اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
روند دلار پس از 5 روز کاهشی شد؛

تایم اوت در بازار ارز

روز دوشنبه دلار پس از 4 روز رشد متوالی، طعم کاهش را چشید؛ چراکه هیجان افزایشی معامله‌گران بازار ارز تا حدی فروکش کرده بود. این حالت استراحت بیشترین افت دلار از 16 فروردین را رقم زد.


در سومین روز هفته، بهای دلار با20 تومان افت به قیمت 3320 تومان رسید. فعالان بازار ارز، «کاهش تقاضای معامله‌گران کشور همسایه برای خرید دلار از بازار داخلی» و «افزایش خوشبینی‌ نسبت به نتایج نهایی مذاکرات هسته‌ای» را از عواملی دانستند که به کاهش قیمت دلار کمک کرد.

تغییر سمت و سوی انتظارات معامله‌گران، در مقاطعی از روز دوشنبه موجب شد که نرخ فروش معاملات فردایی پایین‌تر از نرخ نقدی قرار بگیرد. البته روز گذشته نرخ رسمی دلار با 45 ریال افزایش به قیمت 2932 تومان رسید. قیمت سکه که در روزهای ابتدایی هفته تحت‌تاثیر رشد دلار افزایش یافته بود، با کاهش 20 تومانی این ارز در مسیر نزولی قرار گرفت و با 4 هزار تومان افت به قیمت 913 هزار تومان رسید. این در حالی است که اونس روز دوشنبه با رشد مواجه شده بود.


ناامید از سلیمانیه
از چهارشنبه گذشته تا روز یکشنبه شاخص بازار 73 تومان افزایش را تجربه کرد و از قیمت 3267 تومان به قیمت 3340 تومان رسید، اما روز دوشنبه روند قیمتی این ارز تغییر کرد و چنانکه اشاره شد دلار با 20 تومان افت به قیمت 3320 تومان رسید.


در حالی‌که در روزهای گذشته هیجان معامله‌گران ارزی تحت‌تاثیر روند رو به رشد قیمت و افزایش دامنه نوسانات افزایش پیدا کرده بود، کاهش نوسانات دلار در روز دوشنبه، تحرکات این معامله‌گران را کاهش داد. به گفته فعالان، کاهش تقاضای بازار کشور همسایه برای خرید ارز ارزان‌تر از بازار تهران یکی از عوامل مهمی بود که به کاهش دلار کمک کرد.

به گفته آنها، در 4 روزی که قیمت دلار افزایش یافته بود، اختلاف قیمت بازار داخلی با منطقه سلیمانیه کردستان عراق نسبتا زیاد بود تا به‌واسطه کاهش ارزش دینار عراق، تقاضا برای خرید دلار میان معامله‌گران این کشور بالا رود، عاملی که موجب شد برخی افراد در بازار داخلی و کشور همسایه سعی کنند با خرید ارز ارزان‌تر از بازار تهران و فروش آن در کشور همسایه کسب سود کنند.

با این وجود، روز دوشنبه تقاضا برای خرید ارز در کشور همسایه پایین‌ آمد تا ارزش دلار در منطقه سلیمانیه مقداری افت کند. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار با خروج دلار در روزهای گذشته، حجم میزان ارز موجود در آن بازار بالا رفت تا بازار منطقه سلیمانیه به نوعی از دلار اشباع شود و تقاضای ارزی آن به میزان زیادی کاهش یابد.


در کنار این عامل، برخی از فعالان بازگشت وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف، به کشور را نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات تلقی کردند و خوشبینی به نتایج مذاکرات موجب شد که نرخ فروش معامله‌گران فردایی پایین‌تر از نرخ فروش نقدی این ارز قرار بگیرد.


یورو در جاده نزولی
روز دوشنبه، علاوه‌بر دلار و سکه، قیمت یورو نیز با کاهش مواجه شد. در هشتمین روز تیرماه، بهای یورو تحت‌تاثیر تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی 25 تومان افت کرد و به قیمت 3705 تومان رسید. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز افت بیشتری کرد و با 40 تومان کاهش به قیمت 3229 تومان رسید. تضعیف ارزش یورو در بازارهای جهانی به دلیل نگرانی درباره آینده اقتصادی یونان، مهم‌ترین دلیل افت یورو در بازار داخل بود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد