اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار سوار بر موج افزایشی

سایت طلا : بازار ارز در روزهای اخیر با تغییرات روبه رشدش که ناشی از تحرکات معامله گران غیر رسمی است به ارزش دلار افزود تا نوسان این ارز بعد از گذشت 20 روز مجدداً بر بالای مرز 3300 تومان دنبال شود.

به گزارش سایت طلا، روز گذشته خارج شدن دلار ارزان به سمت کشور ترکیه و با تلاش معامله گران غیر رسمی ارزش دلار افزایش یافت و این در شرایطی بود که با اعلام خبر آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک از سوی اتحادیه اروپا و خارج شدن دو شرکت نفتی از لیست تحریمهای این اتحادیه، گمان کاهش بهای دلار در اولین روز هفته می رفت.

البته عرضه ی ارز توسط صرافی بانکها بخشی از افزایش دلار را ستاند اما با این وجود دلار در ادامه ی روند دو هفته ی گذشته و با رشد 16 تومانی به این روز پایان داد.

بنابراین گزارش، بازار ارز در اولین روز هفته ی گذشته شاهد افزایش دامنه ی نوسانات و هیجانی شدن دلار بود. افزایش تقاضای تجاری، پایین بودن نرخ دلار در بازار نسبت به کشور عراق و تحرکات معامله گران غیر رسمی سبب شد تا دلار روند صعودی به خود بگیرد و تا نزدیکی مرز 3300 تومان پیش برود.

اما حضور صرافی بانکها و عرضه ی مستمر ارز توسط آنها روند افزایشی دلار را متوقف و با قرار گرفتن آن بر بهای 3285 تومان، رشد 42 تومانی را به ثبت رساند.

در روز شنبه در کنار دلار، یورو رشد 50 تومانی را تجربه و بعد از یک هفته، بر بالای مرز 3600 تومان به بهای 3640 تومان دست یافت. پوند در این روز افت 10 تومانی را شاهد بود.

تداوم فشار تقاضا و تحرکات معامله گران غیر رسمی سبب شد تا دلار در روز یکشنبه مرز 3300 تومان را بعد از 20 روز پشت سر بگذارد که مجدداً با حضور صرافی بانکها مجبور به عقب نشینی شد اما رشد 27 تومانی را رقم زد.

برخی از فعالان معتقد هستند خرید واقعی ارز بعد از مذاکرات هسته ای وارد بازار شده که با تقویت سمت تقاضا به رشد دلار کمک کرده است. البته در رشد دلار تحرکات معامله گران غیر رسمی و برجسته سازی برخی از اخبار توسط آنها را نباید نادیده گرفت.

در پایان معاملات روز یکشنبه دلار و یورو بر بهای 3312 و 3630 تومان و پوند و درهم بر نرخ 5110 و 900 تومان بسته شدند.

فضای بازار ارز در روز دوشنبه کاهشی بود و دلار و پوند روی افت قیمت را به خود دیدند و این در شرایطی است که عرضه ی ارز در این روز نسبت به دو روز ابتدایی هفته محدود بود. در این روز حجم معاملات فعالان غیر رسمی نیز کاهش یافت.

بازار ارز روز سه شنبه را با نوسان افزایشی آغاز کرد و ارزهای شاخص بازار تاحدودی رشد یافتند که پوند انگلیس بیشترین افزایش را از آن خود کرد و بر بهای 5120 تومان قرار گرفت.

در غروب روز سه شنبه ارزش یورو و دلار به 3655 و 3310 تومان و درهم امارات به 902 تومان رسید.

گزارش سایت طلا حاکیست، روز چهارشنبه دلار نوسان بسیار محدودی را تجربه کرد که در نظر فعالان کاهش حجم معاملات آتی و افت تقاضای دلار در کشور عراق در این امر موثر بود.

تحلیلگران آرامش بازار را در روز چهارشنبه نتیجه عملکرد صرافی بانکها می دانند. آنها معتقد هستند مدیریت نوسانات بازار توسط صرافی بانکها در روزهای پر تقاضا سبب شد که فعالان غیر رسمی در معاملات خود جانب احتیاط را رعایت کنند، احتیاطی که در روز چهارشنبه به کاهش حجم معاملات انجامید.

در این روز یورو و پوند افزایش 5 و 25 تومانی را به ثبت و بر بهای 3660 و 5145 تومان قرار گرفتند.

در روز پنج شنبه دلار با کاهش روبرو و بر بهای 3308 تومان قرار گرفت اما این کاهش روند هفتگی دلار را تحت تأثیر قرار نداد و دلار دومین هفته ی افزایشی را پشت سر گذاشت.

یورو و پوند بعد از رشد روز گذشته مجدداً در مسیر کاهشی قرار گرفتند و کاهش 10 تومانی را شاهد بودند.

در پایان مبادلات روز پنج شنبه دلار و یورو با بهای 3308 و 3650 تومان و پوند و درهم با قیمت 5135 و 901 تومان به فروش رسیدند.

گفتنی است، روند روبه رشد دلار با تحرکات معامله گران غیر رسمی در حالی است که وزیر اقتصاد بر محدود شدن نوسانات نرخ ارز تأکید کرد و معتقد است نمی توان برای دلار نرخی را معین کرد بلکه نرخ ارز در بازار و تحت تأثیر عوامل اقتصادی تعیین می شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد