اونس طلا2394.45
مظنه16,336,000
18 گرم3,771,100
ارزش سکه36,805,008
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000
افت یورو در داخل بیش از ارزش جهانی/

کُدخوانی بازارها از وین

پس از شکسته شدن سطح 900 هزارتومانی سکه بهار آزادی در روز یکشنبه، در روز دوشنبه شاخص بازار ارز از کانال 3300 تومان پایین آمد تا دومین سطح‌شکنی بازار تهران در 2 روز گذشته رقم بخورد.


در سومین روز هفته، اثر نیروی ضربه‌گیر «اختلاف قیمت دلار بازار داخلی با منطقه سلیمانیه عراق» کاهش یافت تا دلار پس از گذشت حدود 10 روز از کانال 3300 تومان خارج شود و با 25 تومان کاهش نسبت به روز قبل، به قیمت 3285 تومان برسد.


فعالان بازار ارز در کنار کاهش تقاضا در منطقه سلیمانیه عراق، «ادامه خوش‌بینی نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای»، «کاهش حجم معاملات» و «کاهش قیمت درهم امارات» را عوامل دیگری دانستند که به کانال‌شکنی شاخص بازار ارز کمک کردند.

برخی فعالان با وجود ورود دلار به کانال پایین‌تر، همچنان انتظار کاهش قیمت بیشتر را دارند. به اعتقاد آنها «پایین آمدن نرخ حواله دلار نسبت به نرخ نقدی آن» علامتی از امکان کاهش بیشتر است و کاهش ساعات انتهایی روز گذشته نیز تا حدی ناشی از همین موضوع بوده است.

جدا از دلار، روز دوشنبه قیمت یورو نیز 30 تومان کاهش یافت و به قیمت 3635 تومان رسید تا در کمتر از یک هفته، این ارز اروپایی 3/ 2 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. این در حالی است که ارز اروپایی در همین بازه زمانی تنها 3/ 1 درصد در برابر دلار در بازارهای جهانی تضعیف شده است تا افت بیشتر بازار داخلی به انتظارات کاهشی معامله‌گران نسبت داده شود.

یورو در سرازیری
در سومین روز هفته، قیمت یورو برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت تا تاثیر انتخابات یونان و تضعیف ارزش یورو در بازارهای جهانی به بازار داخلی بیش از پیش سرایت کند.

روز دوشنبه بهای یورو با 30 تومان افت به قیمت 3635 تومان رسید تا در کمتر از یک هفته ارزش این ارز در بازار داخلی 3/ 2 درصد کاهش پیدا کند و از قیمت 3720 تومان روز سه‌شنبه 9 تیر به سطح قیمتی روز دوشنبه برسد. تضعیف ارزش این ارز اروپایی در بازارهای جهانی عامل اصلی افت یورو در بازار داخلی بود.


در 6 روز گذشته نرخ برابری یورو در برابر دلار حدود 3/ 1 درصد کاهش یافته است.روز دوشنبه مقاومت کانال 3300 تومانی دلار شکسته شد و شاخص بازار ارز پس از گذشت حدود 10 روز به کانال 3200 تومان وارد شد.

به گفته فعالان، افت قیمت حواله درهم یکی از عواملی بود که به کانال‌شکنی دلار کمک کرد؛ هر چند که اثر افت قیمت درهم بیشتر بر نرخ حواله دلار مشهود بود. در اکثر ساعات روز گذشته، نرخ حواله دلار پایین‌تر از نرخ فروش نقدی این ارز بود. اکثر فعالان، افت قیمت درهم تا زیر 890 تومان را عامل اصلی این اتفاق عنوان کردند.

بررسی نرخ برابری دلار به درهم با قیمت حواله این ارز نشانگر ارزش پایین‌تر حواله دلار نسبت به نرخ نقدی مراکز رسمی فروش بود. برخی فعالان با توجه به این رخداد، انتظار کاهش بیشتر قیمت نقدی دلار را دارند؛ انتظار کاهشی که میان شماری از معامله‌گران ارزی با پایین آمدن تقاضای معامله‌گران منطقه سلیمانیه عراق و ادامه خوش‌بینی‌ها نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای تشدید شده است.


هر چند که به گفته فعالان، شماری از معامله‌گران با تحرکاتی در معاملات امروزی و فردایی و برخی جو‌سازی‌های روانی سعی دارند از کاهش بیشتر دلار جلوگیری کنند. کاهش دلار روز دوشنبه با افت جزئی اونس تا ساعت 3 بعدازظهر همراه شد تا سکه 9 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت 882 هزار تومان برسد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد