اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مذاکرات ایران و 1+5 اواخر بهمن ماه در نیویورک

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 به منظور دستیابی به توافق نهایی اواخر بهمن ماه در نیویورک برگزار می شود.



این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران افزود: این مذاکرات با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و نیز کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در نیویورک برگزار خواهد شد.

این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه آغاز مذاکرات توافق اولیه نیز در نیویورک بود، تصریح کرد: در نشست آینده نیویورک برای توافق نهایی، درباره دستور کار مذاکرات، سطح و نحوه ادامه آن به منظور حصول به توافق نهایی تصمیم گیری خواهد شد.

*** تحریم های جدید خلاف توافق ژنو و به معنی برهم زدن مذاکرات است

این منبع در پاسخ به سوالی مبنی بر سوء استفاده های احتمالی طرف مقابل در طول اجرای توافق اولیه ژنو و انجام مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی از جمله ادامه تحریم های لغو شده در قالبی جدید و به بهانه موضوعاتی چون حقوق بشر و تروریسم یا وضع تحریم های جدید ازسوی کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: چنانچه طرف مقابل بخواهد سوء استفاده کند و به بهانه های حقوق بشر و تروریسم همان تحریم ها را وضع کند، به معنی برهم زدن مذاکرات و توافق ژنو است که قطعا با آن مقابله خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مذاکره ایران و گروه 1+5 فقط هسته ای بوده و مذاکره کنندگان اجازه هیچ مذاکره دیگری را ندارند، اظهار داشت: چنانچه کنگره آمریکا به هر دلیلی، تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند، مخل توافق ژنو خواهد بود که کاخ سفید نیز این موضوع را به کنگره گوشزد کرده است چرا که تقصیر شکست مذاکرات به گردن کنگره خواهد افتاد.

این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این پرسش که آیا طرف مقابل می تواند برای ادامه یافتن تحریم ها یا وضع تحریم های جدید به بهانه هایی چون حقوق بشر و تروریسم، اجماع سازی جهانی علیه ایران انجام دهد؟ گفت: اولا بعید می دانم آنها بتوانند برای وضع تحریم های جدید یا ادامه تحریم های قبلی اجماع سازی کنند و ثانیا این امر خلاف توافق ژنو است و مذاکرات پیش نخواهد رفت.

*** توافق ژنو به معنی عادی سازی رابطه با آمریکا نیست

این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوالی درباره 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و نیز غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها و اینکه در توافق ژنو بیان شده است که به این قطعنامه ها پرداخته خواهد شد، گفت: توافق ژنو به معنای عادی سازی رابطه با غرب و آمریکا نیست بلکه دشمنی آمریکا با ایران سر جای خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما اختلافات جدی با آمریکا در موضوعاتی چون فلسطین، حقوق بشر و خاورمیانه داریم، تصریح کرد: یکی از اختلافات ما موضوع هسته ای است که در حال مدیریت کردن آن هستیم تا حقوق خود یعنی برنامه هسته ای صلح آمیزمان را که متضمن برنامه غنی سازی است، تثبیت و هزینه های آن یعنی تحریم ها را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: اینکه در توافق ژنو آمده است که به قطعنامه های شورای امنیت پرداخته خواهد شد، از دستاوردهای بزرگ این توافق است چرا که 6 قطعنامه شورای امنیت از چنان اهمیتی برای غرب برخوردار بود که اجرای آن پیش شرط حتی انجام مذاکره بود.

این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای گفت: با مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران، آنها پیش شرط را کنار گذاشتند اما در مذاکرات همچنان خواسته اصلی آنها اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بود.

وی با بیان اینکه اجرای قطعنامه های شورای امنیت و پایبندی به آن خواسته اصلی غرب بود، افزود: در دوره جدید مذاکرات نه تنها اجرای این قطعنامه ها حتی در مذاکرات خواسته آنها نبود بلکه در توافق ژنو پرداختن به این قطعنامه ها به آینده موکول شده که ضعیف ترین نوع برخورد با این قطعنامه ها است.

این منبع اظهار داشت: این در حالی است که در توافق ژنو، برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که متضمن یک برنامه غنی سازی است نه تنها در گام اول ادامه می یابد بلکه در گام آخر نیز ادامه خواهد یافت.

*** مذاکرات واقعی و جدی محرمانه است/ نتایج مذاکرات شفاف اعلام می شود

این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای درباره انتقادها در مورد محرمانه بودن مذاکرات و اصرار برخی نمایندگان مجلس بر انتشار مذاکرات و متن توافق های شفاهی برای اجرای توافق ژنو (non paper)گفت: مذاکرات قبل از رسیدن به توافق محرمانه بود چرا که هر مذاکره جدی محرمانه است. مذاکره ای که در رسانه ها پخش شود، جدی نیست و صرفا نمایش مذاکره است.

وی با اشاره به نقش و اقدامات فرانسه در به شکست رساندن مذاکرات ژنو 2 هسته ای اظهار داشت: بعد از شکست 1+5 در مذاکرات ژنو 2، پایگاه صهیونیستی دبکا فایل مطالب اشتباهی را عامدانه منتشر کرد که البته فرد مطلعی هم آن را نوشته بود و می خواستند آب را گل آلود کنند و متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم آن مطالب را منتشر کردند.

این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: در آینده نیز لازم باشد مذاکرات محرمانه خواهد بود چرا که مذاکره واقعی و جدی، محرمانه است اما نتایج آن بصورت کاملا شفاف اعلام خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد