اونس طلا2394.45
مظنه15,897,000
18 گرم3,669,800
ارزش سکه35,815,941
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,050,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000
احتیاط بیش از حد در اجرای یک تصمیم 9 ساله؟

احتمال تعویق افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو

فدرال‌رزرو ماه‌ها است قصد افزایش نرخ بهره در آمریکا را دارد، اما به دلایلی هنوز برای انجام این‌کار آمادگی کامل را نداشته و این تصمیم را به‌تعویق انداخته است.



مقامات فدرال‌رزرو روز چهارشنبه و درپایان اجلاس دوروزه سیاستگذاری خود، با انتشار بیانیه‌ای پایانی‌، سرنخ‌هایی از زمان احتمالی افزایش نرخ بهره بانکی برای نخستین بار پس از گذشت 9 سال ارائه می‌کنند. این درحالی است که اجلاس دوروزه شورای سیاستگذاری فدرال‌رزرو تنها با یک بیانیه پایان می‌یابد و خبری از برگزاری کنفرانس خبری «جنت یلین»، رییس فدرال‌رزرو نخواهد بود.

به‌گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، باوجود اینکه بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند فدرال‌رزرو نهایتا در ماه سپتامبر، برای نخستین‌بار پس از سال 2006، نرخ بهره بانکی را از رقم بسیار پایین کنونی، افزایش خواهد داد، اما هرگز پیش‌بینی نمی‌کردند در بیانیه شورای سیاستگذاری این نهاد سرنخ‌هایی از زمان اجرای این تصمیم مشاهده کنند. در این بیانیه، یلن تصریح کرده که تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ بهره را به بعد از انتشار آخرین آمارها و اطلاعات اقتصادی آمریکا موکول خواهد کرد. این‌طور که بنظر می‌رسد، فدرال‌رزرو قصد دارد با دست باز به استقبال افزایش نرخ بهره برود.

بااین‌حال، جنت یلن با بیان اینکه فدرال‌رزرو در حال آماده شدن برای افزایش کوتاه‌مدت نرخ بهره تقریبا صفر‌ درصدی است، سبب بروز تردیدهایی در این زمینه شد. آمریکا در سال 2008 میلادی و با وقوع بحران بزرگ مالی در جهان، نرخ بهره بانکی را به پایین‌ترین سطح خود یعنی نزدیک به صفر کاهش داد. حال، با رشد مستمر اقتصاد و اشتغال در آمریکا، نیاز به پایین آوردن نرخ بهره بانکی با هدف تقویت رشد اقتصادی، درحال رنگ باختن است.

یلن اوایل ماه جاری طی سخنانی که در کنگره آمریکا ایراد کرد گفت: اقتصاد ما در وضعیت بسیار مطلوب‌تری قرار دارد. بنابراین تقریبا به خواسته‌ها و اهداف خود نزدیک شده‌ایم. تصور ما این است که اقتصاد آمریکا به تنهایی نمی‌تواند تاب بیاورد و نیاز به نرخ بهره بالاتر داریم.

یلن درعین حال تصریح کرد که وقتی فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کند، این کار قطعا رفته‌رفته انجام خواهد شد. هدف از اجرای تدریجی افزایش نرخ بهره این است تا از تضعیف ناگهانی اقتصاد که همچنان از نرخ بهره پایین وام‌های بانکی بهره‌مند است، جلوگیری شود. وی پیشنهاد کرد افزایش نرخ بهره در بازه های زمانی کوچک و به‌صورت مقطعی انجام شود تا کارشناسان فدرال‌رزرو تاثیرات افزایش تدریجی نرخ بهره را بررسی کنند و سپس گام بعدی را بردارند.

نگرانی نسبت به بروز واکنش‌های بیش از حد در بازارهای مالی به افزایش نرخ بهره، یکی از دلایل مهمی است که به اعتقاد اقتصاددانان، فدرال رزرو را در اجرای تصمیم خود محتاط کرده‌است. به‌عنوان مثال، در سال 2013 میلادی و پس از آنکه فدرال‌رزرو از احتمال توقف بخشی از برنامه خرید اوراق قرضه آمریکا تا پایان سال خبر داد، بازار سهام و اوراق بهادار سقوطی جدی را تجربه کرد.

«دنی اسوونک»، اقتصاددان برجسته در موسسه مالی «مسیرو» می‌گوید: در صورت افزایش نرخ بهره، وضعیت بسیار ناپایدار خواهد بود. وی افزود: به اعتقاد من فدرال‌رزرو فدرال رزرو یکبار اقدام به افزایش نرخ بهره خواهد کرد که به احتمال فراوان این تاریخ ماه سپتامبر خواهد بود و تا پیش از اینکه دوباره اقدام به افزایش نرخ بهره کند، اندکی صبر می‌کند تا واکنش بازارها را ارزیابی کند.

سایت طلا خبرهای پیشبینی را به درخواست کاربران قرار داده و خود هیچ گونه اعتقادی به پیشبینی قیمت ها ندارد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد