اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار، پرریسک و کم بازده/ طعم افزایش قیمت در بازار ارز

سایت طلا: هفته ی اول مهرماه برخلاف سه هفته ی گذشته افزایشی سپری شد تا علی رغم نظر پایان فصل تابستان، اتمام دوران افزایشی دلار است، دلار رشد 47 تومانی را به ثبت برساند.

به گزارش سایت طلا، در روز گذشته دلار با تلاش معامله گران غیر رسمی شاهد افزایش بها بود که برخلاف انتظار این معامله گران دلار تغییر مسیر داد و تا بهای 3467 تومان به عقب بازگشت تا تغییراتش نسبت به پنج شنبه صفر بشود و این در شرایطی است که نوسانات دلار درهفت روز گذشته مثبت و رشد 47 تومانی را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، در روز شنبه ی گذشته علی رغم نظر برخی از فعالان که معتقد بودند با پایان فصل تابستان و تقاضا، دلار دیگر کشش افزایش بها را ندارد، دلار و یورو با افزایش بها روبرو شدند و دلار با رشد 15 تومانی بر بهای 3420 تومان قرار گرفت.

البته دلار با تحرک معامله گران غیر رسمی و کاهش عرضه تا سطح 3440 تومان پیش رفته بود که با عرضه ی ارز از سوی صرافی بانکها روبه کاهش گذاشت و به رشد 15 تومانی اکتفا کرد.

اما پوند طعم کاهش قیمت را چشید و با 20 تومان افت بر مرز 5200 ایستاد که تضعیف ارزش این ارز در برابر دلار در بازارهای جهانی در این امر موثر بود.

در روز یکشنبه دلار نوساناتش را در دامنه ای محدود دنبال کرد که فعالان تعطیلی بازارهای کشورهای همسایه را علت این امر دانستند. تعطیلی این بازارها سطح تقاضای دلار را بسیار پایین آورد.

در این روز دلار و یورو رشد اندکی را شاهد بودند و بر بهای 3425 و 3870 تومان قرار گرفتند. اما پوند با رشد 40 تومانی کسری روز گذشته را جبران و بر نرخ 5240 تومان ایستاد.

در روز دوشنبه دلار معاملات خود را با اثر گرفتن از افزایش نرخ حواله ی درهم در بازار دبی آغاز و تا بهای 3445 تومان بالا رفت. رقمی که 20 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. نرخ درهم یکی از عوامل روانی اثر گذار بر دلار است.

چهارمین روز هفته نیز افزایشی سپری شد که پایین بودن ارزش دلار در بازار تهران نسبت به کشورهای ترکیه و امارات زمینه ساز این امر بود. البته برخی از فعالان افت اونس و تحرکات معامله گران سکه را نیز در رشد دلار بی تأثیر ندانستند.

رشد دلار در روز سه شنبه در حالی بود که چهارمین افزایش متوالی این ارز به ثبت و ارزش آن به بالاترین سطح از 25 شهریور ماه رسید.

همسو با دلار 3470 تومانی، یورو و پوند نیز در این روز افزایش یافتند. یورو با 35 تومان رشد بعد از 12 روز مجدداً از مرز 3900 تومان عبور و بر بهای 3915 تومان قرار گرفت. پوند نیز با 15 تومان رشد به بهای 5250 تومان دست یافت.

بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه و تقویت سمت تقاضا در کنار انتظارات افزایشی معامله گران سبب شد تا دلار در روز چهارشنبه نوسان افزایشی را تجربه و تا سطح 3485 تومان که بالاترین بها در دو هفته ی گذشته بود، افزایش یابد.

اما با افزایش عرضه و فروش ارز، دلار روندش معکوس و تا سطح 3465 تومان کاهش یافت که 5 تومان از نرخ بسته شده ی روز گذشته پایین تر بود.

در این روز یورو نیز اندکی کاهش یافت اما پوند با 10 تومان افزایش بر بهای 5260 تومان قرار گرفت.

فضای بازار ارز در روز پنجشنبه آرام تر و دلار رشد 2 تومانی را به ثبت رساند تا تغییرات این ارز در هفته ی گذشته به غیر از روز چهارشنبه مثبت و رشد 47 تومانی را در طول هفت روز به ثبت برساند.

اما ارزهای اروپایی با کاهش بها روبرو شدند و ارزششان بر بهای 3905 و 5245 تومان قرار بگیرد.

گفتنی است، برخی از کارشناسان اقتصادی وجود نرخهای چند گانه ی ارز را فساد انگیز می دانند و معتقد هستند هر چه یکسان سازی ارز دیرتر انجام شود به افزایش رانت در کشور کمک کردیم. آنها بر این باورند که فضای کنونی کشور برای این امر آماده است.

بانک مرکزی زمان تک نرخی شدن ارز را پس از لغو تحریمها اعلام کرد که با نزدیک شدن به لغو تحریمهای بانکی، سیاست یکسان سازی نرخ ارز به صورت جدی مورد تأکید قرار گرفته و این در حالی است که فرهاد نیلی نماینده ی ایران در بانک جهانی معتقد است تک نرخی کردن ارز بطور زودرس و قبل از احیای شرایط لازم به طور یقین زیان بیشتری نسبت به حال برای کشور خواهد داشت.

در نظرسنجی جدیدی که از سوی اتاق بازرگانی انجام شده، 52.2 درصد از فعالان اقتصادی معتقدند که ارز بعد از برجام، ثابت و البته تک نرخی خواهد بود. 28.4 درصد نرخ ارز را افزایشی و 19.4 درصد نرخ ارز را کاهشی دانستند. براساس این نظرسنجی جو عمومی بازار به سمت تک نرخی شدن ارزست که شاید این بهترین فرصت برای اجرایی شدن این سیاست باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد