اونس طلا2394.45
مظنه16,336,000
18 گرم3,771,100
ارزش سکه36,805,008
قدیم (بهار)40,900,000
جدید (امامی)44,200,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000
وزیر راه و شهرسازی:

اعتقادی به ایجاد شوک در بازار مسکن ندارم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتقادی به ایجاد شوک در بازار مسکن ندارد، گفت: کاری که در آینده باید در بخش مسکن انجام شود، این است که باید مردم به پس‌انداز تشویق شوند و نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد.

عباس آخوندی در حاشیه پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا دولت به بخش مسکن همانند بخش خودرو و کالا توجه نمی‌کند، گفت: بخش مسکن نیاز به اقدامات بسیار مستحکم دارد، اقداماتی که خانوار بتواند برنامه زندگی خود را روی آن تنظیم کند.

وی افزود: اقداماتی که تاکنون وزارت راه و شهرسازی گفته توانسته آن را تا آخر انجام دهد و در وسط اقدامات آن را ارتقا داده و کاهش نداده است.

آخوندی ادامه داد: بحثی که به‌تازگی در خصوص اقدامات مطمئن در بخش مسکن صورت گرفته، نشان می‌دهد که ما نیازمند اقدامات مطمئن در بخش مسکن هستیم و به همین خاطر بنده دنبال این هستم که به سمت پس‌انداز برویم؛ چراکه تا همین امروز بیش از 421 میلیارد تومان پس‌انداز در صندوق پس‌انداز خانه یکم توسط مردم صورت گرفته است.

آخوندی افزود: قطعاً ظرف ماه‌های آینده این متقاضیان تسهیلات تضمینی با نرخ‌های خوب دریافت می‌کنند به‌طوری‌که اتفاقاً از صندوق پس‌انداز خانه یکم که سقف تسهیلات آن 80 میلیون تومان است، در شهرهای متوسط استقبال بیش‌تری صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: من با ایجاد شوک در بازار مسکن مخالف هستم و اقداماتی که شوک‌گونه است و فقط به نفع سوداگران است و مردم متضرر می‌شوند، مخالف هستم. پس باید اقداماتی را انجام دهیم که متکی بر راهبرد درازمدت باشد تا خانوارها بتوانند زندگی خود را براساس آن تنظیم کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بنده فکر می‌کنم کاری که باید در آینده انجام دهیم، تشویق پس‌انداز، افزایش سقف تسهیلات تعهدی در برابر پس‌انداز و کاهش نرخ سود است.

آخوندی تصریح کرد: اگر این کاهش نرخ سود در یک دوره دو یا سه ساله صورت بگیرد، فکر می‌کنم که در آخر کار خانوارها می‌توانند به این سیاست‌های دولت اعتماد کنند و حسن آن این است که چون تسهیلات، تعهدی خواهد بود و به شکل مطمئن به تسهیلات دسترسی می‌یابند، میزان پس‌انداز آنها نیز پشتوانه خوبی برای تأمین مالی آنها خواهد بود.

وی یادآور شد: سیاستی که در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌شود و بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی هم به تدریج قانع شده‌اند که از این سیاست‌ها حمایت کنند همین سیاست بوده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر امید افزود: سیاست‌هایی مانند لیزینگ و انواع سیاست‌های موجود دیگر فقط می‌تواند کمکی مقطعی به حل مسئله مسکن باشد ولی راه حل اصلی حل بحران مسکن نیست.

آخوندی اظهار کرد: برای خروج از رکود موضوع تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای پیگیری می‌شود در حال حاضر بانک مسکن یک صندوق پس انداز است ولی باید بیش از این از ظرفیت‌های این بانک استفاده کرد یعنی این بانک باید به نهاد مالی تبدیل شود که عدم تعادل‌های سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را تعدیل و جبران کند.

وی ادامه داد: خمیر مایه اصلی سیاست‌های موجود همین سیاست است و ما طبق مذاکراتی که با وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی داشتیم توانستیم در مجمع عمومی بانک مسکن موضوع تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه ای را به تصویب برسانیم و سایر امور آن را دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در شرایط رکود و تنگنای مالی٬ ساماندهی این کار بسیار سخت است چراکه مفهوم تبدیل یک بانک به بانک توسعه‌ای نیاز به چند هزار میلیارد تومان سرمایه دارد ولی من مطمئن هستم این کار انجام خواهد شد و بانک مسکن توسعه‌ای می‌شود. برای زیرساخت ها نیز این کار انجام خواهد شد و مانند تمام دنیا صندوق جداگانه بزرگراه‌ها٬ آزادراهها و حمل و نقل و توسعه ارتباطات در نظر گرفته می‌شود. مطالعات این کار انجام شده و به تدریج تمام اینها تبدیل به لایحه و برای مجلس ارسال می‌شود چون به دلیل مشکلات مالی نمی‌شود امور را سریع پیش برد.

وی یادآور شد: تسهیلات صندوق پس‌انداز اواخر امسال و اوایل سال آینده وارد بازار می شود.

انتهای پیام/

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد