اونس طلا2318.59
مظنه15,376,000
18 گرم3,549,500
ارزش سکه34,642,128
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,200,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

توافق در دقیقه ۹۰

مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه پنج بعلاوه یک در چارچوب تلاش برای حل مسائل باقیمانده، جزئیات توافق احتمالی و موارد اختلافی میان طرفین همچنان در وین ادامه دارد؛ هیئت آمریکایی هم رزرو اتاق‌هایشان را در هتل کوبورگ تا روز ۱۰ جولای ( ۱۹ تیر ماه ) تمدید کردند.


درحالی که اخبار ضد و نقیضی از روند مذاکرات درخصوص حل اختلافات به گوش می رسد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: همچنان مسائل جدی حل نشده ای باقیمانده است.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان و وزرای خارجه ایران و گروه پنج بعلاوه یک در شهر وین آغاز و تاکنون هم در جریان است.

در این مدت شاهد 8 دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده ایم.

مسئولان غربی می گویند میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، اختلافاتی بر سر برنامه های غیر هسته ای بروز کرده است. از سوی دیگر کاخ سفید نیز اعلام کرد هرگونه توافق هسته ای با ایران باید با بیانیه لوزان تناسب داشته باشد.

آنا کنیشنکو خبرنگار روسیا الیوم هم ساعتی پیش گفت: ما در انتظار برگزاری مرحله دوم جلسه وزرای امور خارجه کشورهای مذاکره کننده هستیم و هیچ کس در اینجا نمی تواند پیش بینی کند که این جلسه به چه نتیجه ای منتهی خواهد شد اما اخبار ضد و نقیضی درخصوص احتمال تمدید مذاکرات تا نهم ماه جاری میلادی منتشر شده است.

اما کاخ سفید تاکید کرده است مهلت هفتم ماه جاری برای این مذاکرات تمدید نخواهد شد؛ شبکه "سی. ان. ان" هم اعلام کرد: آمریکا می خواهد تا روز پنجشنبه توافق هسته ای حاصل شود؛ مذاکره کنندگان هسته ای حاضر در وین با زمان مسابقه می دهند تا به توافق هسته ای درباره برنامه هسته ای ایران دست پیدا کنند.

آمریکا امیدوار است تا روز پنجشنبه( 18 تیر )توافق حاصل شود؛ اما یکی از مقامات ایرانی به سی ان ان گفته است که هیچ ضرب الاجل مورد توافقی وجود ندارد.

رمزگشایی این خبر نشان می دهد جزئیاتی وجود دارد که به سیاست آمریکا و کنگره این کشور مربوط می شود. بر اساس این نکته، در صورتی که امضای توافقنامه از نهم ژوئیه ( 18 تیر )بگذرد، بدان معناست که بررسی توافق هسته ای میان ایران و پنج بعلاوه یک، در کنگره طولانی تر شده و به حدود دو ماه آینده موکول می شود و رای گیری درباره آن و وتوی رئیس جمهور آمریکا نیز مدتی به طول می انجامد.

شبکه خبری سی ان ان هم در این باره گزارش داد: اگر توافق هسته ای قبل از نهم ژوئیه یعنی امروز یا فردا به دست آید به این معناست که کنگره آن را ظرف یک ماه بررسی می کند و پس از آن 22 روز نیز برای رای گیری درباره آن و استفاده رئیس جمهور آمریکا از حق وتو علیه رای کنگره نیاز است که در مقایسه با مورد قبل، یعنی توافق پس از نهم ژوئیه حدود یک ماه در زمان صرفه جویی می شود.

به گفته این شبکه آمریکایی، تا دیروز اختلافاتی درباره قطعنامه ای که شورای امنیت صادر خواهد کرد وجود داشت؛ ایران می خواهد این قطعنامه بلافاصله پس از اعلام توافقنامه صادر شود.

در این قطعنامه گفته خواهد شد که درباره این موضوعات توافق شده است و تحریم هایی که به سبب برنامه هسته ای ایران بر این کشور اعمال شده است، لغو می شود و به محض این که ایران به تعهدات خود بر اساس این توافقنامه عمل کند، تحریم ها نیز لغو می شود.

بر اساس این گزارش شبکه خبری روسیا الیوم هم در این باره گزارش داد اختلافات همچنان ادامه دارد؛ موضوع سرعت لغو تحریم ها و خصوصاً لغو تحریم موشک های قاره پیمای ایران و لغو ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران از جمله موضوعات مورد اختلاف است.

خبرهایی از احتمال امضای توافقنامه نهائی در مقر سازمان ملل متحد منتشر شده است و انتظار می رود شرکت کنندگان در این جلسات کنفرانس خبری مشترکی برگزار کنند.

با این حال، مذاکره کنندگان هسته ای حاضر در وین به مذاکرات خود ادامه می دهند گرچه به نظر می رسد وقفه ای در مذاکرات حاصل شده است.

صبح امروز نیز جلسه از پیش اعلام نشده وزرای خارجه گروه پنج بعلاوه یک در هتل کوبورگ برگزار شد و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به همراه وزرای امورخارجه فرانسه،انگلیس، چین، روسیه و آلمان و به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هم تشکیل جلسه دادند.

این جلسه درمقایسه با جلسات دیروز نسبتا کوتاه بود بطوریکه فقط 70 دقیقه طول کشید. شب گذشته نیز آنها ابتدا 50 دقیقه با هم ملاقات کرده و سپس به مدت یک ساعت و نیم با طرف ایرانی ملاقات و گفتگو نمودند.

پس از این دیدار بود که وزرای خارجه گروه پنج بعلاوه یک به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 30 دقیقه با هم ملاقات کردند و بار دیگر با طرف ایرانی، یک ساعت و نیم جلسه داشتند.

شبکه های خبری حاضر در وین هم در این باره گزارش دادند: باتوجه به روند جلسات دیروز، احتمالا پس از جلسه صبح امروز پنج بعلاوه یک، آنها با طرف ایرانی جلسه برگزار خواهند کرد.

سی ان ان هم گفت: مسئله جدی مناقشه ساز در مذاکرات اخیر، تحریم ها است البته نه تحریم های اقتصادی چراکه درباره آن ، نوعی توافق حاصل شده است بطوریکه ایران کارهایی انجام خواهد داد و بعد از آنکه ایران برخی از کارهای موردتوافق را تکمیل کرد ، تحریم ها برداشته خواهد شد؛ آنچه مسئله مناقشه ساز جدید است قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که به تحریمهای غیر هسته ای ایران منجر شده است.

ایران به این مسئله به چشم خط قرمز نگاه می کند و اعلام کرده است اگر این تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص برداشته نشود، تهران حاضر نخواهد شد توافق هسته ای را امضاء کند. موضوع جدی دیگر مورد تاکید ایران در وین، مسئله تحقیق و توسعه هسته ای و دسترسی بازرسان هسته ای است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان هم گفت: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با دستیابی به تفاهم اصولی در مورد جدول موضوعات و زمانبندی همکاری مشترک گام مهمی در مسیر حل و فصل موضوعات باقیمانده برداشتند.

کمالوندی جلسات کارشناسی مشترک را که از اوایل صبح دوشنبه تا ساعات پایانی شب ادامه داشت سازنده ،صریح و همراه با درک مشترک و رو به جلو بیان کرد.

وی گفت: تفاهم حاصل از مذاکرات انجام شده در سفر هیات کارشناسی آژانس به کشورمان که درچارچوب منافع ملی و ملاحظات امنیتی منطبق بر خطوط قرمز نظام است تعامل فنی میان ایران و آژانس را تسهیل خواهد کرد.

آخرین گزارش ها از وین هم حکایت از آغاز سومین نشست امروز وزرای امور خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یک و معاونان آنها دارد.

این نشست به تازه ترین تحولات در زمینه روند گفتگوهای هسته ای و نیز موضوعات مورد اختلاف در روند دستیابی به توافق هسته ای اختصاص دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد