اونس طلا2373.82
مظنه16,591,000
18 گرم3,830,000
ارزش سکه37,379,523
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

امید بازارها به مدیریت بحران

همان طور که شوک ناشی از رویدادهای پاریس،‌ به سرعت توسط بازارها خنثی شد، شوک ناشی از سرنگونی یک هواپیمای جنگنده روسی توسط ترکیه نیز به سرعت تعدیل شد.

روز سه‌شنبه با انتشار خبر سرنگونی یکی از سوخوهایی که در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه مشغول انجام عملیات بود، بازارهای مالی و کالایی جهان تحت‌تاثیر قرار گرفتند، اما با تلاش بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای مدیریت بحران، چهارشنبه بازارهای جهانی عموما در وضعیتی عادی به‌سر می‌بردند. البته روند روزهای آینده می‌تواند تحت‌تاثیر اخبار تازه قرار بگیرد. به‌رغم آرامش نسبی روز چهارشنبه، احتیاط در بازارهای مختلف مشهود است. در حالی که تشدید ریسک ژئوپلیتیک بازارهای مالی را به وحشت انداخته، تعطیلات عید شکرگزاری در آمریکا، دلیل دیگری شده تا معامله‌گران فعلا دست به معامله نزنند. در این میان، ادامه احیای اقتصاد آمریکا و افزایش احتمال رشد نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا، شاخص دلار را به بالاتر از مرز 100 واحد رساند.



بازگشت سهام
بازارهای سهام که روز سه‌شنبه از هراس عواقب تنش اخیر، با افت روبه‌رو شده بودند، روز گذشته عمدتا رشد را تجربه کردند،‌ البته آسیا از این رشد، محروم بود. بازارهای سهام آسیا در سومین روز کاری هفته در حالی افت کردند که رویترز گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه مقام‌های بانک مرکزی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تحریک اقتصاد اروپا هستند. دیوید مدن، تحلیلگر بازار در «آی جی لندن» می‌گوید:‌ «با فرو نشستن غبار ناشی از تنش سیاسی بین ترکیه و روسیه، بازارهای دارایی در حال رشد هستند. معامله‌گران عدم واکنش روسیه را به‌عنوان خبری خوب می‌بینند، اما بسیاری از معامله‌گران، همچنان به کرملین چشم دارند.» روسیه اعلام کرده که ضمن فرستادن ناوی به منطقه، سیستم دفاع هوایی خود را در سوریه بهبود خواهد بخشید؛ اما بازارهای سهام آسیایی همچنان نگران‌ تحولات اخیر خاورمیانه ماندند، تا افزایش ریسک گریزی، شاخص‌ها را عقب براند.

ناامیدی نفت و طلا
در بازار نفت نیز اثری مشابه دیده شد. نفت که روز سه‌شنبه از شکل‌گیری تنش جدید در خاورمیانه نفت خیز، تا حدی سود برده بود، چهارشنبه دوباره رو به افت گذاشت. مهم‌ترین دغدغه طلای سیاه، مازاد عرضه است که ماه‌ها است بهای نفت خام را در مسیر افت قرار داده است. بیشتر کارشناسان این بازار به بشکه‌های کمتر از 40 دلاری فکر می‌کنند. بازار فلزهای گرانبها نیز تحت‌تاثیر عواملی مشابه قرار گرفت، گرچه افت دلار تا حدی به کالاهای مورد مبادله در این بازار کمک کرد. هر اونس طلا که روز دوشنبه روی قیمت 1069 دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر نگرانی‌های سیاسی-امنیتی با افزایش تقاضا روبه‌رو شد و در نهایت به بهای 1075 دلار رسید، اما روز گذشته دوباره تحت‌تاثیر چشم‌انداز فنی منفی قرار گرفت. اونس روز گذشته را نیز با رشد شروع کرد و به محدوده 1080 دلار هم رفت، اما خیلی زود رو به افت گذاشت و تا ساعت 7 شب به وقت تهران قیمت 1071 دلار را برای خود ثبت کرد. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. روز چهارشنبه، علاوه بر تلاش دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای فرو نشاندن تنش میان روسیه و ترکیه، رشد شاخص دلار هم به ضرر طلا و دیگر کالاهای پایه عمل کرد. روز گذشته شاخص دلار از مرز 100 واحد هم عبور کرد. شاخص دلار این ارز را در برابر 6 ارز عمده یعنی یورو، پوند استرلینگ، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا و کرون سوئد مقایسه می‌کند.

رکوردشکنی دلار
ادامه تقویت پول آمریکا، به معنای تشدید فشار روی بازار کالا است. نوسان طلا در محدوده‌های پایین تر از مرز 1100 دلارو صحبت از احتمال حرکت به سوی مرز 1000 دلار نمونه‌ای از این فشارها است. اونس طلا حتی روز دوشنبه که با افزایش تقاضا روبه‌رو بود، گرفتار تحلیل‌های بنیادی و فنی کاهشی بود. روز سه‌شنبه همزمان با اثرگذاری تنش شکل گرفته در مرز ترکیه و سوریه، پوشش کوتاه‌مدت و سودگیری نیز به نفع طلا عمل کرد. همچنین افت بازارهای سهام به نفع طلا تمام شد. با این همه چشم‌انداز بازار، منفی ماند. خبر جدیدی که روز سه‌شنبه، احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را بیشتر و چشم‌انداز بازار کالا را بدتر کرد، اعلام تخمین رشد 1/ 2 درصدی اقتصاد آمریکا در سه ماه سوم سال 2015 بود. تخمین قبلی رقم 5/ 1 درصد را همراه داشت.

چشم‌انداز فلز زرد
موسسه سرمایه‌گذاری «آر بی سی کاپیتال» می‌گوید:‌ «تاثیرات مربوط به اتفاقات ژئوپلیتیک بر قیمت جهانی طلا در سال‌های اخیر به شدت محدود شده و به‌نظر می‌رسد قیمت طلا دیگر مانند گذشته تحت‌تاثیر حوادث و رویدادهای ژئوپلیتیک قرار ندارد. به گزارش پایگاه اینترنتی کیتکو، تحلیلگران این موسسه تاکید می‌کنند: «قیمت طلا به‌صورت تاریخی تحت‌تاثیر تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک قرار داشته، ولی به‌نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر این تاثیر تا حد زیادی محدود شده است.» به این ترتیب، نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو همچنان مهم‌ترین موضوع بازار است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، تازه‌ترین تحلیل فنی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی در دامنه بین 1063 تا 1092 دلار در نوسان خواهد بود.

وزارت بازرگانی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه سوم امسال به 1/ 2 درصد رسیده است.تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1080 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1092 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در این شرایط 1072 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1063 دلار کاهش خواهد یافت. «سی ان بی سی» نیز گزارش داده که قیمت طلا به‌زودی با افت شدیدتری روبه‌رو خواهد شد. ریچ روس، تحلیلگر ارشد بازار طلا می‌گوید:‌«فکر می‌کنم قیمت طلا در شرایط کنونی به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و سرمایه‌گذاران باید منتظر افت بیشتر و شدیدتر قیمت‌ها باشند. قیمت طلا در هفته‌های گذشته تحت فشار ناشی از افزایش ارزش دلار آمریکا قرار داشته است.» قیمت طلا در سال 2015 میلادی بیش از 9 درصد کاهش یافته است. این تحلیلگر بازار طلا گفت: «بررسی نمودارهای بلندمدت نشان می‌دهد که قیمت طلا به‌زودی با افت شدیدی روبه‌رو می‌شود. طلا فعلا وارد یک کانال نزولی شده و در دو سال اخیر قیمت طلا به کمتر از میانگین قیمتی در 100 هفته گذشته رسیده است. به‌نظر من قیمت طلا به‌زودی به مرز 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید.» بازارهای آمریکا امروز پنج‌شنبه تعطیل هستند و این امر، میزان معاملات جهانی را در بازارهای مختلف تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما بازارها روز جمعه ممکن است با رسیدن اخبار جدید، شاهد تکان‌های بیشتری باشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد