اونس طلا2394.45
مظنه15,966,000
18 گرم3,685,700
ارزش سکه35,971,398
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,150,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

پتانسیل کیش برای تبدیل به بورس صنعت طلا و جواهر منطقه

سایت طلا : جزیره کیش با بهره گیری از موقعیت منطقه ای مناسب و تسهیلات قانونی می تواند به مرکز تجاری صنعت و صنف طلا و جواهر خاورمیانه تبدیل شود.

کیش جزیره ای با وسعت حدود ۹۱‌‌کیلومتر مربع در فاصله ۱۸‌کیلومتری ساحل جنوبی ایران و۳۰۰ کیلومتری غرب بندر عباس حدود ۸ قرن پیش مرکز تجاری پر‌آوازه ای در خلیج فارس محسوب می شد و فعالیتهای تجاری بین ایران ، چین ، آفریقا و اروپا از بنادر این جزیره کوچک انجام می‌گرفت بعد از رونق گرفتن جزیره هرمز فعالیت های تجاری کیش روبه افول رفت و کیش یک دوران طولانی سکوت و انزوا را تجربه نمود.

در سال ۱۳۴۹ این جزیره مورد بازدید هیئت های کارشناسی ایران و آمریکا قرار گرفت و با توجه به ویژگی های طبیعی سواحل زیبای مرجانی، آبهای زلال پیرامون جزیره و بالاخره موقعیت استراتژیکی مناسب آن، به عنوان مرکز بین‌المللی توریسی انتخاب شد. در اواسط دهه ۷۰ میلادی هواپیماهای کنکورد توریسـتها را از اروپا به کیش می آوردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه‌ آزاد کشور برگزیده شد پس از مدت کوتاهی جاذبه های توریستی و تجاری کیش مورد توجه قرار گرفت. انتخاب کیش به عنوان منطقه‌ آزاد و برخورداری سرمایه گذاران از معافیت های گمرکی و دیگر قوانین حاکم بر مناطق آزاد، این جزیره را به منطقه ای جذاب برای فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کرده است. جهانگردی و بازرگانی مهم‌ترین فعالیت های اقتصادی کیش را تشکیل می دهد.

ويژگي هاي جغرافيايي كيش از جمله قرارگيري آن در منطقه جغرافيايي استراتژيك خليج فارس، آب و هواي مطلوب در نيمه دوم سال و دارا بودن سواحل مرجاني، اين جزيره را داراي موقعيت ممتازي از نظر گردشگري و تجاري نموده است .

این جزیره با معافیت های گمرگی و مالیات برارزش افزوده می تواند مورد توجه فعالین صنعت طلا و جواهر کشورمان واقع شده و سرمایه گذاری در آن را برای تولید مصنوعات طلا و جواهر رقم بزند.

سخنی که مدیرعامل منطقه تجاری آزاد کیش "علی اصغر مونسان" در گفتگو با سایت طلا به آن تصریح کرد و گفت: این جزیره ظرفیت تبدیل شدن به کانون تولید طلا و جواهر استاندارد در کشور را داراست و می تواند پلی برای صادرات این محصول ها به منطقه باشد.

وی با اشاره به مزیت های موجود در مناطق آزاد جهت آسان سازی فرایند سرمایه گذاری و تولید گفت: وجود تمرکز در مدیریت مناطق آزاد، ارتباط با بازارهای جهانی، عدم نیاز به صدور روادید، معافیت های مالیاتی 20 ساله و تخفیف های گمرگی از جمله قوانینی است که تولید کنندگان و سرمایه گذاران می توانند به سهولت از آن بهره ببرند.


مونسان با تاکید بر اینکه این سازمان از تولید کنندگان این بخش حمایت می کند، گفت: در این زمینه آمادگی لازم برای اینکه کیش نقطه ای برای تولید طلا و جواهر با استاندارد بالا و محلی برای عرضه خوب این محصول ها در داخل و خارج کشور باشد، وجود دارد.


وی افزود: در این چارچوب زمین برای ایجاد سالن و کارگاه در اختیار تولید کنندگان طلا و جواهر قرار خواهیم داد و فعالان این حوزه می توانند از تسهیلات و معافیت های مالیاتی موجود در مناطق آزاد استفاده کنند.

"جلیل ارجمند" رئیس مجمع بازار کیش نیز به سایت طلا در خصوص پتانسیل های جزیره کیش برای سرمایه گذاری در بازار طلا و برگزاری نمایشگاه این صنف گفت: با سیاست های سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر جذب گردشگر و رونق اقتصادی و گردشگری جزیره و هماهنگی و همراهی که تشکل های خصوصی از جمله جامعه بازاریان با سازمان منطقه آزاد دارد که پتانسیل بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها محسوب می شود و حمایت ها و هماهنگی های لازم برای پویایی و رونق بیشتر جزیره در این خصوص به عمل می آید تا نظر گردشگران را برای انتخاب کیش به عنوان مقصد گردشگری جلب کند.

وی با اشاره به اولین دوره نمایشگاه طلا و جواهر کیش گفت: نمایشگاه اول طلا و جواهر کیش در سطح بسیارعالی برگزار شد و ارتباطاتی که در قالب نمایشگاه ها با تبادل افکار و اطلاعات برقرار می شود، قطعاً می تواند برای پیشرفت و رونق اقتصادی و اجتماعی جزیره موثر باشد و ما به دنبال این هستیم که این نمایشگاه ها به طور مستمر در جزیره برگزار شود.

رئیس مجمع بازار کیش با بیان اینکه لازم است هماهنگی های مورد نیاز برای افزایش نمایشگاه های طلا و جواهر در این جزیره انجام شود، تصریح کرد: به دلیل وجود پتانسیل ها و حمایت هایی که در این جزیره صورت می گیرد، همایش ها و نمایشگاه ها را هر صنفی می تواند در هر رشته تخصصی اقتصادی با وجود بستر مناسب برگزار کند.

وی افزود: کیش فضایی است که مردم از داخل و خارج از کشور به دلیل نداشتن محدودیت ویزا برای گردش به آنجا سفر می کنند که زمینه ساز اجرای نمایشگاه ها و همایش ها می باشد تا به اهداف جزیره در زمینه رونق گردشگری برسیم.

ارجمند در خصوص راههای ارتباطی سرمایه گذاران در صنعت طلا و جواهر در کیش با مسئولین این جزیره اذعان داشت: در جزیره کیش بستر لازم برای ایجاد انگیزه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری وجود دارد و سازمان منطقه آزاد با همکاری های لازم و جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز با ارائه جلسات و مشاوره های مختلف آماده هر گونه همکاری با سرمایه گذاران هستند و دوستان می توانند از طریق سایت www.kishmalls.com جامعه بازاریان و بازرگانان کیش که در خدمت سرمایه گذاران محترم می باشد با ما در ارتباط باشند.

در همین حال؛ "علیرضا رئوف پناه" تولیدکننده جواهر و عضو هیئت علمی دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک که تولید جواهر را با انگشتر، نیم ست و سرویس شروع کرده درباره پتانسیل های جزیره کیش برای صنعت طلا و جواهر بیان کرد: با توجه به اینکه واردات جواهر به کشور ممنوع است و به صورت قاچاق وارد کشور می شود، کیش می تواند جایگاهی برای تولید جواهر در کشور باشد و از طرف دیگر اگر این جزیره در آینده از امکانات بیشتری برای جذب توریست برخوردار باشد می تواند به بورس جواهر و بازار مناسبی در این خصوص مانند دبی و برخی از شهرهای مطرح در این زمینه تبدیل شود.

این تولیدکننده جواهر در خصوص اولین نمایشگاه طلا و جواهر کیش اظهار کرد: این نمایشگاه دارای نقاط قوت و ضعف قابل توجهی بود و از نقاط قوت آن می توان به حضور شرکت کنندگان خارجی و تمهیدات امنیتی آنجا که اعطای کارت مشخصات به شرکت کنندگان مانند سایر نمایشگاه های خارج از کشور اشاره کرد.

وی عدم حضور جدی شرکت کنندگان داخل کشور را از نقاط ضعف اولین نمایشگاه طلا و جواهر کیش دانست و در گفتگو با سایت طلا تصریح کرد: اتحادیه های طلا و جواهر و تولیدکنندگان به دلیل اینکه اولین دوره نمایشگاه در کیش بود و شناخت کافی از آن نداشتند که فکر می کنم در نمایشگاه های بعدی مشارکت بیشتری از آنها را شاهد خواهیم بود و با مدیریت بهتر کیفیت آن بالاتر رود.

این استاد دانشگاه در رابطه با بهتر برگزار شدن نمایشگاه طلا و جواهر کیش در آینده پیشنهاد داد: مسئولان و دست اندرکاران نمایشگاه های طلا و جواهر در کشور از سایر نمایشگاه های این زمینه در خارج از کشور بازدید نمایند و ساختارهای اصلی و نحوه اطلاع رسانی و خدمات دهی آنها به بازدیدکنندگان را الگوی خود قرار دهند.

آنچه مسلم است، جزیره زیبای کیش با عدم و یا در حاشیه بودن محدویت های قانونی برای صنف طلا و جواهر می تواند محل مناسبی جهت تولید و صادرات طلا و جواهر گردد. در این میان حمایت و استقبال مسئولین این جزیره برای سرمایه گذاری در کیش می تواند موتور محرکی برای رشد و توسعه صنعت طلا و جواهر در این جزیره باشد.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد