اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ویژگی هایی که جهان را به سرمایه گذاری در ایران ترغیب می کند/اقتصاد پیشرو در مسیر توسعه

سرمایه گذاری در ایران به یکی از مهمترین فرصت های در این دهه تبدیل می شود.

ایران کشوری بزرگ، با ویژگی های جمعیتی سالم و بدهی های بسیار پایین است. در مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه ، فرصت های زیادی برای بهره برداری در ایران وجود دارد. ایران مطمئنا یکی از بازارهای در حال ظهور محسوب می شود که هر کسی خواهان سرمایه گذاری در آن است. اما چرا تاکنون این موضوع اینگونه مطرح نشده است چرا که طی سه دهه گذشته در روند جهانی سازی نگاهی دیگر داشت و این اقدام فرصت بهره برداری را برای دیگر اقتصادهای جدید فراهم کرد.

اما در حال حاضر، شرایط در حال تغییر است. ایران با روی کار آمدن دولت یازدهم در شرایط تازه ای قرار گرفته قرار است درهای آن برای سرمایه گذاری خارجی بیشتر باز شود. بر این اساس ایران می تواند طی دو دهه آتی و به زودی به یکی از مهمترین فرصت ها برای سرمایه گذاری تبدیل شود.

این در حالی است که چالش هایی در مقابل این مسیر وجود دارد. اوضاع اقتصادی همچنان تا حدی گنگ است و تحریم های بین المللی اعمال شده علیه تهران هنوز برداشته نشده اند.

اما ظهور تدریجی ایران به عنوان یکی از اقتصادهای جدید بزرگ نشان می دهد همچنان فرصت های رشد پیش روی جهان وجود دارد زیرا کشورهای جدیدی در حال پیوستن به جمع کشورهای توسعه یافته هستند. چارلز روبرتسون کارشناس سرمایه گذاری در موسسه رناسنس کپیتال اخیرا اعلام کرد:« ایران همانند ترکیه است با این تفاوت که نه درصد از ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد. »

او به یک نکته مهم اشاره کرده است. عناصر موجود در اقتصاد ایران به عنوان یک بازار در ظهور بسیار جذاب هستند و این جذابیت ها روز به روز بیشتر می شود. ایران - تقریبا همانند ترکیه - جمعیتی 78 میلیون نفری دارد که بسیار بیشتر از جمعیت اقتصادهای در حال ظهوردر اروپای شرقی است.

علاوه بر عنصر جمعیت و حجم ذخایر نفتی ایران باید گفت میزان تولید ناخالص داخلی ایران نیز تقریبا قابل توجه است. ایران با دارا بودن تولید ناخالص داخلی معادل 437 میلیارد دلاری بیست و هفتمین اقتصاد بزرگ در جهان محسوب می شود که از این حیث بالاتر از اتریش یا تایلند در کنار آرژانتین و تایوان قرار می گیرد .

اما همچنان دست کم این ظرفیت وجود دارد که تولید ناخالص داخلی ایران دو برابر شود و این اتفاق می تواند در مدت زمان نسبتا کوتاهی رخ دهد. ایران بسیار به ترکیه شباهت دارد و ایران یکی از موفقیت های اقتصادی طی یک دهه گذشته محسوب می شد.

ایران از موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای برخوردار است زیرا بین اروپا، روسیه ، اقتصادهای رو به رشد کشورهای حاشیه خلیج فارس و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی قرار گرفته است که انجام مبادلات تجاری با آنها اهمیت بسیاری دارد. سطح تحصیلات افراد در ایران همانند ترکیه بسیار بالاست و همچنین از ماده ای ارزشمند به نام نفت بهره مند است. منابع انرژی ایران برای تغذیه اقتصاد این کشور به اندازه کافی غنی هستند.

بازار بورس ایران نیز قابل بررسی است. شاخص سهام در تهران در سال 2013 با افزایش 130 درصدی همراه شد. اما در سال 2014 این روند چندان ادامه نیافت اما این بازار همواره پر نوسان بوده است. در حال حاضر، کمتر از پنج دهم درصد از سهام بازار بورس ایران در اختیار سرمایه گذاران خارجی است، از این رو، فرصت های زیادی برای رشد در این بازار وجود دارد.

موضوع مهم برای توسعه ایران اجرای اصلاحات سیاسی است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران روندی بسیار دوستانه را با کشورهای همسایه آغاز کرده است و همچنین در حال اجرای اصلاحات در بخش اقتصادی کشور است. در سال 2014، نرخ تورم در ایران بیش از 20 درصد بود و دولت در تلاش برای کاهش شدید یارانه های دولتی و هزینه ها برای ایجاد توازن و ثبات در بودجه است . این امر بر افراد عادی تأثیر فراوانی خواهد داشت و در عین حال هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که دولت بتواند در نهایت با موفقیت همراه باشد.

مهم تر از همه آن که هیچ کسی نمی داند چه اتفاقی برای تحریم های اعمال شده بر تهران خواهد افتاد. اما در پی دست یابی به توافق نامه موقت هسته ای بخشی از تحریم ها علیه ایران برداشته شدند.

در حال حاضر دو اتفاق باید رخ دهد. تحریم ها به طور کامل و برای همیشه برداشته شوند. تا مادامی اقتصادی از انجام مراودات تجاری با دیگر کشورهای جهان محروم است فرصت پیشرفت برای آن وجود نخواهد داشت. و ایران باید بتواند نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند تا بتواند وجوه مورد نیاز برای اجرای اصلاحات را به دست آورد.

آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ تا مادامی که روحانی رئیس جمهور ایران است هیچ دلیلی وجود ندارد بر این باور باشیم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ایران برای شناور باقی مانده به پول نیاز دارد. ایران تنها زمانی می تواند وجوه مورد نیازش را تأمین کند که بتواند آزادانه نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

اگر تحریم های اعمال شده بر تهران به طور کامل برداشته شوند سیل سرمایه گذاری های خارجی روانه ایران خواهد شد. فرانسه برای این کار اعلام آمادگی کرده است . هیئتی از مقامات تجاری فرانسوی چند ماه پیش به ایران سفر کردند تا راه را برای انعقاد قراردادهای تجاری با این کشور هموار کنند. شرکت خودروسازی رنو تقریبا مراودات خود را با ایران از سر گرفته است. دیگر شرکت ها نیز آغاز روابط تجاری با ایران را مد نظر دارند. جمعیتی نزدیک به 80 میلیون نفر بازاری بزرگ برای شرکت های چند ملیتی اروپایی به ویژه در زمانی محسوب می شود که اقتصادهای داخلی این کشور دچار مشکلاتی است و روند رشد اقتصادی این کشورها بسیار کند است.

با برداشته شدن تحریم ها، سرمایه گذاران خارجی می توانند به صورت مستقیم در بازار بورس ایران سرمایه گذاری کنند. کشورهای بزرگ زیادی باقی نمانده اند که قصد دارند به اقتصاد جهانی بپیوندند. نیجریه نیز به پیوستن به جهان توسعه یافته نزدیک شده است. اما مصر همچنان درگیر آشوب هاست . کره شمالی نشان داده است که تمایلی برای پیوستن به جهان مدرن ندارد. اما ایران می تواند آخرین اقتصاد پیشرویی باشد که می خواهد به اقتصادی توسعه یافته تبدیل شود. اما سوالی که این جا مطرح می شود این است که چه کسی جسارت سرمایه گذاری هنگفت را در ایران به خود می دهد؟

مترجم: محبوبه حبیبی منبع: مارکت واچ

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد