اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
اونس از اوج هفتگی خود بازگشت؛

ضعف طلا با وجود نگرانی‌های اقتصادی

حتی نگرانی‌های شدید درباره آینده اقتصاد یونان هم نتوانست اونس طلا را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تقویت کند. فلز زرد در نخستین روز هفته به دلیل افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت مالی یونان شاهد رشد قیمت‌ها بود، اما در ادامه روز بخشی از ارزش به دست آورده را از دست داد. این روند ضعف روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت.



هر اونس طلا که هفته کاری را با قیمت 1174 دلار آغاز کرده بود روز دوشنبه تا بهای 1185 دلار نیز بالا رفت، اما در نهایت به زیر 1180 دلار رسید. روز سه‌شنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1170 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.


چنان که اشاره شد رشد اونس در روز دوشنبه عمدتا ناشی از اخبار بد روزهای پیشین درباره یونان بود. شکست مذاکرات یونان و اعتباردهندگان بین‌المللی پس از اعلام برگزاری قریب‌الوقوع همه پرسی در یونان، باعث تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن در روز دوشنبه شد. بازارهای سهام جهان نیز در این روز شاهد افت شدید شاخص‌ها شدند تا جریان ورودی سرمایه به بازار فلزهای گرانبها تقویت شود. البته وضعیت بازارهای جهان به حالت وحشت نرسید.


گفت‌و‌گوهای مالی یونان شنبه شکست خورد تا دولت یونان کنترل سرمایه را در دستور کار خود قرار دهد. بانک‌های این کشور از روز دوشنبه به مدت یک هفته تعطیل شدند. بنا است روز یکشنبه همه‌پرسی در مورد اقدامات ریاضتی مورد درخواست وام دهندگان بین‌المللی در این کشور برگزار شود. روز دوشنبه معلوم شد که یونان نمی‌تواند قسط 5/ 1 میلیارد یورویی خود را که موعد آن روز سه‌شنبه بود، پرداخت کند. اتحادیه اروپا تمام کمک‌های نقدی به یونان را متوقف کرده است. گفت‌و‌گوهای مالی این کشور ادامه دارد، اما این کشور بیش از هر زمانی به ورشکستگی نزدیک است.


آنچه روز دوشنبه جلوی رشد بیشتر طلا را گرفت و در ادامه روز به آن فشار وارد کرد، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام بود. نگرانی‌های یونان، ارزش یورو را پایین آورد تا با رشد شاخص دلار، اونس در موضع دفاعی قرار بگیرد. یورو البته در ادامه روز بخشی از ارزش از دست رفته را بازپس گرفت.

روز دوشنبه اخبار مشابهی نیز در مورد پورتوریکو منتشر شد. بر اساس اخبار، پورتوریکو نیز قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیست. مهم‌ترین نگرانی‌ای که چنین اخباری ایجاد می‌کند احتمال سرایت بحران مالی از یک منطقه به نظام مالی اروپا یا آسیا است. این نگرانی‌ها که در بازار سهام به افت شاخص‌ها ترجمه شده بود، در بازار اوراق قرضه قیمت‌ها را پایین و بازدهی‌ها را بالا برد. بازدهی اوراق دو ساله یونان روز دوشنبه به 33 درصد رسید.


بانک مرکزی چین روز یکشنبه نرخ‌های بهره خود را پایین آورد. این اقدام که قدمی دیگر در جهت تشدید سیاست‌های انبساطی دومین اقتصاد بزرگ جهان بود، قاعدتا باید شاخص‌های سهام آسیا را رشد می‌داد، اما نگرانی‌های یونانی مانع از شکل گرفتن چنین روندی شد.

بازارهای سهام چین هم روز دوشنبه شاهد افت شاخص‌ها بودند. اونس روز سه‌شنبه را با نوسان‌های سینوسی پیرامون مرز 1175 دلار آغاز کرد و تا زمان نوشته شدن این گزارش به 1170 دلار تنزل کرده بود. مهم‌ترین عاملی که جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت ادامه رشد شاخص دلار بود. بهای نفت خام در دومین روز هفته ثباتی نسبی داشت.


این روند ضعیف طلا به‌رغم تشدید نگرانی‌های اقتصادی باعث شده که برخی از کارشناسان از احتمال افت شدید طلا تا پایان سال آینده میلادی بگویند. برخی تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار طلا بر این باورند که قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان سال 2016 میلادی به کمتر از 800 دلار خواهد رسید.

به گزارش سایت طلا به نقل از یک پایگاه اینترنتی منطقه خلیج فارس، بسیاری از فعالان اقتصادی و تحلیلگران بازار بر این باورند که در صورت ادامه روند کنونی قیمت طلا تا پایان سال 2016 میلادی به کمتر از 800 دلار در هر اونس خواهد رسید.


در این گزارش آمده است که طلا برای قرن‌های متمادی در تاریخ بشر یک فلز ارزشمند به شمار می‌رفته است. از سال 1971 میلادی که نیکسون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا رابطه بین دلار و طلا را بر اساس پیمان برتون وودز لغو کرد، طلا به کالای سرمایه‌گذاری در برابر نوسانات نرخ تورم در اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش امروزه تقاضای سرمایه‌گذاری طلا بیشتر از تقاضای فیزیکی بر نوسانات قیمت این فلز زرد تاثیرگذار است. قیمت طلا در ماه‌های گذشته عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشته است؛ به‌طوری که از 1930 دلار در سپتامبر 2011 میلادی به کمتر از 1175 دلار رسیده است.

در این مدت شاخص سهام آمریکا تقریبا دو برابر افزایش داشته است. حتی در شرایط بحران مالی و بدهی یونان و خطر ورشکستگی این کشور نیز قیمت طلا نتوانسته است سطح مقاومتی 1200 دلاری را بشکند.


اما بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند عامل مهمی برای افزایش ارزش دلار و کاهش شدید قیمت طلا باشد. شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی از ژوئن گذشته تاکنون 20 درصد رشد داشته است. قیمت جهانی طلا در سه ماه گذشته بین 1160 تا 1230 دلار در نوسان بوده است. ادامه روند صعودی ارزش دلار و افزایش شاخص سهام چین نیز این گمانه‌زنی را تقویت کرده که قیمت طلا تابستان امسال احتمالا به کمتر از 1160 دلار خواهد رسید.


البته در روزهای آینده روشن شدن وضعیت بحران مالی و بدهی یونان و انتشار گزارش وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت اشتغال در ماه ژوئن تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. به نظر می‌رسد اگر اقتصاد آمریکا طی ماه ژوئن بیشتر از 200 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده باشد، این مساله به ضرر قیمت طلا و به نفع ارزش دلار خواهد بود.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد