کاربرد طلا در پزشکی و هوافضا

پزشکی طلا برای درمان تعداد کمی از بیماریها، به عنوان یک دارو استفاده می شود. تزریقات محلول های ضعیف aurothiomalate سدیم یا aurothioglucose گاهی برای درمان آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفاصل) استفاده می شود. در عین حال ذرات یک ایزوتوپ طلای رادیواکتیو در بافت ها کاشته می شوند تا به عنوان یک منبع تشعشع در درمان برخی سرطان ها باشد

کاربرد طلا در پزشکی و هوافضا

مقادیر کمی از طلا برای اصلاح شرایطی که تحت عنوان Lagophthalmos (چشم خرگوشی) شناخته شده، استفاده می شود؛ در این شرایط، فرد نمی تواند چشمان خود را به طور کامل ببندد. این وضعیت با ایمپلنت (پیوند) مقادیر کمی از طلا در پلک بالایی، درمان می گردد. طلای کاشته (ایمپلنت) شده پلک را "سنگین" کرده و نیروی جاذبه کمک می کند تا پلک به طور کامل بسته شود.

طلای رادیواکتیو در تشخیص بیماری استفاده می شود. این طلا در محلولی کلوئیدی تزریق شده که می توان آن را هنگام عبور از درون بدن، به عنوان یک ساطع کننده بتا، ردیابی کرد. بسیاری از وسایل جراحی، تجهیزات الکترونیکی و دستگاه های پشتیبانی حیات، با استفاده از مقدار کمی طلا ساخته شده اند. طلا در ابزارها غیر واکنشی بوده و در تجهیزات الکترونیکی و دستگاه های پشتیبانی حیات، بسیار قابل اعتماد می باشد.

 

هوافضا

اگر قصد دارید میلیاردها دلار صرف یک وسیله نقلیه کنید که بعد از راه اندازی به سفری برود که در آن امکان روغن کاری، تعمیر و نگهداری کاملا صفر باشد، پس ساخت آن با مواد بسیار قابل اطمینان، ضروری است. دقیقا به همین دلیل است که در هر وسیله نقلیه فضایی که ناسا به فضا پرتاب می کند، طلا به صدها روش استفاده می گردد.

طلا در مدار استفاده می شود زیرا یک هادی و کانکتور قابل اعتماد است. علاوه بر این، بسیاری از قطعات هر وسیله نقلیه فضایی با لایه پلی استر روکش طلا نصب شده اند. این لایه اشعه مادون قرمز را منعکس کرده و به ایجاد ثبات در درجه حرارت فضاپیما کمک می کند. بدون این روکش، قطعات تیره رنگ فضاپیما مقدار قابل توجهی از گرما را جذب می نماید.

طلا به عنوان یک روغن بین قطعات مکانیکی نیز استفاده می شود. در خلاء فضا، روغن های آلی (گریس های ارگانیک) تبخیر شده و بوسیله تابش شدید فراتر از جو زمین شکسته می شوند. طلا مقاومت برشی بسیار کمی دارد و لایه های نازک طلا بین قطعات متحرکِ بسیار مهم، به عنوان یک روان کننده عمل می نمایند- مولکول های طلا تحت نیروهای اصطکاک روی هم می لغزند و این موضوع، عملی روان کننده را به وجود می آورد.

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها