اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

راه اندازی بورس ارز به شفافیت بازار منجر می شود؟

موافقان بورس ارز معتقدند افزایش شفافیت در بازار ارز، امکان پیش‌بینی آینده نرخ ارز و پوشش ریسک (hedge) برای سرمایه‌گذاران مهم‌ترین ویژگی‌های راه‌اندازی بورس ارز است اما در مقابل یکی از نگرانی‌های راه‌اندازی بورس آتی ارز، افزایش سفته‌بازی است.

چند سال از نخستین زمانی که طرح راه‌اندازی بورس ارز در دولت قبلی مطرح شد، می‌گذرد. جهش قیمت‌ها در بازار ارز به دنبال افت شدید ارزش ریال در آن زمان، برخی را به این فکر انداخت که بورسی برای ارز راه‌اندازی کنند تا از نوسانات شدید قیمت‌ها جلوگیری کند.

در آن زمان، مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد؛ اکنون اما، مجدداً مدیران بازار سرمایه طرح راه‌اندازی بورس آتی ارز را مطرح کرده‌اند. چندی پیش محمد فطانت، رئیس سازمان بورس گفته بود که بورس آتی ارز برای دوره‌های زمانی 3، 6 و 9‌ماهه معامله ارز طراحی شده است؛ همچنین، اوراق آتی مشتقه ارزی طراحی و از نظر فقهی نیز معضلات آن برطرف شده است.

طرح این موضوع، موافقان و مخالفان زیادی را در هفته‌های اخیر به همراه داشته است. براین اساس تجارت فردا در گزارشی نوشت، موافقان این طرح معتقدند افزایش شفافیت در بازار ارز، امکان پیش‌بینی آینده نرخ ارز و پوشش ریسک (hedge) برای سرمایه‌گذاران مهم‌ترین ویژگی‌های راه‌اندازی بورس ارز است. در واقع، ویژگی هر بازاری برقرار شدن مکانیسم عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت‌هاست؛ بنابراین، بورس ارز نیز می‌تواند باعث ایجاد چنین وضعیتی شود که شفافیت هر چه بیشتر معاملات را به همراه خواهد داشت.

همچنین، پس از مدتی، معامله‌گران می‌توانند با استناد به روند سابق قیمت‌ها، مسیر آینده نرخ ارز را نیز پیش‌بینی کنند که برای چشم‌انداز سرمایه‌گذاری مناسب ارزیابی می‌شود. پوشش ریسک نیز به معنای آن است که برخی سرمایه‌گذاران به منظور حفظ حاشیه سود سرمایه‌گذاری خود، با خرید اوراق مشتقه (نظیر اختیار خرید یا فروش) ریسک این سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، برخی کارشناسان با اجرای این طرح، حداقل در شرایط فعلی مخالفت دارند.

به عقیده آنها بورس ارز باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد؛ در نتیجه با راه‌اندازی بورس آتی ممکن است روند قیمت ارز از کنترل خارج شود. تجربه‌های پیشین بازارهای آتی، نظیر بازار آتی سکه نیز بر این موضوع تاکید دارد که ورود اشخاص حقیقی برای نوسان‌گیری در این بازار، سبب تغییرات شدید قیمت‌ها می‌شود که اثرگذاری مستقیمی بر قیمت‌ها در بازار واقعی ارز دارد. بنابراین و با توجه به اثرگذاری بالای نرخ ارز بر فضای اقتصادی کشور، راه‌اندازی بورس آتی ارز، تهدیدی جدی برای اقتصاد محسوب می‌شود.

همچنین، برخی به تحریم‌های بین‌المللی اشاره می‌کنند که در نتیجه آن، عرضه ارز به تناسب تقاضا نیست؛ بنابراین، ایجاد چنین بازاری در عمل امکان‌پذیر نیست. در این میان، یکسان‌سازی نرخ ارز به عنوان پیش‌نیاز راه‌اندازی بورس ارز می دانند. باتوجه به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای و حصول توافق به نظر می رسد نظرات مخالف راه‌اندازی بورس ارز تغییر کند، زیرا هم منابع ارزی را تقویت می‌کند و هم احتمال تک‌نرخی شدن را افزایش می‌دهد. با این حال، یکی دیگر از نگرانی‌های راه‌اندازی بورس آتی ارز، افزایش سفته‌بازی است.

به عبارت دیگر، نوسان‌گیران با ایجاد یک فضای مجازی، اقدام به معامله ارز می‌کنند و با قرار گرفتن در صف خرید و فروش، نوسانات شدیدی را در قیمت‌ها ایجاد می‌کنند. بنابراین، امکان سفته‌بازی در بازارهای آتی تهدید دیگری برای راه‌اندازی بورس آتی ارز محسوب می‌شود. بنابراین، یکی از پیشنهادات کارشناسان این است که بازاری نظام‌مند و قانون‌پذیر برای ارز ایجاد شود و با نظارت مناسب بانک مرکزی بر آن، به جای سفته‌بازی، متقاضیان و عرضه‌کنندگان واقعی ارز در آن فعالیت داشته باشند. به این ترتیب، نه‌تنها شفافیت بازار ارز افزایش می‌یابد، بلکه قیمت‌ها از سفته‌بازی مصون خواهند ماند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد