اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
مواجهه قیمتی در سطح مقاومتی/

دلار در مرز 3400 تومان باقی ماند

فضای بازار ارز روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر جدال دو نیروی متضاد بازیگران بازارساز رسمی و معامله‌گران غیررسمی روی مرز مقاومتی 3400 تومان بود.

نتیجه این تقابل، رقم خوردن قیمت 3399 تومان برای شاخص بازار ارز بود. در چهارمین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی تلاش داشتند که دلار را از سطح مقاومتی عبور دهند تا از یکسو پایه این ارز را در سطح جدید محکم و از سوی دیگر، زمینه را برای افزایش قیمتی بیشتر فراهم کنند.

با وجود این، بازارساز ارز کوشش کرد که مرز قیمتی مقاومتی 3400 تومان را حفظ کند و اجازه ندهد که حرکت‌های هیجانی موجب کانال‌شکنی شود. در روزهای گذشته، مدیریت نوسانات توسط بازارساز موجب کاهش دامنه نوسانات دلار شده است. روز گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز از افت دامنه نوسانات و کاهش 3/ 57 درصدی انحراف معیار دلار در 5 ماه ابتدایی سال 94 نسبت به رقم مشابه سال قبل خبر داد.



گرفتاری شاخص
در دهمین روز شهریورماه، فضای بازار ارز نسبت به روز دوشنبه آرام‌تر بود و شاخص بازار ارز نوسانات قیمتی چندانی را تجربه نکرد. در ساعات ابتدایی روز، دلار در محدوده 3404 تومان تا 3408 تومان قرار داشت و به‌نوعی در این محدوده قیمتی گرفتار شده بود.

در این وضعیت این ارز کشش افزایش بیشتر را از خود نشان نمی‌داد. یکی از عواملی که در برابر رشد هیجانی دلار ایستاده بود، بازیگران بازارساز ارزی بودند. با وجود نبود کشش، معامله‌گران غیررسمی در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کردند و تلاش داشتند که دلار را در سطح 3400 تومان نگاه دارند. به گفته فعالان، یکی از دلایل کوشش آنها، خریدهای ارزی معامله‌گران در نرخ‌های نزدیک 3420 تومان بود. فعالان می‌گویند که معامله‌گران غیررسمی برای جلوگیری از ضرر خود در برابر کاهش قیمت دلار مقاومت کردند.

تکاپوی برخی دیگر از معامله‌گران به این مربوط بود که می‌خواستند با محکم کردن سطح 3400 تومانی به‌عنوان پایه جدید قیمت، زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت فراهم کنند. با این وجود تلاش‌های آنها در روز گذشته تحت‌تاثیر عرضه بازارساز قرار گرفت. نرخ عرضه بازارساز در نهایت به رقم 3399 تومان رسید، اما همزمان قیمت دلار در اکثر صرافی‌های مجاز در ساعت 4 بعدازظهر به 3415 تومان رسید.

عوامل درونی و بیرونی
عواملی که به نیروی افزایشی معامله‌گران غیررسمی در روزهای اخیر کمک کرده‌اند، شامل دو دسته عوامل بیرونی و درونی بود. عامل بیرونی که به بالا رفتن قیمت دلار کمک می‌کند، خروج ارز از بازار داخلی به سمت کشورهای دیگر است. بالا بودن ارزش دلار در سه منطقه جغرافیایی عراق، ترکیه و امارات در مقاطعی موجب خروج ارز از بازار ارزان‌تر داخلی به‌سوی این کشورها شده است.

در سمت عوامل درونی هم افزایش تقاضای فصلی شهریورماه به چشم می‌خورد. آغاز اعزام زائران حج تمتع از یکم شهریورماه و افزایش سفرهای مسافرتی در آخرین ماه تابستان از عوامل افزایش درونی هستند، اما یکی دیگر از نیروهایی که سعی دارد به عبور دلار از سطح 3400 تومان کمک کند، خود معامله‌گران غیررسمی بازار هستند که با افزایش خریدهای آتی و نقدی سعی دارند دامنه نوسانات دلار را بالا ببرند و از این تغییرات، کسب سود کنند. آنها بعضا در مقاطعی با بالا بردن خریدهای ارزی خود و دپو کردن آن به افزایش دامنه نوسان دامن زده‌اند.



کاهش نوسانات 94
اما نوسان‌های سال‌جاری توسط هر عاملی رقم خورده باشند، از نوسان سال‌های گذشته کمتر بوده‌اند. مدیریت نوسانات شاخص بازار ارز در یک سال گذشته موجب کاهش محدوده تغییرات قیمتی دلار در سال 94 شده است. روز گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز از کاهش نوسانات و افزایش سطح اطمینان در بازار ارز خبرداد.

ولی‌الله سیف سه‌شنبه در بیست و ششمین همایش بین‌المللی بانکداری اسلامی گفت: « انحراف معيار نرخ دلار در بازار آزاد در پنج‌ماهه اول سال 1394، نسبت به رقم مشابه سال قبل معادل 3/ 57 درصد کاهش داشته که‌ به‌خوبي بيانگر کاهش قابل‌ملاحظه نااطميناني در بازار ارز است.» او در بخشی دیگر از سخنان خود به روشن بودن چشم‌انداز یکسان‌سازی ارز اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر با عنايت به لغو تحريم‌ها، دسترسي آزادانه به دارايي‌هاي ارزي و تقويت جريان درآمدهاي ارزي، چشم‌انداز يکسان‌سازي نرخ ارز کاملا روشن است.» البته او تاکید کرد که یکسان‌سازی نرخ ارز به دور از شتابزدگی صورت خواهد گرفت: «بانک مرکزي دستيابي به نظام ارز تک نرخي را به دور از شتابزدگي و با تکيه بر کار کارشناسي در آينده نزديک محقق خواهد کرد.»



تغییر اهرم سکه
سکه تمام بهار آزادی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه با اهرم دلار و خریدهای معامله‌گران طلا، در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، روز سه‌شنبه اهرم افزایشی خود را تغییر داد و همسو با رشد اونس بالا رفت. سه‌شنبه سکه با 5 هزار تومان افزایش به قیمت 925 هزار تومان رسید، افزایشی که از ساعات ابتدایی روز مشهود بود.

در چهارمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت 924 هزار تومان آغاز کرد، رشدی که بیش از هر چیز دیگری به عبور اونس از محدوده 1140 دلار در ساعات ابتدایی روز مربوط بود. با وجود سه افزایش پیاپی، حباب قیمتی سکه همچنان مثبت و ارزش بازاری این فلز بالاتر از ارزش ذاتی آن است. تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته ارزش ذاتی سکه 917 هزار تومان بود و اختلافی 8 هزار تومانی با قیمت بازار داشت.

سه‌شنبه همسو با سکه تمام، قیمت سکه‌های نیم و ربع هم افزایش قیمتی را تجربه کردند. روز گذشته هر نیم سکه با هزار تومان رشد با قیمت 472 هزار تومان و ربع سکه با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 262 هزار تومان رسید.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد