اونس طلا2367.92
مظنه16,205,000
18 گرم3,740,900
ارزش سکه36,509,865
قدیم (بهار)40,600,000
جدید (امامی)43,700,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000
سکه تحویل ۴ ماه آینده، ۹۰۰ هزار تومان؛

بازار طلا و ارز «توافق» را قبول کرده اند

انگار همه از حصول توافق هسته ای مطمئن هستند؛ از طرفی متغییرهای بورس تهران در مدار رشد قرار گرفته، قیمت طلا و سکه بدون توجه به افزایش بهای اونس جهانی سقوط کرده و نرخ ارز هم کاهش یافته است.

قیمت جهانی طلا روز دوشنبه تحت تاثیر مشخص شدن نتایج همه‌پرسی یونان، با افزایش نسبی روبرو شد، اما جالب اینجاست رشد قیمت طلای جهانی هیچ تاثیری بر قیمت نقدی و آتی سکه نداشت که این امر نشان دهنده تاثیر بالای مذاکرات هسته ای بر بازار طلای داخلی است.

در معاملات آتی بورس کالای ایران سکه سررسید تیرماه با ریزش ۶۵/۱ درصدی به قیمت ۸۷۴ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت تسویه سررسید شهریور نیز ‌به ۸۷۷ هزار تومان رسید که افت ۱/۹۹ درصدی را در روز دوشنبه به ثبت رساند. از طرفی قرارداد تحویل آبان نیز به زیر ۹۰۰ تومان سقوط کرد و با کاهش ۱/۱۳ درصدی قیمت۸۹۲ تومانی را به ثبت رساند. در آخر نیز سکه تحویل دی با قیمت ۹۰۸ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند نزولی قیمت همراه شد و افت ۰/۹۶ درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.

از طرفی قیمت سکه در بازار نقدی نیز با افت شدیدی را در این روز تجربه کرد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۸۷۴ هزار تومان رسید و افت ۱۴ هزار تومانی را نسبت به یکشنبه گذشته تجربه کرد. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با کاهش شش هزار تومانی نسبت آخرین معامله به قیمت ۴۴۵ هزار تومان رسید. همچنین ربع سکه نیز با همین میزان کاهش به قیمت ۲۴۸ هزار تومان به فروش رسید، این در شرایطی است که سکه یک گرمی با یک هزار تومان افت با نرخ ۱۶۷ هزار تومان معامله شد.

به گفته تحلیلگران بازار سکه و ارز احتمال ریزش بیشتر بهای سکه آتی تا پایان نتیجه مذاکرات وجود دارد، چرا که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تمدید دوباره مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ امکان‌پذیر است و تلاش می‌کنیم به توافق خوب برسیم.

بر همین اساس بیشتر سرمایه‌گذاران طلا و سکه طی معاملات روز گذشته همچنان فروشنده بودند و حجم تقاضا در این بازارها کاهش یافته بود.

در بازار جهانی طلا چه گذشت؟

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی رویترز، قیمت هر اونس طلا نیز در آغاز مبادلات دیروز دوشنبه با ۰.۳ درصد افزایش به بیش از ۱۱۷۰ دلار رسید ولی سپس با اندکی کاهش به ۱۱۶۹ دلار رسیده است.

قیمت طلا در بازار نیویورک آمریکا نیز در نخستین لحظات مبادلات امروز دوشنبه با افزایش یک درصدی روبرو شد و به بیش از ۱۱۷۴ دلار رسید ولی سپس بار دیگر با افت نسبی همراه شده است.

به نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و اروپا طی روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. سرمایه‌گذاران بین‌المللی همچنین منتظر تاثیر نتایج همه‌پرسی اخیر یونان بر بازارهای بین‌المللی هستند. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز روز جمعه سخنرانی خواهد کرد و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به دقت سخنان وی را زیر نظر خواهند داشت.

از سویی گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد