اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
پایان هفته‌های کاهشی اونس؟

سقوط طلا، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را افزایشی کرد

اونس فلز زرد در هفته گذشته حدود 2 درصد از ارزش خود را از دست داد تا با ثبت 6 هفته افت پیاپی به میانه کانال 1000 دلار سقوط کند.

هر اونس طلا در پایان فعالیت بازارهای جهانی در روز جمعه روی قیمت 1056 دلار ایستاد تا برخی کارشناسان از احتمال حرکت این کالای گرانبها به سوی مرز 1000 دلار بگویند.

احیای اقتصاد آمریکا و جدی شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره در این کشور، مهم‌ترین عامل فشار روی این دارایی ماندگار است. با این همه، روند افت طلا، گرچه چشم‌انداز بلندمدت بازار را منفی نگه داشته‌، ‌اما باعث شده پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت افزایشی شوند. از آنجا که تقاضا برای طلا در قیمت‌های پایین افزایش می‌یابد و اونس نیز اکنون روی کف حدودا 6 ساله قرار گرفته است، کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند اونس در هفته جدید با رشد روبه‌رو شود. افت ارزش اونس در هفته گذشته از همان روز کاری نخست شروع شد. اونس طلا روز دوشنبه با 8 دلار افت به قیمت 1069 دلار رسید. این افت عمدتا ناشی از تاثیرگذاری عوامل کاهشی خارجی و چشم‌انداز فنی بسیار منفی بود. اونس در نخستین روز کاری هفته دوباره قیمت‌هایی نزدیک کف 5/ 5 ساله را تجربه کرد. نقره نیز با تضعیف مجدد به کف 6 ساله رسید. رشد شاخص دلار و افت قیمت نفت خام دو عامل خارجی‌ای بودند که در این روز به ضرر طلا عمل کردند. همزمان، فروشندگان فنی، بازار را تحت ‌فشار نگه داشتند.

بازارهای جهانی در دومین روز هفته کاری، به خبر سرنگونی یک جنگنده روسی توسط ترکیه واکنش نشان دادند، اما ظرف یک روز به وضعیت عادی بازگشتند. صبح سه‌شنبه این خبر، شاخص‌های بازارهای سهام ترکیه، روسیه و اروپا را کاهشی کرد. همزمان، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نفت‌خیز، بهای نفت را افزایش داد. رشد بهای نفت و افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن توانست قیمت فلز زرد را تا حدی بالا ببرد‌، اما اونس تحت فشار چشم‌انداز بازار فلزهای گرانبها ماند. قیمت نهایی اونس در این روز 1075 دلار شد. شاخص دلار هم روز سه‌شنبه از اوج 8 ماهه خود پایین آمد، اما قوی ماند.

اونس طلا روز چهارشنبه دوباره در مسیر افت قرار گرفت و روی قیمت 1070 دلار ایستاد تا یک روز قبل از تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت عید شکرگزاری، از محدوده 1060 دلار فرار کرده باشد. طلا در سومین روز کاری هفته تحت‌تاثیر عوامل کاهشی خارجی و بازگشت ریسک‌پذیری در بازارهای سهام بود. روز چهارشنبه شاخص دلار تقویت و بهای نفت خام تضعیف شد تا هر دو عامل خارجی مهم بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کند. افزایش مبادلات در بازارهای جهانی سهام نیز به ضرر فلز زرد تمام شد. طلا که روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر تنش ایجاد شده میان روسیه و ترکیه با افزایش تقاضا روبه‌رو شده بود، روز چهارشنبه وضعیتی تقریبا عادی را تجربه کرد.

از آنجا که بازار نیویورک مهم‌ترین بازار جهانی طلا است، اونس روز پنج‌شنبه در بازارهای فعال، تکان شدیدی را تجربه نکرد تا روز جمعه را با قیمت 1067 دلار آغاز کند. اونس در نهایت در پایان فعالیت بازارها در روز جمعه نزدیک مرز 1050 دلار قرار گرفت،‌ تا چشم‌انداز آن منفی بماند. مهم‌ترین عامل فشار روی طلا در آخرین روز کاری، قوی ماندن دلار بود. شاخص دلار در هفته گذشته روی عدد 02/ 100 واحد ایستاد که نزدیک بیشترین سطح در 8 ماه گذشته بود. قیمت نفت خام نیز روز جمعه با افت روبه‌رو شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کرده باشند. تقویت دلار و تضعیف طلا هر دو نتیجه جدی شدن افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در آمریکا هستند. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ممکن است در نشست ماه دسامبر نخستین افزایش این نرخ در حدود یک دهه گذشته را تصویب کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد