سایت طلا را در تلگرام دنبال کنید.

مسیر سخت تک‌نرخی شدن ارز

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: در حالی که کارگران فصلی ساختمانی هنوز سهام عدالت نگرفته‌اند، استادان دانشگاه سهام عدالت گرفته‌اند.

فارس



مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور امروز در سومین همایش ملی مدیریت هزینه، صنعت، بورس، بانک و بیمه، مدیریت شهری و پروژه‌های عمرانی در دانشگاه امیرکبیر گفت: سهام عدالت در دولت قبلی پرداخت شد که 62 شرکت صنعتی و اقتصادی که از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های اقتصادی کشور بودند، سهامشان را وارد فرآیند سهام عدالت کردند.

وی افزود: 41 میلیون نفر برگه‌های سهام عدالت را دریافت کردند که این برگه‌ها به منزله رد پایی برای مشارکت مردم در سهام عدالت است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مسائلی که بعد از بهبود اوضاع بورس در خصوص سهام عدالت مطرح شد، این بود که برگه‌های سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا کند که ایجاد این قابلیت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم بود.

نیلی اظهار داشت: وقتی وارد جزئیات نحوه توزیع برگه‌های سهام عدالت به مردم می‌شویم، این سؤال پیش می‌آید که 41 میلیون نفر گیرنده سهام عدالت دارای چه ویژگیهایی بوده‌اند که هنوز یک عده آن را نگرفته‌اند و حدود 9 میلیون نفر در نوبت دریافت و متقاضی سهام عدالت هستند.

وی افزود: برگه‌های سهام عدالت در سال 88 داده شد و بعد از آن برگه سهام عدالتی به مردم داده نشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: کارگران فصلی و ساختمانی و کسانی که از لحاظ اقتصادی شرایط مساعدی ندارند، هنوز موفق به دریافت برگه‌های سهام عدالت نشده‌اند، در حالی که این برگه‌ها به برخی اقشار جامعه که وضعیت اقتصادی مطلوب‌تری داشتند، مثل استادان دانشگاه داده شد.

نیلی افزود: این مسئله یعنی نابرابری در دادن برگه‌های سهام عدالت به مردم باید حل شود و برای آن فکری شود.

نیلی در ادامه سخنرانی خود در همایش مدیریت هزینه، صنعت، بورس، بانک و بیمه گفت: موضوع اقتصادی دیگری که الان دولت با آن مواجه است مسئله نرخ ارز است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: در سال 1381 دولت موظف به یکسان‌سازی نرخ ارز شد، یعنی بعد از دهه‌های 60 و 70 که با نظام چندگانه نرخ ارز مواجه بودیم، در دهه 1380نظام یکسان‌سازی نرخ ارز اجرا شد.

وی اظهار داشت: اما بعد از دهه 80 و در دهه 90 باز هم دولت با نظام چند نرخی ارز مواجه شد و الان در خصوص نرخ ارز ما بازار موازی را تجربه می‌کنیم.

نیلی تصریح کرد: الان پیچیدگی یکسان‌سازی نرخ ارز خیلی از سال 80 بیشتر است سالهای 79 و 78 که نرخ ارز چند نرخی بود و دلار در نرخ رسمی 175 تومان و در بازار آزاد سیصد و اندی بود و یک نرخ حدود 900 تومان هم داشتیم ،اما الان تک نرخی شدن ارز پیچیده‌تر است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: ارزی که در اتاق مبادله‌ای خرید و فروش می‌شود با ارزی که در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود دو نرخ متفاوت هستند. تحریم‌ها روی نوع ارز، مصرف و مدتی که صرف ارز می‌شود، تأثیرگذار است.

وی افزود: بنابراین با شرایط کنونی تحریم ارز بازار مبادله‌ای با ارزی که در صرافی فروخته می‌شود، دو کالای متفاوت با دو هزینه مختلف است.

نیلی‌ اظهار داشت: مقایسه این دو ارز با هم نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی در بازار ارز موجود است و شرایط متفاوتی بین ارز مبادله‌ای و ارز بازار آزاد وجود دارد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: نرخ 2650 تومانی ارز تعیین شده در لایحه بودجه 93 و حدود 3000 تومانی در بازار آزاد نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی که ما با آن مواجه هستیم پیچیده است و این مسائل اکنون راه‌حل ساده‌ای ندارد و برای هر کدام از این مشکلات اقتصادی مسیر دشواری وجود دارد.

نیلی بیان داشت: خیلی مهم است که مردم در قشر تحصیل‌کرده با این مسئله آشنا باشند که تصمیمات اقتصادی را خیلی سخت می‌توان گرفت. شاید بیش از 3 ماه طول کشید که برای مسکن مهر و حل مشکلات آن فکر شود که چگونه پایه پولی افزایش نیابد و همچنین در کار خانه دار شدن مردم اختلال ایجاد نشود.

نیلی تصریح کرد: در مورد یارانه‌ها هم دولت وقت و انرژی زیادی گذاشت تا قیمت حامل‌های انرژی را 38 درصد اضافه نکند و به دنبال راه‌حلی برای فشار کمتر به مردم باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: در این 30 سالی که من با مسائل اقتصادی مواجه هستم، پیچیدگی شرایط در هیچ زمانی تا این اندازه نبوده است و مسئله مهم این است که حرکت در مسیر حل مشکلات اقتصادی خیلی به سرعت امکان پذیر نیست و باید این مسیر آهسته و پیوسته طی شود.

نظرات
ثبت نظر با عضویت در سایت امکان پذیر است
0 0

amir nili میگه :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 21:45
جنانجه نرخ ارز تابت بماند ركود اقتصادي حاكم مي شود .ركود بيكاري را در پي دارد .اميدوارم دولت محترم با اندك افزايش نرخ ارز بتواند رونق به اقتصاد ببخشد و اعتماد مردم را بيش از پيش جلب كند

0 0

حسابدار پاسخ می دهد :

تاریخ: 1392/10/24 ساعت 11:08
دوست عزیز
تو دو سال گذشته قیمت ارز اینقدر افزایش پیدا کرده که تا سالها نیاز به اندک افزایش مد نظر شما نیست

0 0

amir nili میگه :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 18:37
عزيزان لطفا هميشه به مخالف نظريه هاي اقتصادي عمل كنيد تجربه تابت كرده هر انچه گفته ميشود عكسش اتفاق مي افتد

0 0

مهندس صنایع میگه :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 16:50
باز هم تاکید می کنیم میانگین نرخ ارز در حال افزایش است.
دولت در بودجه 93 به دو صورت سود خودش رو زیاد کرد اولا که 200 تومان نرخ ارز مبادله ای را افزایش داد این یک سود ثابتی برای دولت تا پایان سال داره اما یه سود متغیر هم داره که میشه ما به التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی.دوستان دولت هرگز از این درآمد زایی خود دل نمی کند(سود متغیر)البته اگر ارز تک نرخی بشود (یعنی فقط سود ثابت باز هم دولت هرگز نرخ آن را روی 2650!تک نرخی نمی کند.
مختص کلام اینکه افزایش ارز به سود دولت است و دولت کاری را که به ضرر خود باشد هرگز نمی کند.از طرفی دیگر با افزایش نرخ ارز افزایش طلا در داخل را داریم که این هم یک سود بزرگی است باز هم برای دولت.
تمام وسایل خانگی, خودرو که 20 % آن متعلق به دولت و مالیات است با افزایش ارز افزایش می یابد و سهم دولت از آن باز هم بیشتر و بیشتر خلاصه تمام ماجرا حکایت از افزایش ارز دارد نه کاهش.
منتظر دلار 3200 به زودی باشید.

0 0

مهندس صنایع پاسخ می دهد :

تاریخ: 1392/10/24 ساعت 11:00
نازنین عزیز
بله افزایش نرخ ارز به ضرر صنعت است واما نه دولت!
اینکه بنده عنوان کردم افزایش ارز به سود دولت است راجع به خودرو با بقیه بحث بنده یک فرق دیگریست.
خودرو شاید عملا نیاز زیادی به ارز نداشته باشد چون واردات قطعات خودرو توسط کشور چین صورت میگیرد و ما نیاز زیادی به دلار نداریم.اما این فقط یک بهانه ی بسیار خوبیست برای افزایش قیمت محصول حالا یه سوال؟اگر کاهش ارز به سود خودروسازیست چرا با کاهش ارز قیمت خودرو کاهش نیافت؟چرا پژوپارس را تا تیر 93 هم ظرفیت تمام اعلام کردند؟!!حال که باید تولید رونق بگیرد(البته نسبت به قبل)اما صنایع خودرو سازی به جای اینکه قیمت خودرو را کاهش دهد که نمی دهد تولید خود را از در پشتی کارخانه روانه بازار کرده و از طرفی به ازای هر خودرو 20 تا 25 درصد قیمت هر خودرو را در جیب دولت می گذارد.(این هم سود دولت)
شما فرمودید بیشتر کالاهای اساسی و تولیدات ما؟!!!!
کدام تولید؟تولیدات ما واقعا وابسته دلار است؟!!!وابسته یوان است!نه دلار!ما عملا با چین داریم مبادلات خود را انجام می دهیم.
حال شما می گویید کاهش ارز به ضرر دولت است؟!پس چرا رییس بانک مرکزی موافق کاهش قیمت نیست؟!حتی اگر تولید کالاهای اساسی ما روند کاهشی هم داشته باشد باز هم چون کالای اساسی هستند تقاضای آنها کاهش زیادی نمیابد از طرفی بهانه برای افزایش نرخ ارز باعث افزایش سودآوری بیشتر می شود!خودرو سازی ما هم ورشکست نشده!این هم یک بهانه دیگریست باز هم برای افزایش قیمت خودرو.در ایران افزایش قیمت یک محصول در تقاضای آن زیاد اثر گذار نیست.وقتی سایت ایران خودرو باز میشود آنقدر خرید محصولات زیاد است که چند لحظه بعد آن را می بنددند.این را که باید با ما موافق باشید که صنایع ایران خودرو و سایپا همیشه علاقه مند به افزایش قیمت خودرو هستند دولت چرا با آنها مخالف نیست و هزینه گمرکی واردات را صفر نمی کند تا قیمت محصولات خارجی هم با داخلی رقابتی شود؟!!چون باز هم از سمت دیگر افزایش ارز موجب افزایش قیمت محصولات وارداتیست به نظر من تعرفه واردات بیش از 100% است و دولت هرگز نرخ واردات را کاهش نمیدهد که حاشیه سود خود را کاهش ندهد و از طرفی از خودروسازان داخلی نیز مستفیض گردد.فقط من خودرو خارجی و داخلی را برای شما مثال زدم که ببینید چقدر سود برای دولت دارد یا ضرر.
اما همیشه افزایش نرخ ارز به ضرر مصرف کننده و مردم است نه دولت!
موفق باشید

0 0

نازنين پاسخ می دهد :

تاریخ: 1392/10/24 ساعت 08:53
جناب مهندس صنايع شما ديگه چرا اين صحبت را مي كنيد ؟؟؟؟ شما كه مهنس صنايع هستيد و حتما مي دانيد كه افزايش نرخ ارز به سود دولت نيست چون به سود صنعت نيست مثلا همين خودرو كه فرموديد دولت از افزايش قيمتش سود مي بره . حتما ميدونيد كه شركت هاي خودرو سازي ما به خاطر افزايش دلار و تحريم ها عملا ورشكسته هستند .الان بيشتر كالاهاي اساسي توليدات رو به منفي دارن علتش هم اينكه همه صنعت هاي ما براي تامين مواد اوليه وابسته به واردات هست !!!!! افزايش دلار شايد به خاطر افزايش طلا بازدهي براي دولت داشته باشد ولي به خاطر فلج شدن صنعت كشور يك ضرر بزرگ، چرا كه اگه صنعت نباشه توليد نيست، اگه توليد نباشه اشتغا ل زايي نيست، وابسنگي كامل به اجناس وارداتي ، و صادرات رو به منفي .....

0 0

ر-ت میگه :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 15:56
طی شش ماه آینده حدود 5 میلیارد دلار از بدهی خارجی ایران عهده دولت، سررسید می شود که مبلغ آزاد شده صرف بازپرداخت بدهی خارجی سررسید شده می شود لذا اجرای موافقتنامه تغییری در درآمد صادرات نفت ایجاد نمی کند

0 0

مهدی اصلی میگه :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 15:48
ببینید اگر دولت دلار فراوانی در دست داشت به هیچ عنوان در این 2 سال نرخ دلار بانکی به 2500 نمیرسوند.
توضیحاتش خیلی طولانی اما بدونید بازی برد و باخت از همه لحاظ اقتصادی سیاسی نظامی و همه باختیم.

0 0

ذره بين میگه :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 15:33
مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: نرخ 2650 تومانی ارز تعیین شده در لایحه بودجه 93 و حدود 3000 تومانی در بازار آزاد نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی که ما با آن مواجه هستیم پیچیده است و این مسائل اکنون راه‌حل ساده‌ای ندارد و برای هر کدام از این مشکلات اقتصادی مسیر دشواری وجود دارد.
اما بنا بر اعتقاد بعضي دوستان تكنيكال قرار است هدف دلار در ماههاي آينده 2600 تومان باشد!
خدا قوت.

0 0

ذره بين پاسخ می دهد :

تاریخ: 1392/10/24 ساعت 10:44
اسفندقه گرامي:
افزايش پول ملي آرزوي هر ايراني است.
هيچ چيز بهتر از اين نيست كه ارزش پول كشورمان بالا رود چرا كه به نفع كشور و هر فرد ايراني است .
قرار گرفتن دلار در جايگاه اصلي ارزش خود و نه قيمت كاذب هم باعث ثبات بيشتر بازار هاي مالي و اقتصادي است .!
بنا بر اين بحث ما در باره سياست ارزي فقط ارزيابي صحيح از شرايط موجود است. همان موارد ي كه امروز از جانب رئيس محترم بانك مركزي و ساير دست اندر كاران اقتصادي مطرح ميشود و نه چيز ديگري!
انشا الله كه بيش از اين كه شما ميگوييد كاهش يابد. همه خوشحال خواهيم شد.
سؤال ما جبهه گيري نبود فقط ذكر علت بود!
موفق باشيد. خدا قوت.

0 0

مهدی اصلی پاسخ می دهد :

تاریخ: 1392/10/24 ساعت 07:46
اسفندقه دوباره از اون حرفها زدیها
نفتم میشه 55 دلار
گندم 200 دلار
آهن 100 دلار
نقره 5 دلار
مس 3000 دلار
بگو خجالت نکش

0 0

اسفندقه پاسخ می دهد :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 18:35
بله جناب ذره بین
با قاطعیت اعلام میکنم دلار در سال 93 به 2600 می رسد و انجا تفاوت بین نگاه تکنیکال با دیگر نگاهها خو.د را نشان خواهد داد
پیروز باشید

0 0

sayman پاسخ می دهد :

تاریخ: 1392/10/23 ساعت 17:36
جناب ذره بین بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی نرخ دلار در بازار آزاد مبنای نرخ واحد برای این ارز بیگانه خواهد بود.
( با توجه به قدرت تولید ، صادرات و محرکه های اقتصادی)
ما آنرا رقمی بالاتر از این حرف ها میدانیم.

پر بحث ترین خبرها
اخبار سایر رسانه ها
پر بازدیدترین خبرها
آخرین قیمت ها
10:07 1396/03/05
نمودار قیمت طلا