اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
در گفت‌وگو با 2 عضو اتاق تهران بررسی شد؛

نرخ ارز چقدر شود تاجران ضرر نمی‌کنند؟

چه نرخ ارزی برای تجارت و بازرگانان ایرانی مناسب است؟ دو عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به این سوال پاسخ دادند.


نرخ ارز چقدر شود، تاجران ایران متضرر نمی‌شوند؟ در این خصوص رضی میری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به اقتصادنیوز گفت: این مساله بستگی به وضعیت اقتصادی کل کشور دارد و باید نرخ واقعی ارز را با شرایط بین‌المللی مقایسه کرد.

وی ادامه داد: نرخ ارز به وضعیت و مولفه‌های داخل کشور بستگی دارد و باید ببینیم وضعیت تورم چگونه است؟ قیمت کالای صادراتی چند تمام می‌شود؟ به همین دلیل نرخ ارز نمی‌تواند ثابت بماند و اینکه بگوییم چه نرخ ارزی مناسب است، بستگی به وضعیت مولفه‌های دیگر دارد.

میری تصریح کرد: نمی‌توان گفت نرخ سه هزار و 600 تومانی فعلی خوب است، باید رشد تورم نسبتاً معقولی مثل سایر کشورهای جهان داشته باشیم یا تورم ثابت بماند. در حال حاضر، در کشورهای پیشرفته سال‌های سال است که تورم حالت ثابت دارد یا خیلی بالا نمی‌رود، مثلا در کشور آلمان از امسال تا سال بعد 5 درصد هم روی قیمت‌ها نمی‌رود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تورم در ایران ثابت نیست و فقط زمانی که تورم ثابت شود می‌توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت.

این عضو اتاق تهران همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم که در شرایط فعلی نرخ ارز، نرخ واقعی نیست و حتما باید بالا برود.

محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم در این خصوص گفت: همان‌طور که در قانون برنامه پنجم و چهارم تاکید شد، باید مبنای محاسبه نرخ ارز تفاوت تورم داخلی و تورم خارجی باشد و نرخ ارز در هر سال به این میزان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم با توجه به نرخ ارز آزاد در اوایل سال 1394 که حدود سه هزار و400 تومان بود و با تورم 15 درصدی که الان وجود دارد، نرخ ارز باید تا پایان امسال به حدود سه هزار و 800 تا چهار هزار تومان افزایش پیدا کند، تا از نظر قیمت تمام شده کالاهای صادراتی، صادرکنندگان بتوانند قیمت‌هایشان را در بازارهای هدف صادراتی، در سطح قیمت‌های سال قبل نگه دارند.

لاهوتی متذکر شد: با توجه به شراط اقتصادی کشور، بعید می‌دانم بانک مرکزی اجازه دهد، نرخ ارز به چهار هزار تومان برسد و پیش‌بینی من این است که تا پایان سال نرخ ارز بیشتر از سه هزار و 700 تومان افزایش پیدا نمی‌کند.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد