اونس طلا2378.69
مظنه16,266,000
18 گرم3,755,000
ارزش سکه36,647,298
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

ایران صادرکننده طلا یک ایده‌آل است/دولت از زمان مطرح کردن صادرات طلا کاری انجام نداده است

در زمستان سال گذشته گفته شد که ایران باید به کشور صادرکننده طلا تبدیل شود، اما حال جای سوال دارد که برای دستیابی به این مهم چه نیازهایی احساس می‌شود و تا به امروز دولت و مسئولان چه میزان از این پیش‌نیازها را در اختیار صنف طلا قرار داده‌اند که در این رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر مدعی است هیچ حرکت مثبتی رخ نداده است.


نمایشگاه طلا و جواهر تهران در زمستان سال گذشته محلی شد تا معاون رئیس جمهور در حاشیه افتتاح آن بر تبدیل ایران به کشور صادر کننده طلا تاکید کند. کشوری که دارای طرح‌های اصیل و قدیمی طلا بوده و خود یکی از مصرف‌کنندگان قابل توجه طلا و مصنوعات طلا است.

بازار طلا در حال حاضر در پی رکود در اقتصادکلان و کاهش قدرت خرید با رکود مواجه شده، به عقیده کارشناسان برای خروج از این وضعیت باید صادرات طلا در دستور کار تولیدکنندگان این صنف قرار گیرد، زیرا صادرات منجر خواهد شد چرخه اقتصادی و تولیدی این صنف با قدرتی مضاعف به حرکت در بیاید.

در شرایط فعلی که کشورهای دیگر چون ایتالیا ید طولایی در صادرات طلا دارند، ایران نیاز دارد تا همت و کوشش مضاعفی در این راه صرف کند، با توجه به شرایط تولید در داخل کشور که تا حدودی سنتی صورت می‌گیرد و دستگاه‌های به روز در آن خودنمایی نمی‌کند، پیش‌بینی می‌شود کشور در وهله اول باید برنامه جامعی برای تبدیل شدن به کشور صادرکننده همراه با تامین نیازهای اولیه به روز تولید را در دستور کار خود قرار دهد.

در بحث صادرات بسیار مهم است که تولیدات صادرات محور با سلیقه بازارهای هدف همسو باشد و کار درستی نیست که تولیدکننده برای سلیقه شخصی خود مصنوعات طلا را طراحی و تولید کند، این موضوع در چند سال گذشته بسیار رخ داده و حجم تقاضا برای خرید را تا حدودی کاهش داده است.

در این رابطه عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که برای تبدیل شده به کشور صادرکننده طلا باید موانع پیشروی صادرات و تولید برداشته شود، گفت: تولید صادرات محور نیاز به دستگاه‌های به‌روز و دسترسی آسان به مواد اولیه را می‌طلبد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که از زمان اعلام نظر از سوی رئیس سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی تا به امروز حمایت یا فعالیتی در رابطه با صادرات طلا رخ داده است، گفت: صحبت‌ها در قالب حرف‌های ایده‌آل پرطرفدار و جذاب است اما باید در این رابطه آمار و روند کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت.

محمد کشتی‌آرای تصریح کرد: از سوی رئیس میراث فرهنگی و بدنه دولت در رابطه با حمایت از تولید و صادرات هیچ اتفاق خاصی تا به امروز گرفته نشده است.

او ادامه داد: با توجه به میزان مصرف طلا در دنیا و کشور، ایران کشوری مصرف کننده است و میزان تولید داخلی جوابگوی نیاز داخلی نیست.

وی تاکید کرد: بحث صادرات محوری نیاز به یک سری زیرساخت‌ها دارد و جای خوشحالی دارد اگر کشور به صادرکننده طلا بدل شود. از پیش نیاز‌های تبدیل شدن به صادرکننده طلا و رقابت با کشورهای دیگر در این عرصه می توان به قیمت تمام شده رقابتی در محدوده قیمت‌های جهانی اشاره کرد.

کشتی‌آرای ادامه داد: با توجه به هزینه‌های جانبی تولید همچون قیمت سوخت، بیمه، کارگر و ... قیمت تولیدات مصنوعات طلای ایران قابلیت رقابت با محصولات کشورهای رقیب را ندارد.

او با بیان این که با سرعت نمی توان به کشور صادرکننده طلا تبدیل شد، بیان کرد: از نیمه دوم سال گذشته با کمک‌های بانک مرکزی در رابطه با خروج طلا صاردات طلا در حجم محدود از اصفهان و تهران به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

حال با توجه به روند تولید و صاردات باید گفت که مسئولان صحبت‌های خود منطبق با واقعیت‌ها و آمار دقیق قرار دهند و به صرف یک گفته ایده‌آل، آن را مطرح نکنند زیرا بعد از مدتی به مطالبه عمومی بدل می‌شود، از سوی دیگر دولتمردان و مسئولان اگر صحبتی مطرح می‌کنند باید پیش‌نیازهای دستیابی به آن را در اختیار افراد زیربط قرار دهند تا گفته‌ها و درخوسات‌های دولتمردان عملی شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد