اونس طلا2388
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

حساس ترین ساعات در ۱۲ سال گفتگوهای هسته ای

مذاکرات هسته ای در حالی از ساعات دیگر درسطح وزیران خارجه آغاز می شود که قلعه قدیمی وین،این روزها شب و روز ندارد؛هتل کوبورگ در شرایط کنونی حساس ترین ساعات در ۱۲ سال گفتگوهای هسته ای را سپری میکند.


همزمان، وزیرخارجه کشورمان هم با اشاره به برخی اختلافات گفت: نتیجه کار هنوز معلوم نیست.

شب و روز در قلعه قدیمی وین که حالا هتلی مجلل به نام کوبورگ است، یکی شده. خبرنگاران اعزامی این خبرگزاری هم از وین دادند که از راهروهای هتل کوبورگ، خبر می رسد اعضای 1+5 هنوز درباره حل و فصل برخی پرونده های اختلافی و همچنین زمان صدور قطعنامه شورای امینت برای لغو تحریم ها، به جمع بندی واحد نرسیده اند.

البته رسانه ها اعلام کرده اند که آمریکایی ها در شرایط کنونی، راهی جز اتخاذ تصمیم های دشوار ندارد. وزیر خارجه آلمان هم گفته که گروه 1+5 آماده توافق به هر قیمتی نیست؛ ما دو گزینه پیش رو داریم یا همه با هم می بریم یا همه با هم می بازیم.

تا ظهر امروز هیچ ملاقاتی بین مسئولان ایران و 1+5 برگزار نشده است. همه وزرا به جز وزیر خارجه چین وارد وین شده اند با تمام گمانه زنی ها و شایعات درباره نزدیک بودن به توافق احتمالی.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکرات هسته ای هم با تاکید بر اینکه 70 درصد ضمیمه فنی حل شده و در مورد ضمیمه های دیگر برجام هم 90 درصد کارها به پیش رفته است گفت :مهلت نهایی، آخر شب چهارشنبه یا بامداد پنجشنبه است.

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرده که هرگونه توافق، با تایید شورای امنیت شکل رسمی پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، در یک اقدام همزمان در روز توافق، تمامی تحریم های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو و اقدامات ما نیز در عمل به تعهدات انجام می گیرد.

معاون وزیرخارجه البته شنبه شب به برنامه نگاه یک شبکه یک سیما گفت: یک ماه و نیم است به صورت مستمر کارشناسان در وین، مشغول رایزنی هستند و در 20 روز گذشته اینجا مشغول مذاکره هستیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هیچ وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم، این مرحله ورود به نگارش متن است.

کارشناسان هم معتقدند اگر طرف مقابل تضمین های لازم درباره زمان و چگونگی و ساز و کار برداشته شدن تحریم ها را ندهد، اگر سازمان ملل قطعنامه ها را صریح و روشن لغو نکند و اگر آژانس همچنان درباره "پی.ام.دی" داستان سرایی کند از نظر ایران توافق خوب بدست نمی آید.

در این میان، گروهی از مقامات سازمان بین المللی انرژی اتمی هم، بامداد امروز وارد تهران شدند. مهلت نهایی برای رسیدن به توافق هسته ای، ظاهرا دو روز دیگر به پایان می رسد.

اما در وین، علاوه بر مذاکرات فشرده و شبانه روزی کارشناسان، ورود و اسکان وزیران خارجه گروه پنج بعلاوه یک به اتریش، تدابیر امنیتی و نگاه های رسانه ای را افزایش داده است.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان می گوید: وقتی درچند روز آینده این شهر را ترک می‌کنیم، دو گزینه وجود دارد. یا همه برنده شده‌اند یا توافق از دست رفته است و در آن صورت همه باخته‌اند. اما تاکید می کنم ما از حصول توافق به هر قیمتی سخن نمی‌گوییم.

در کنار آنها، فدریکا موگرینی ایتالیایی هم که در چهل و دو سالگی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست به وین آمده تا بدون تمدید، مذاکرات را تمام کند.

موگرینی گفت: وقتش رسیده؛ خیلی نزدیک شده ایم. مذاکرات به مرحله آخر رسیده و قصد تمدید آن را هم نداریم.

در ساعاتی که هواپیماهای وزیران خارجه در فرودگاه وین فرود آمدند، هواپیمایی هم از این فرودگاه به مقصد تهران، پایتخت ایران برخاست که حامل تعدادی از مقامات سازمان بین المللی انرژی اتمی بودند. آنها چهار روز بعد از سفر آمانو، دبیرکل این سازمان به ایران، به تهران آمده اند تا گفتگوهایی یک روزه با مقامات کشورمان داشته باشند. ساعات پیش رو، حساس ترین ساعات در دوازده سال گفتگوهای هسته ایست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد