اونس طلا2390.19
مظنه16,296,000
18 گرم3,761,900
ارزش سکه36,714,888
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000
یادداشت اقتصادی/

واردات طلا و فلزات گرانبها در ازای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی

پس از سفر وزیر و معاونان امور خارجه و انرژی آفریقای جنوبی به تهران در طول چند ماه گذشته تاکنون، یک هیات نفتی از این کشور آفریقایی مهر ماه سال جاری به تهران سفر خواهد کرد.

طبق آمارهای جهانی کشور آفریقای جنوبی در سال 2014 میلادی به طور میانگین روزانه 427 هزار بشکه در روز نفت خام وارد کرده است و عمده صادرکنندگان نفت خام به این کشور نیز عربستان، نیجریه و آنگولا بوده‌اند. پیش از شروع تحریم نفتی ایران، آفریقای جنوبی بیش از نیمی از نفت خام مورد نیاز خود را از دو کشور عربستان و ایران وارد می‌کرده است و دیگر کشورها چون نیجریه، آنگولا، امارات و غنا سهم چندانی نداشته‌اند. اما با شروع تحریم فروش نفت ایران، این کشور ابتدا در سال 2012 واردات خود را به حدود 30 هزار بشکه در روز کاهش داده و در دو سال گذشته نیز هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است و در عوض واردات خود را از کشورهای عربستان، نیجریه، امارات، غنا، عراق و حتی گینه استوایی، انگلستان، کلمبیا، قطر و گابن افزایش داده است. در جدول و شکل زیر میزان واردات آفریقای جنوبی به تفکیک کشورهای صادر کننده نشان داده شده است.

منبع: trademap.org

در مذاکرات هفته جاری مقامات نفتی دو کشور درباره مسائلی چون از سرگیری صادرات نفت، صادرات گاز طبیعی مایع، مشارکت در طرح‌های جدید پتروشیمی، واحدهای تولید جی. تی. ال و پالایشگاهی در ایران و انتقال نفت صادراتی ایران توسط کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران، دیدار و گفتگو کرده‌اند. همچنین هدف هیئت کارشناسی که قرار است در مهر ماه به ایران سفر کند نیز ارزیابی امکانات و توانمندی‌های صنایع نفت و پتروشیمی ایران اعلام شده‌است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر طلا و دیگر فلزات گرانبها چون پلاتین همواره جزء محصولات صادراتی کشور آفریقای جنوبی بوده است. در جدول زیر محصولات عمده صادراتی آفریقای جنوبی در 3 سال گذشته نشان داده شده است.

منبع: www.trademap.org

بنابراین چنانچه ایران بتواند در ازای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی محصولاتی چون طلا، پلاتین و الماس را از این کشور وارد کند، شرایط برای برقراری یک قرارداد تجاری دوجانبه فراهم می‌شود و به این ترتیب علاوه بر تسهیل شرایط فروش نفت ایران به آفریقای جنوبی، رابطه دوجانبه ایجاد شده پایدار تر خواهد بود و همچنین از بلوکه شدن منابع حاصل از فروش نفت در بانک‌های خارجی، در آینده جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد