اونس طلا2374.65
مظنه16,286,000
18 گرم3,759,600
ارزش سکه36,692,358
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,300,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

ديدگاه‌هاي موافقان و مخالفان سرمايه‌گذاري روي طلا

با توجه به رشد ناگهاني نرخ جهاني و داخلي طلا و گران شدن چشمگير سكه، بسياري از مردم از اقشار مختلف جامعه به فكر خريد سكه و طلا و سودآوري از اين طريق افتادند، ولي همانطور كه برخي از فعالان اين صنف با اين تفكر موافقند، بعضي از كارشناسان و فعالان اقتصادي نيز مخالف سرسخت اين ديدگاه هستند.

به گزارش سایت طلا رییس اتحادیه کشوری طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر این‌که کسی که در کار طلا نیست، نباید روی طلا سرمایه‌گذاری کند، اظهار کرد: مردم برای سرمایه‌گذاری کارهای دیگر انجام دهند، حتما نباید طلا بخرند؛ کسی که در کار طلا نیست، نباید وارد این حوزه شود، چرا که ممکن است زیان ببیند.

محمد کشتی‌آرای در واکنش به این مطلب که طلا همواره در طول زمان گران می‌شود، گفت: کسی که می‌خواهد روی طلا سرمایه‌گذاری کند، باید این باور را داشته باشد، ولی یک عده فکر می‌کنند چون ظرف چند روز سکه 50 هزار تومان گران شده است، امروز سکه بخرند، دو تا سه روز دیگر وضعشان خوب می‌شود؛ این افراد ممکن است دچار زیان شوند، ولی کسی که صبر و حوصله دارد، می‌تواند روی طلا سرمایه‌گذاری کند.

او با بیان این‌که فردی که روی طلا سرمایه‌گذاری می‌کند، حتما باید قدرت ریسک‌پذیری خیلی بالایی داشته باشد، گفت: سکه از همه انواع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است.

وی درباره‌ی شایعه ورود سکه‌های قاچاق به کشور نیز اظهار کرد: چنین چیزی هرگز اتفاق نمی‌افتد، چرا که قاچاق سکه اصلا معنی ندارد. در کشور سکه زیاد است و شرایط ورود قاچاق نیست؛ چیزی که لازم نداریم، برای چه به صورت قاچاق بیاید؟ کمبودی در زمینه‌ی سکه نداریم.

رییس اتحادیه‌ی کشوری طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف با بیان این‌که طلا حدود 30 دلار ارزان شده است، گفت: 30 تومان قیمت دلار بالا رفته که این دو مورد همدیگر را پوشش دادند.

کشتی‌آرای با بیان این‌که عوامل متعددی در افزای نرخ دلار نقش دارد، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی ارز عرضه کند، مسلما قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

خرید سکه بهترین گزینه است

همچنین رییس اتحادیه طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف درباره‌ی سرمایه‌گذاری روی طلا گفت: سرمایه‌گذاری روی طلا کار خیلی خوبی است.

احمد وفادار با تاکید بر این‌که خرید سکه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: سکه راحت‌تر معامله می‌شود.

وی در مورد قاچاق سکه نیز گفت: ممکن است طلا قاچاق شود، ولی سکه قاچاق نمی‌شود. ممکن است سکه غیربانکی پیدا شود که با آن برخورد می‌کنیم، اما سکه‌ی قاچاق شده در بازار نیست.

وفادار درباره‌ی طلا تاکید کرد: طلا می‌تواند چند رنگ سفید، زرد، قرمز و سبز باشد؛ همه 18 عیار هستند؛ اگر روی طلا مارک «750» حک شده باشد، طلا 18 عیار است.

سرمایه‌گذاری روی طلا، ضد توسعه‌ی پایدار ملی است

یک کارشناس اقتصادی نیز با بیان این‌که تبلیغات سرمایه‌گذاری روی طلا، ضد توسعه‌ی پایدار ملی است، گفت: جذب سرمایه‌های مردم برای خرید طلا با توجه به این‌که سیستم بانکی برای امر تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کند، برای اقتصاد ایران خطرناک است.

محمد جوادباستانی‌کیا با ابراز مخالفت نسبت به خرید طلا برای سرمایه‌گذاری گفت: سیستم بانکی هماهنگ نیست؛ برای مثال با شیوه‌ای که بانک صادرات اتخاذ کرده، باید پس‌انداز‌ها جذب سیستم بانکی می شود، مقداری طلا در منازل پس‌انداز شده و سیستم بانکی سرمایه را به سمت تولید و صنایع هدایت کند، ولی چون این‌گونه نیست و سرمایه‌گذاری روی تولید نمی‌شود، به نظر می‌رسد تنها خاصیت این کار پاسخ‌گویی به تورم و جبران کاهش قدرت خرید است.

وی افزود: با توجه به این‌که تورم جلوتر از نرخ طلا حرکت می‌کند، به نظر نمی‌رسد جذب سرمایه‌ از طریق طلا خاصیت قابل توجهی داشته باشد.

به گفته او با توجه به این‌که مدیریت به سامانی در هدفمندی یارانه‌ها دیده نشد، این مشکل وجود دارد که مردم از تامین سایر نیاز‌مندی‌های اصلی خود همچون تغذیه، پوشاک، بهداشت و آموزش خارج شوند و دولت با توجه به وظیفه‌ی اصلی‌ای که از نظر قانون اساسی در این زمینه‌ها دارد، دچار مشکل شود.

باستانی‌کیا در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری‌های کوچک توصیه کرد: با توجه به نیازهای شرکت‌های تعاونی و نوع مشاغلی که دارند، مردم برای سرمایه‌گذاری می‌توانند به سمت این شرکت‌ها بروند. مردم باید برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تعاونی تشویق شوند و آموزش ببینند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: جوانان باید تشویق شوند که در زمینه‌ی تخصص‌های خود از طریق تعاونی‌ها یا شرکت‌های سهامی عام سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر این‌که دولت در زمینه‌ی مدیریت شرکت‌های سهامی عام و یا تعاونی‌ها مطلقا نباید دخالت داشته باشد، گفت: متاسفانه در زمینه‌ی خصوصی‌سازی، اداره‌ بخش خصوصی توسط مردم و اجرای اصل 44 قانون اساسی، تلاش زیادی دیده نمی‌شود؛ رنگی از شرکت‌های سهامی عام متناسب با تعریف آنها در علم اقتصاد نمی‌بینیم.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد