اونس طلا2389.07
مظنه16,296,000
18 گرم3,761,900
ارزش سکه36,714,888
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000
کارشناس ارشد بازارهای پولی و مالی؛

برای انتخاب جایگزین دلار از چرخه معاملات باید تدابیر مناسبی اتخاذ شود

یک کارشناس بازارهای پولی و مالی با بیان اینکه حذف دلار از چرخه معاملات کشور راه حل مناسبی در شرایط تحریم ها نیست و باید جایگزین مناسبی برای آن انتخاب شود، گفت: با رجوع به ارزهای دیگر نه تنها مشکل به شکلی که مدنظر تصمیم گیران کشور است، حل نخواهد شد بلکه نارسایی ها در این بخش بیشترمی شود.


شاهین شایان آرانی با اشاره به اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر آمادگی ایران برای حذف دلار از مبادلات تجاری، افزود: نباید فراموش کنیم که دلار در دنیا محور تمام قیمت گذاری ها و ارزشگذاری هاست و اکثر معاملات در صحن بین المللی بر مبنای دلار ارزیابی می شود لذا مسئولان کشور نباید بدون توجه به هزینه های این اقدام، بهره گیری از این ارز رایج را از مدار تجارت خارج کنند.

وی با بیان آنکه با این اقدام صورت مساله را پاک نکرده ایم، در خصوص این دیدگاه خود اظهار داشت: چرا که آماده بودن برای حذف دلار از مبادلات تجاری، یک بحث و هزینه ای که برای کشور در پی خواهد داشت، یک بحث دیگر است و احتمالا این تصمیم بر مبنای تحریم ها صورت گرفته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تحریم ها از طریق تسویه حساب دلاری خیلی موثر واقع شده است، افزود: وقتی دلار را جایی خرید و فروش می کنیم، این ارز باید در جای دیگر یعنی بانکهای آمریکایی کنترل و تسویه شود و به نظر می رسد تصمیم گیران اقتصادی کشور برای پیشگیری از بروز نارسایی در این بخش اجرای چنین راه حلی را مدنظر قرار داده اند.

وی افزود: اما این ایده در شرایط تحریم ها درست نیست چرا که اگر نگرانی اقتصاد ما این است که می خواهد از مشکل بلوکه کردن معاملات تسویه حساب های ارزی رها شود، این راهکار جواب نمی دهد و مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دو ارز اصلی داریم که قیمت ها براساس آن دو تعیین می شود، افزود: اگر قرار باشد مبادلات تجاری را با ارزهایی مانند یوان چین و روبل روسیه انجام دهیم، باید گفت که معاملات قفل شده و کشور را مشمول یکسری هزینه های اضافی خواهد کرد.

وی افزود: از آنجا که کالاهای زیادی با یوان و روبل قیمت گذاری نمی شوند، پس در خرید و فروش معاملات اکثر کالاها دچار مشکل خواهیم شد ضمن آنکه باید همان میانگین کارمزد را برای تبدیل به ارزها پرداخت کنیم، به همین دلیل اگر ارزهای رایج را از معاملات تجاری کشور حذف کنیم، هزینه تبدیل یا انتقال ارزها به یوان یا روبل خیلی بالاتر می رود.

وی با تاکید براینکه نباید هزینه اضافی و عدم توان معامله کردن در برخی کالا به کشور تحمیل شود، افزود: باید یک هزینه کارمزد برای انتقال از یورو به دلار پرداخت کنیم که این هزینه اضافی باعث عدم توان معامله کردن و مشکلات بعدی خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ علی طیب نیا وزیر اقتصاد در سفر به چین در جمع رسانه های خبری با اعلام آنکه ایران آمادگی دارد درمبادلات اقتصادی دو جانبه با کشورهایی که با ایران همکاری دارند، از پول رایج همان کشورها استفاده کند، افزود: در این ارتباط با بسیاری از کشورهای طرف تجاری گفت و گو صورت گرفته و آمادگی انجام این کار نیز به اطلاع آنان رسانده شده است.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد