اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
در تلویزیون «بلومبرگ» به بحث گذاشته شد؛

مشاهدات سرمایه‌گذار آمریکایی که اخیرا به تهران سفر کرده است

همگام با تلاش مقامات سیاسی برای فراهم آوردن مقدمات اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ سرمایه‌گذاران نیز دست به کار شده‌اند تا شرایط ایران را بسنجند. در نظر آنها، ایران کشور بزرگی است با بدهی کم، نفت زیاد و ظرفیت بالا برای رشد. اما آیا جهان آمادگی کار با ایران را دارد؟


آیا جهان آمادگی مراوده با ایران را دارد؟



هانس هیومز، مؤسس صندوق سرمایه‌گذاری «گری‌لاک کپیتال»، با حضور در میزگرد شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به اتفاق کاتیا پورژکانسکی، تحلیل‌گر «بلومبرگ» از سفر خود به تهران و دیدگاهش درباره ایران، مردم و کسب و کار با ایران سخن گفت.

پورژکانسکی که از ابتدا مسائل مربوط به ایران را پیگیری می‌کرده، درباره اشتهای سرمایه‌گذاران به کار در ایران گفت: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذارها بسیار مشتاق باشند. همان‌طور که میدانید ایران بدهی خیلی کمی دارد و بر اساس گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نسبت بدهی این کشور به تولید ناخالص داخلی (GDP)‌ تنها 11 درصد است که یکی از پایین‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌رود.

تحلیل‌گر بلومبرگ ادامه داد: ایران نفت زیاد و افراد تحصیل‌کرده بسیاری دارد؛ برخی آمارها درباره تحصیلات نشان داده که تعداد دانشگاهیان ایران از سوئیس هم بیشتر است. به خصوص در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه که اوضاع ناآرامی دارند، سرمایه‌گذاری در ایران به نظر نویدبخش می‌آید.

مجری «بلومبرگ» خاطرنشان کرد که برخی معتقدند ایران در جامعه بین‌المللی چندان وجهه خوبی ندارد. هانس هیومز در این باره گفت: در سفرم به تهران، بخشی از جامعه ایران را که ممکن است مورد پسند برخی‌ نباشد، دیدم؛ اما باید بگویم 80 تا 90 درصد جمعیت کشور به شدت تحصیل‌کرده و مشتاق به برقراری ارتباط با غرب است.

هیومز با اشاره به اینکه در سفرش متوجه شده مردم ایران به طرزی باورنکردنی به زبان انگلیسی تسلط دارند، اظهار کرد: پتانسیل و اشتیاق بالایی برای مراوده با غرب و به خصوص آمریکا در این کشور دیده می‌شد.

وی بخش عمده بدهی‌های ایران را از نفت‌های فروش‌نرفته و وام‌های بانکی به خاطر تحریم‌ها توصیف کرد.

کاتیا پورژکانسکی نیز تأکید کرد:‌ ایران وام‌های دوطرفه زیادی از سایر کشورهای آسیایی و همچنین وام‌های تجاری زیادی از بانک‌های داخل کشور گرفته؛ اما این کشور هرگز در پرداخت وام‌های تجاری دیرکرد نداشته است.

هانس هیومز درباره علاقه بازار اوراق به ایران، تصریح کرد: این کشور برای مدت زیادی از صحنه‌های بین‌المللی غایب بوده است و به نظرم مردم جهان درک خوبی از قابلیت‌های ایران برای ارتباط فرهنگی با غرب ندارند. وقتی غربی‌ها به ایران سفر می‌کنند، کاملاً احساس راحتی دارند. به نظر من اوراق بسیار خوب و ارزانی در صنایع مختلف عرضه خواهد شد تا سرمایه‌گذاران را جذب کند و بعدها پیشرفت خواهد کرد.

کاتیا پورژکانسکی درباره اوراق ایرانی که پیشترها صادر و خرید و فروش می‌شد، توضیح داد: قبل از انقلاب اسلامی، اوراقی به ارزش یک میلیارد یورو برای ایران صادر شده بود که به موقع پرداخت شدند و در واقع به خوبی خرید و فروش می‌شد. من با واسطه‌ای که آنها را در لندن خرید و فروش می‌کرد، صحبت کردم و بر اساس گفته‌های او، اوراق ایران هر روز معامله می‌شد.

با توجه به اینکه ایران قصد دارد پس از مدت‌ها به عرصه اقتصاد جهان بازگردد، به طور قطع با چالش‌هایی روبرو است. مؤسس «گری‌لاک کپیتال» در این خصوص گفت: بسیاری از چالش‌های ایران داخلی و بین جناح‌های مختلف کشور است. اما در زمینه‌های اقتصادی نیز به‌رغم اینکه کارشناسان بسیار تحصیل‌کرده‌ای دارند، اما به لحاظ تصمیم‌گیری‌های مالی خیلی ساده‌ عمل می‌کنند.

پورژکانسکی نیز درباره زمان وقوع این تغییرات در ایران گفت: به عقیده من بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها تغییرات شروع خواهند شد. هیومز نیز ضمن تأیید این سخن افزود: ظرف شش ماه تغییرات رخ خواهد داد، اما گذار واقعی شاید دو یا سه سال طول بکشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد