اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
دومین سکون پیاپی دلار ثبت شد؛

خروج موقت معامله‌گران بزرگ

در سومین روز هفته، معامله‌گران بزرگ در بازار ارز فعالیتی انجام ندادند تا شاخص بازار ارز دومین سکون پیاپی قیمتی خود را به ثبت برساند. روز دوشنبه، بهای دلار مانند روز شنبه و یکشنبه روی قیمت 3315 تومان قرار گرفت.


به گفته فعالان، عملیات گسترده عرضه بازارساز در روز یکشنبه برای جلوگیری از افزایش دامنه نوسان موجب شد که معامله‌گران بزرگ به طور موقت تمایل چندانی به انجام فعالیت در بازار ارز روز دوشنبه نداشته باشند؛ چراکه در صورت عرضه دوباره ارز توسط بازارساز ممکن بود که این معامله‌گران از خرید خود مانند روز یکشنبه دچار ضرر شوند.

اما سکه تمام بهار آزادی که آخر وقت یکشنبه به بازگشت دلار از سقف روزانه واکنش نشان نداده بود، در آغاز روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا با 4 هزار تومان کاهش به قیمت 876 هزار تومان رسید. این در حالی است که این کالای گرانبها در دو روز ابتدای هفته با 2 افزایش 8 هزار تومانی و یک هزار تومانی، به قیمت 880 هزار تومان رسیده بود.

دامنه نوسان روزانه شاخص بازار ارز در روز دوشنبه کمتر از دو روز ابتدایی هفته بود. در سومین روز هفته، معاملات دلالان پاساژ افشار عمدتا در محدوده 3318 تومان تا 3321 تومان انجام شد. در این فضا، بازیگران بازارساز رسمی نیز در مقاطعی اقدام به عرضه ارز در دامنه 3315 تومان تا 3319 تومان کردند.

به گفته فعالان، بازیگران بازارساز رسمی که روز یکشنبه در هر سطحی به تقاضای معامله‌گران پاسخ داده بودند، در روز دوشنبه با خروج موقت معامله‌گران بزرگ تا حدی فعالیت خود را کاهش دادند. به گفته فعالان، روز دوشنبه معامله‌گران بزرگ نیز تحت تاثیر عملیات گسترده فروش ارز بازیگران بازارساز در روز پیشین تمایل چندانی به انجام معامله نداشتند؛ چراکه در روز پیشین عرضه ارز بازارساز، آنها را با ضرر نسبی مواجه کرده بود و امکان عرضه دوباره ارز در آن سطح موجب شده بود که دامنه احتیاطی فعالیت معامله‌گران افزایش یابد.

کاهش تقاضا از دو منطقه سلیمانیه کردستان عراق و ترکیه دیگر عاملی بود که به کاهش فعالیت این گروه کمک کرد. افت تقاضا موجب شد که روز دوشنبه، دلار برای دومین روز متوالی نوسانی را تجربه نکند و روی قیمت 3315 تومان قرار بگیرد. مانند روز یکشنبه صرافان مجاز نیز قیمت خود را روی رقم 3325 تومان نگه داشتند.

برخی از فعالان با وجود کاهش فعالیت معامله‌گران اعتقاد دارند که این گروه به‌طور موقت و برای تجدید قوا از بازار خارج شده‌اند و در روزهای آینده به‌منظور نوسان‌گیری به بازار باز خواهند گشت. در این شرایط، سوال شماری از معامله‌گران خرد این بود که جهت‌گیری معامله‌گران بزرگ پس از بازگشت به بازار چه خواهد بود؟

برخی فعالان اعتقاد داشتند این بازیگران در صورت افزایش تقاضای واقعی یا بازگشت تقاضا از منطقه سلیمانیه و ترکیه، برای جبران زیان خود با قوای بیشتری در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت؛ این در حالی است که گروه دیگری باور دارند در صورت ماندن تقاضا در وضعیت فعلی، معامله‌گران خود را در موقعیت فروش قرار خواهند داد. هدف آنها از این فروش ایجاد هیجان کاهشی در بازار خواهد بود تا نهایتا خود بتوانند در قیمت‌های پایین‌تر به خرید ارز بپردازند و به اصطلاح «کف‌گیری» کنند.

با وجود متوقف شدن دلار بازار روی نرخ 3315 تومان، روز دوشنبه نرخ رسمی دلار اولین افزایش خود در هفته جاری را ثبت کرد و با 31 ریال افزایش به 2963 تومان رسید. با افزایش نرخ رسمی دلار و ثبات قیمتی دلار بازار آزاد، شکاف این دو نرخ به 6/ 10 درصد رسید.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد