اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

طلا رنگ باخته است!

مشکل طلا این نیست که قیمتش کاهش پیدا می‌کند بلکه این فلز زرد برای بسیاری از خریداران و مصرف‌کنندگان جذابیتش را از دست داده است.

احساسات، اهمیت زیادی در بازار طلا دارد که در آن تنها حدود 60 درصد از طلای استخراج شده یا بازیافت شده هر سال برای ساخت جواهرات و کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. مابقی به شکل سکه یا شمش فروخته می‌شود؛ بنابراین زمانی که تقاضا از سوی سرمایه گذاران ضعیف می‌شود، پیامدهای ناگواری برای آن دسته از کسانی وجود دارد که به دلیل خوش بینی در بازار مانده اند.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از 16 تحلیلگر و معامله گر، قیمت طلا پیش از ژانویه به 984 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت که پایین‌ترین قیمت از سال 2009 و 10 درصد کمتر از قیمت 1096 دلار معاملات چهارشنبه است.

رابین بیهار، تحلیلگر بانک سوسیته جنرال می‌گوید طلا از چشم افتاده است و هیچ کس آن را نمی‌خواهد البته قیمت این این فلز زرد دچار فروپاشی نمی‌شود اما در آینده نه چندان دوری در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.

طلا که در بیشتر اوقات سال 2015 روند نزولی داشت، در ژوییه با کاهش شدید قیمت روبرو شد و پس از اینکه هفته گذشته به پایین‌ترین سطح در پنج سال و نیم گذشته سقوط کرد، به سوی بزرگترین کاهش ماهانه در دو سال گذشته پیش می‌رود. بر اساس گزارش شرکت مک کواری، عقب نشینی طلا نشان می‌دهد این فلز جذابیتش را به عنوان یک کالا و به عنوان جایگزینی برای ارزها از دست داده است.

در بحبوحه بالا رفتن انتظارات برای افزایش نرخهای بهره آمریکا در سال جاری، جذابیت طلا محدود شده زیرا مانند داراییهای رقیب، بهره ای ندارد. از سوی دیگر چین میزان کمتری از حد انتظار تحلیلگران طلا خریداری کرده و ارزش دلار آمریکا قوی‌تر شده است.

طلا طی یک دهه گذشته در بیشتر اوقات رو به افزایش بود. خرید طلا پس از اینکه بانکهای مرکزی جهان برای مبارزه با بحران مالی سال 2008، در سطح کم سابقه ای اقدام به اجرای تدابیر محرک مالی نمودند و باعث افزایش نرخ تورم شدند، به اوج رسید و بهای معاملات این فلز به مدت 12 سال متوالی تا سال 2012 بیش از شش برابر رشد کرد.

اما بهبود اقتصاد آمریکا اوضاع را تغییر داد و در آوریل سال 2013 طلا را وارد روند نزولی کرد. در یک نظرسنجی دیگر از بلومبرگ از 27 معامله گر و تحلیلگر، 60 درصد از پاسخ دهندگان پیش بینی کردند که این فلز امسال برای سومین سال متوالی نزول خواهد کرد که بدترین روند نزولی از سال 1998 خواهد بود که طی آن به کمترین قیمت در 19 سال گذشته رسید.

با اینهمه فرانک هولمز، مدیر سرمایه در شرکت یو اس گلوبال اینوسترز که بر 818 میلیون دلار سرمایه نظارت دارد، بر این باور است که همه از بازار خارج نمی‌شوند و طلا همچنان جای خود را به عنوان یک بیمه حفظ کرده است. صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که تحولات در یونان همچنان ریسکی برای منطقه یورو باقی مانده و هشدار داده است که مقامات این بلوک پس از اینکه یونان با وام دهندگانش به توافق رسید، نباید نسبت به تهدیدات احتمالی آسوده خاطر شوند.

تقاضای فیزیکی می‌تواند به پشتیبانی از قیمت طلا کمک کند. فروش سکه طلای عقاب آمریکایی در ضرابخانه آمریکا در ژوییه به سوی بزرگترین افزایش ماهانه از آوریل سال 2013 پیش می‌رود. خرید در ضرابخانه سلطنتی کانادا افزایش یافته است نایجل موفات، خزانه دار ضرابخانه پرث به تلویزیون بلومبرگ گفته است تقاضا از زمانیکه قیمت به پایین 1100 دلار کاهش یافته، با افزایش روبرو شده است.

تحلیلگرانی که در گذشته ارزیابی‌های درستی داشتند، کاهش بیشتر قیمت طلا را پیش بینی می‌کنند. جفری کوری از گروه گولدمن ساش که به سرمایه گذاران هشدار داده بود پیش از افت طلا در سال 2013 این، به فروش اقدام کنند، اظهار کرده است که این فلز ممکن است به پایین هزار دلار سقوط کند. بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC که از میان 20 پیش بینی کننده بازار فلزات ارزشمند در دو سال گذشته درست‌ترین پیش بینی را داشته است، انتظار دارد قیمت هر اونس طلا تا ماه دسامبر به 1050 دلار نزول کند.

بیش از 5.7 میلیارد دلار از ارزش داراییهای صندوقهای سرمایه گذاری طلا در ژوییه کاسته شد و سرمایه گذاران اکنون 1541 تن طلا در اختیار دارند که کمترین میزان از سال 2009 است.

انتهای پیام

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد