اونس طلا2220.06
مظنه14,226,000
18 گرم3,284,000
ارزش سکه32,051,178
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

۷۰ ساعت تاپایان وقت اضافه مذاکرات هسته ای؛ توافق یاتحمیل

۳روز تاپایان زمان مذاکرات هسته ای،رایزنی ها در وین همچنان ادامه دارد؛ مذاکراتی که بگفته عراقچی ،بعضی از مسائل باقیمانده در این مذاکرات برای ایران،کلیدی و خط قرمزند و بدون آنها، توافقی صورت نمی گیرد.

بر این اساس نشست بعدی وزیران امور خارجه ایران و گروه پنج بعلاوه یک فردا برگزار می شود.

برخی منابع غربی هم از تمدید مجدد مذاکرات پس از شانزده تیر سخن گفته اند موضوعی که معاون وزیر خارجه روسیه آن تکذیب کرده است.

پیشرفت های خوبی در مذاکرات هسته ای حاصل شده اما طرف غربی باید قطعه " اراده سیاسی" را سرجای خود بگذارد تا پازل هسته ای تکمیل شود.

وزیر امورخارجه ایران گفت : غرب باید تصمیم بگیرد که به دنبال توافق هسته ای است یا تحمیل تحریم ها؛ البته هیچگاه، تا این میزان به توافقِ پایدار نزدیک نبوده ایم اما هنوز، این مساله، قطعی و تضمین شده نیست.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است؛ مذاکراتی که در خلال آن اعلام شد 13 تن طلای بلوکه شده ایران - خریداری شده در دولت قبل - از آفریقای جنوبی به خزانه بانک مرکزی بازگشت.

به گفته سیف رئیس کل بانک مرکزی، این محموله قبلا خریداری شده بود و در آفریقای جنوبی به صورت امانی طی دو سال گذشته نگهداری می شد.

طیب نیا وزیر اقتصاد دوماه پیش و در دیدار وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در تهران گفت:‌ برغم روابط سیاسی خوب تهران و پرتوریا، سطح همکاری بین دو کشور، بسیار کم و نزدیک به صفر باقیمانده است.



توافق یا تحمیل؟ زمان انتخاب، فرا رسیده است

البته دیشب ساعت 22، آقای ظریف در جریان دیدار با جان کری تاکید کرد نشانه‌های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می‌کنم؛ احساس می‌کنم که طرف‌های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده‌اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل‌های پایدار نمی‌انجامد، بلکه تنش‌ها و دشمنی‌ها را افزایش می‌دهد.

وزیرامورخارجه کشورمان همچنین در پیامی ویدئویی که روی بالکن هتل کوبورگ وین ضبط شده بود به طرف های مقابل گفت: توافق پایدار، نزدیک است اما ایرانی ها که سابقه مقاومت در جنگ تحمیلی را داشته اند، زیر فشار تحمیل، نمی شکنند پس بین توافق و تحمیل، یکی را انتخاب کنید.

به گفته ظریف، " هیچگاه به این اندازه به دستیابی به یک راه‌حل پایدار، نزدیک نبوده ایم. با این حال، هنوز رسیدن به راه‌حل، قطعی نیست. دستیابی به توافق، نیازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت‌های کهنه است. بعضی لجوجانه معتقدند که فشار باعث تسلیم می شود اما قبلا دیدند که تجاوز هشت ساله صدام و حامیانش، نتوانست ایران را تسلیم کند. آنها باید یک تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل.

اما در حالیکه پیام واضح ایران از بالکن هتل کوبورگ به جهان رسید، مذاکرات گسترده در اتاق های هتل ادامه دارد.

ظریف و کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا در یک سو، صالحی و مونیز، متولیان انرژی هسته ای دو طرف در سویی دیگر و معاونان و کارشناسان در اتاق ها و سالن های گوناگون به گفتگو مشغولند.

مقامات بقیه کشورهای پنج بعلاوه یک یعنی انگلیس، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین هم خودشان را به وین، پایتخت اتریش رسانده اند تا از قافله مذاکرات عقب نمانند. آنها امیدوارند با دست پر از وین به خانه هایشان برگردند.

وانگ یی وزیر خارچه چین گفت: مذاکرات اتمی بیش از 10 سال ادامه داشته است و اجزای اصلی مذاکرات، برای کار بر روی آنها وجود دارند. چارچوب اصلی یک توافق اتمی از قبل شکل گرفته و به نظرم زمان حل مسئله اتمی ایران فرا رسیده است.

حدود هفتاد ساعت دیگر وقت اضافه برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای تمام می شود. ده ها دوربین به سمت هتل کوبورگ نشانه رفته اند تا شانزدهم تیر، خبری داغ را از اینجا به جهان پخش کنند.



آمانو باز هم گفت اقدامات بیشتری لازم است؟!

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم دیروز بیانیه داده ، ایران و آژانس درک بهتری درباره برخی راههای رو به جلو پیدا کرده اند. یوکیا آمانو بعد از سفر یک روزه به تهران و دیدار با مقامات کشورمان گفت با اینحال هنوز اقدامات بیشتری لازم است.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه هم گفت بارها گفته این و دوباره تکرار می کنیم که بعضی از مسائل برای ما کلیدی و خط قرمزند و بدون آنها، توافقی صورت نخواهد گرفت.

تخت روانچی ، دیگر معاون آقای ظریف در مصاحبه با پایگاه اینترنتی بولتن گفته هر کاری که انجام می دهیم باید به موازات و متناسب با اقدام طرف مقابل باشد.

روانچی در مورد برخی شایعات درباره اضافه شدن برخی عناصر به گفتگوها از زمان بیانیه لوزان گفت آنچه ما در لوزان دست یافتیم نوعی تفاهم و راه حلی برای مشکلات بود نه موافقتنامه.

معاونان وزیر امور خارجه کشورمان نشستی با معاونان وزیر خارجه آمریکا و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند و اقای صالحی نیز با وزیر انرژی آمریکا دیدار کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد