اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

خزانه‌داری‌آمریکا: 50 میلیارد دلارپول به‌ایران‌می‌رسد

دمپسی مدعی شد نگرانی های آمریکا در پنج محور خلاصه می شود: توسعه تکنولوژی موشک های بالستیک، قاچاق سلاح، استفاده و حمایت از گروه های پروکسی در منطقه، استفاده از مین های دریایی در خلیج فارس و فعالیت های زیر دریای ایران در منطقه.

کاخ سفید بعد از ظهر دیروز میزبان 90 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در اتاق شرقی بود.

به گزارش نیویورک تایمز باراک اوباما روز گذشته به مدت 30 دقیقه در جمع 90 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافق اخیر هسته ای با ایران توضیحاتی ارایه داد تا آنها را متقاعد کند از این توافق به رغم مخالفت جمهوریخواهان حمایت کنند.

پیش از برگزاری این جلسه در سوی دیگر واشنگتن یعنی در کپیتول هیل نیز جلسه ای سه ساعته در کمیته نیروهای مسلح سنا با حضور ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمرکا ،اشتون کارتر وزیر دفاع ،جان کری وزیر امور خارجه، جک لو وزیر خزانه داری آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا برقرار بود و سناتورهای جمهوریخواه این بار برای نخستین بار پس از توافق ارشد ترین مقام نظامی ارتش را به پای سوال و جواب های خود درباره توافق هسته ای با ایران کشاندند.

در این جلسه مارتین دمپسی تاکید کرد او تحلیل عملگرایانه ای از موقعیت نظامی ایران و آمریکا در منطقه ارایه می دهد.

دمپسی با حمایت ضمنی از توافق هسته ای با ایران گفت این توافق یکی از بحران های مهم بین ایران و آمریکا را که می توانست به درگیری نظامی بین طرفین بکشد از طریق دیپلماتیک حل و فصل کرد.

با این حال دمپسی تاکید کرد موضوع هسته ای تنها یکی از اختلافات بین ایران و آمریکا بود اما حصول توافق هسته ای امکان رویارویی نظامی بین دو کشور در آینده نزدیک را هر چند به صفر نرسانده اما بسیار کاهش داده است. دمپسی مدعی شد یکی از موارد اختلافی ایران و آمریکا حمایت حکومت تهران از گروه هایی است که از نظر آمریکا این گروه ها تروریستی هستند.

تلاش اوباما برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره برای توافق هسته ای

دمپسی مدعی شد از منظر نظامی نگرانی های آمریکا از فعالیت های ایران در منطقه در پنج محور خلاصه می شود: توسعه تکنولوژی موشک های بالستیک، قاچاق سلاح، استفاده و حمایت از گروه های پروکسی در منطقه، استفاده از مین های دریایی در خلیج فارس و فعالیت های زیر دریای ایران در منطقه.

دمپسی در برابر سوال های مکرر سناتورهای جمهوریخواه تاکید کرد حتی با وجود توافق هسته ای در صورتی که ایران نقض عهد انجام دهد و توافق را نقض کند، نیروهای نظامی آمریکا آمادگی دارند به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند.

همچنین وزیر خزانه داری آمریکا در این جلسه در سخنان خود ادعای جمهوریخواهان درباره قرار گرفتن 150 میلیارد دلار در اختیار ایران پس از رفع تحریم ها را اشتباه دانست و گفت حدود 50 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران پس از رفع تحریم ها در اختیار این کشور قرار خواهد گرفت. او گفت ایران پیشتر بخشی از این دارایی های بلوکه شده خود را مصرف کرده است.

پایان این جلسه با مشاجره کلامی سناتور تد کروز (نامزد انتخابات ریاست جمهوری) و جان کری بر سر مساله عذرخواهی از خانواده های کشته شدگان آمریکایی در جنگ عراق گذشت.

سناتور کروز در پایان جلسه مدعی شد جان کری از خانواده این سربازهای آمریکایی به خاطر کشته شدن آنها توسط سلاح های ایرانی عذرخواهی کرد، اما کری این گفته را تکذیب کرد و سناتور کروز دوباره با طرح اتهامات گفت کری باید از این خانواده ها عذرخواهی کند.

پس از این نشست کری و مونیز به جلسه نیم ساعته سخنرانی اوباما در کاخ سفید با حضور 90 نماینده دموکرات کنگره رفتند. یک نماینده دموکرات کنگره دراین باره گفت : این جلسه برای بسیاری از نماینده ها متقاعد کننده بود و اوباما توضیحاتی درباره توافق هسته ای با ایران ارایه کرد.

او گفت این جلسه را تنها می توان با جلسه سال 2010 اوباما با دموکرات های کنگره درباره لایحه بیمه همگانی (OBAMA CARE) مقایسه کرد.

خانم شاکوفسکی نماینده دموکرات ایالت ایلینوی که یکی از حاضران در این نشست بود با اشاره به این مساله گفت: تردیدی وجود ندارد که اوباما توافق هسته ای با ایران را یکی از اولویت های مهم دولت خود می داند.

او گفت اوباما در سخنرانی خود تاکید کرده است هر چند این توافق ایده آل نیست اما به دلیل نبودن جایگزین مناسب، بهترین گزینه ممکن است.

تلاش اوباما برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره برای توافق هسته ای

شاکوفسکی در پایان تاکید کرد به نظر او دموکرات های کنگره از این توافق حمایت خواهند کرد و جمهوریخواهان نخواهند توانست با کسب اکثریت دو سوم آرا از سد وتوی رییس جمهور بگذرند. او گفت: من اطمینان دارم که آن قدر رای داریم که بتوانیم از حق وتوی رییس جمهور محافظت کنیم.

جمهوریخواهان کنگره در این جلسه که قرار بود بیش از نیم ساعت باشد اخلال کردند و این جلسه به دلیل تغییر ساعت کار کنگره از سوی جمهوریخواهان برای رای گیری درباره طرح های مطرح در مجلس نمایندگان نیمه کار ماند و 90 نماینده دموکرات مجبور شدند برای حضور در جلسه رای گیری نشست را ترک کرده و به کنگره بروند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد