اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
فایننشال تایمز تحلیل کرد:

چرا طلا جذابیت خود را در بین سرمایه گذاران از دست داده است؟

سایت طلا : نشریه معتبر فایننشال تایمز در تازه ترین شماره خود در تحلیلی به بررسی علل اصلی کاهش شدید قیمت جهانی طلا و از دست رفتن درخشش و جذابیت طلا برای سرمایه گذاران بین المللی پرداخته است.

به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، عملکرد ناامید کننده طلا به یک مساله محرز و روشن در بازارهای بین المللی تبدیل شده است. بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی از سرمایه گذاری در بازار طلا متضرر شده اند.

بر اساس این گزارش تحولات اقتصادی جهان به خصوص در کشورهای توسعه یافته و صنعتی موجب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران تمایلی برای فعالیت در بازار طلا و سایر فلزات گرانبها نداشته باشند و به سوی بازار سهام و ارز سوق یابند.

مساله قابل توجه طی هفته های گذشته نیز این بوده است که افت شدید شاخص سهام چین و بحران مالی و بدهی یونان نیز نتوانسته است تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته باشد.

قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون 8 درصد و در 12 ماه گذشته نیز بیش از 16 درصد کاهش داشته است. نخستین علت برای از دست رفتن درخشش و جذابیت طلا برای سرمایه گذاران بین المللی، نقش بانک های مرکزی جهان بر تعیین قیمت دارایی ها بوده است. بانک های مرکزی جهان با تغییر نرخ بهره ، عملا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت دارایی های مختلف به خصوص ارزش سهام دارند.

این مساله موجب کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار طلا شده است. عامل دوم که موجب کاهش شدید قیمت طلا شده است، فقدان فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی است. کاهش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و در حال توسعه موجب شده تا نرخ بهره نیز کاهش یابد و به تبع آن نرخ تورم نیز در اقتصاد جهانی با کاهش روبرو شده است.

گزارش سایت طلا می افزاید، عامل سوم نیز افت شدید تقاضای طلا از سوی بانک های مرکزی جهان است. کشورهای در حال توسعه و نوظهور طی ماه های گذشته تقاضای کمتری برای خرید طلا داشته اند.

عامل چهارم این است که ارتباط منطقی بین قیمت طلا و شوک های سیاسی از بین رفته است. قیمت طلا همواره در گذشته تحت تاثیر شوک های سیاسی با افزایش روبرو می شده است.

عامل دیگر این است که افت شدید قیمت طلا هنوز برای بازگرداندن سرمایه گذاران به بازارهای بین الملی کافی نبوده و سرمایه گذاران همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا هستند.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد