اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازار سهام در جستجوی روند منطقی/ شاخص‌ها باز قرمز پوش شدند

بازار سهام امروز همزمان با تداوم معاملات کد به کد برخی حقوقی‌ها همچنان در مدار متعادل اما رو به منفی قرار داشت. بازاری که در مواجه با معامله‌گران بی‌اعتماد این روزها اغلب با رفتارهای هیجانی آنها مواجه است.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس در پایان معاملات امروز دوشنبه 5 مرداد ماه 94 با افت 536 واحدی به رقم 66 هزار و 641 واحد نزول کرد. شاخص قیمت وزنی نیز با ریزش 214 واحدی عدد 26 هزار و 526 واحد را تجربه کرد.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور در پایان معاملات روز جاری با 790 واحد کاهش به عدد 75 هزار و 529 واحد کاهش یافت.

شاخص بازار اول اما با 501 واحد افت عدد 47 هزار و 644 واحد را برای خود ثبت کرد و شاخص بازار دوم با افت 419 واحدی به رقم 138 هزار و 914 واحد رسید.

براساس این گزارش شاخص کل فرابورس نیز در معاملات امروز با افت 5 واحدی به عدد 782 واحد دست یافت.

ارزش معاملات امروز بازار سهام به بیش از 109 میلیارد و 894 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 490 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در این بازار طی 35 هزار و 317 نوبت خرید و فروش بود.

در معاملات امروز بازار سهام نماد معاملاتی سه شرکت بانک تجارت با 132 واحد، گروه مپنا با 50 واحد و بانک کارآفرین با 45 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ داروپخش با 7 واحد، البرز دارو با 4 واحد و کارت اعتباری ایران کیش با 2 واحد افزایش بالاترین اثر مثبت را در ارزیابی این نماگر بازار سهام به دوش کشیدند.

طی معاملات امروز ناظر بازار سهام اقدام به بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های بانک تجارت، ذوب آهن اصفهان، توکا ریل، سیمان شرق، ایران ارقام،‌ فولاد خوزستان، توسعه صنایع بهشهر، ‌زغال سنگ نگین طبس، داروپخش، نساجی بروجرد، فرآورده‌های نسوز پارس، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن و پتروشیمی امیرکبیر کرد و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌ سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان متوقف شد.

بازار سهام امروز در حالی آغاز به کار کرد که با وجود بازارگردانی ضعیف برخی حقوقی‌ها اما همچنان رفتار هیجانی شکل ‌گرفته در بازار اجازه شکل‌گیری روندی قابل اتکاء به نماگرهای این بازار نداد.

بازار سهام امروز با معاملات کد به کد برخی حقوقی‌ها نیز همراه شد. طی امروز بنیاد مستضعفان در نماد معاملاتی سیمان تهران بیش از 24 میلیون سهم را به کد شرکت تابعه خود منتقل کرد.

در نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مبین نیز بیش از 10 میلیون سهم از سوی سهامدار حقوقی این شرکت کد به کد شد. همچنین در نماد معاملاتی شرکت معدنی املاح ایران و صنایع خاک چینی ایران به ترتیب 7 و 5 میلیون سهم از کد حقوقی جابجا شد. معاملات کد به کد در نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز با بیش از 3 میلیون سهم پیگیری شد.

طی معاملات امروز، بانک صادرات نیز با عرضه بی‌محابای سهامداران اغلب حقیقی مواجه شد و قیمت این سهم را به قبل از آغاز مذاکرات نهایی وین تقلیل داد.

در عین حال نماد معاملاتی بانک تجارت نیز امروز در حالی بازگشایی شد که این سهم با افت حدود 12 درصدی نسبت به قیمت قبل از مجمع مواجه شد. در این نماد امروز اگرچه اغلب عرضه‌های صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها دنبال شد، اما معاملات این سهم در روندی متعادل به کار خود پایان داد. به نظر می‌رسد فردا نیز نماد معاملاتی بانک ملت از سوی ناظر بازار سهام آماده بازگشایی شوند.

گرچه برخی تحلیل‌گران سناریوی افت عمدی قیمت سهام و سرکوب قیمت‌ها از سوی نهادهای عمومی و وابسته به دولت را دلیل تداوم افت این روزهای بازار سهام عنوان می‌کنند اما واقعیت نشان می‌دهد که اغلب معامله‌گران حقیقی و حقوقی بازار به لحاظ واقع‌گرا شدن ساختارهای بنیادی بازار سهام معتقدند تا زمان اجرایی شدن توافق وین رویه کنونی بازار همچنان ادامه دارد.

رفتار بازار سهام این روزها به طول کامل متاثر از رفتار هیجانی معامله‌گران این بازار بوده و به شدت با نوسان قیمت‌ها در مدار محدودی قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که جریان حرکتی بازار سهام چه زمانی از روند منطقی قابل اتکایی برخوردار خواهد شد. بازار در حال حاضر با رِنج شدن قیمت‌ها در روندی متعادل اما رو به منفی نوسان می‌کند که به اعتقاد اغلب کارشناسان این شرایط تا پایان شهریور ماه امسال ادامه دارد.

به نظر می‌رسد همزمان با پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری و لزوم شناسایی سود در حساب‌ها، دورنمای روشن‌تری در میان مدت بورس ترسیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد