عواملی بودند که به ادامه رشد دلار در روز شنبه کمک کردند. در روزی که دلار به افزایش خود ادامه داد، مسیر قیمتی سکه معکوس شد. روز شنبه، سکه 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 907 هزار تومان رسید. کاهش اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه، عامل اصلی این افت بود.

تغییر روند نرخ رسمی

قیمت‌گذاری نرخ رسمی در 7 روز ابتدایی آذرماه نشان‌دهنده آن است که محافظه‌کاری در تعیین نرخ کنار گذاشته شده و سیاست‌گذار ارزی روند تازه‌ای را در پیش گرفته است. در 7 روز ابتدایی آذرماه، 10 تومان به ارزش دلار مبادله‌ای افزوده شده و این ارز با شکستن مرز 3 هزار تومانی، به قیمت 3 هزار و 7 تومان رسیده است. این رشد در حالی اتفاق افتاده که پیش از این نرخ رسمی از تاریخ 8 شهریور تا 30 آبان(یعنی در حدود 83 روز) کمی بیش از یک تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. این روند که نشانگر تغییر رویه بازارساز ارزی در قیمت‌گذاری نرخ رسمی است، کمک خواهد کرد که شکاف این نرخ با قیمت بازار کاهش پیدا کند. دلار در اولین روز هفته جاری، به روند افزایشی خود ادامه داد و چنان که اشاره شد با 30 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و660 تومان رسید. این چهارمین رشد پیاپی شاخص بازار ارز بود و آن را به سطح قیمتی تازه‌ای وارد کرد. در هفتمین روز آذرماه، تحرکات معامله‌گران آتی و نقدی نسبت به روزهای پیش بالاتر بود.

به گفته فعالان، روند افزایشی موجب شده که افراد جدیدی به امید کسب سود و نوسان‌گیری وارد بازار شوند و با حضور خود زمینه افزایش معاملات آتی و نقدی را فراهم آورند. با این حال، بازیگران باتجربه بازار، افزایش دلار را همچنان بیشتر ناشی از تقاضای ارزی زوار عتبات عالیات دانسته‌اند. در کنار این عامل، بالا بودن ارزش دلار در بازار کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق دیگر عاملی است که از لحاظ روانی بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است. در حالی که فضای بازار ارز افزایشی است، آن سوتر در بازار سکه، ‌انتظار اکثر معامله‌گران کاهشی است. این انتظارات موجب شد که در اولین روز هفته، سکه به افزایش دلار اعتنایی نکند و همسو با کاهش اونس در بازارهای جهانی حرکت کند. روز جمعه قیمت طلای جهانی به زیر مرز 1060 دلار ریزش کرد تا فضای بازار سکه در روز شنبه را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد