اونس طلا2316.59
مظنه15,316,000
18 گرم3,535,700
ارزش سکه34,506,948
قدیم (بهار)39,100,000
جدید (امامی)42,100,000
نیم24,900,000
ربع15,000,000

حباب ربع سكه: 32 هزار تومان؟

با اوج گرفتن دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی تا مرز 1488 دلار، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با 10 هزارتومان افزایش بیشتر روبه‌رو شد و ربع سکه نيز در بازار هیجانی دیروز با 9 هزار تومان افزایش قیمت با نرخ بی‌سابقه 140 هزار تومان به خریداران عرضه شد.

بهای سکه بهار آزادی دیروز با 10 هزار تومان افزایش دیگر به رکورد 430 هزار تومان رسید. همزمان با اوج گرفتن دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی تا مرز 1488 دلار، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با 10 هزارتومان افزایش بیشتر روبه‌رو شد.
تاکید کارشناسان بر حبابی بودن قیمت سکه، عدم امکان پیش‌بینی قیمت‌ها در این بازار، تاثیر شدید مفاد بسته پولی سال 90 و مبهم ماندن نرخ سود در عقود مشارکتی و افت نرخ سود اوراق مشارکت، عدم شفافیت برنامه‌های بانک مرکزی در مورد تعداد صفرهای قابل حذف از پول ملی و همچنین عدم اعلام صریح این بانک در مورد نام و کیفیت واحد پولی جدید از جمله مواردی است که به زعم کارشناسان بر افزایش تقاضا برای سکه‌های بانکی در کشور دامن زده است. در بازار‌های جهانی نیز افزایش نگرانی در مورد تورم و نگرانی از کاهش تولید نفت عربستان به علاوه افت بازارهای سهام به دلیل افزایش نرخ تورم در چین قیمت طلا را در پایان معاملات هفتگی پس از کسب رکورد 4/1487 دلاری، به نرخ 4/1486 رساند که نسبت به قیمت بسته شده روز قبل از آن بیش از 10 دلار افزایش داشته است.
روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم نیز با 5000 تومان افزایش به نرخ 465 هزار تومان رسید. نیم سکه در بازار دیروز 6000 تومان گران شد و به بهای 216 هزار تومان در تابلوهای سکه‌فروشان درج شد. ربع سکه در بازار هیجانی دیروز نیز با 9 هزار تومان افزایش قیمت به نرخ بی‌سابقه 140 هزار تومان به خریدارن عرضه شد. قیمت‌های مختلفی نیز برای انواع این سکه‌ها از سوی برخی منابع دیگر اعلام شده است که بین یک تا 3 هزار تومان با قیمت‌های اعلامی دنیای‌اقتصاد تفاوت دارد. افزایش قیمت‌ها در بازار سکه در حالی به روند خود ادامه می دهد که برخی از صرافان از فروش سکه خودداری می‌کنند. در بازار ارز دلار و یورو با افت 7 تومانی قیمت به ترتیب 1128 تومان و 1628 تومان فروخته شدند.
نقدینگی؛ متهم ردیف اول
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت سکه در بازار داخلی را افزایش نقدینگی در کشور اعلام کرد. خبرگزاری فارس قبل از تعطیلات عید به نقل از وی اعلام کرده بود که مردم از خرید غیر ضروری سکه و طلا خودداری کرده و خرید‌های سرمایه‌ای خود را به بعد از عید موکول کنند.علی فخر موحدی به دنیای‌اقتصاد گفت: متاسفانه دست‌هایی در کار است تا تمامی بازار‌های سرمایه‌ای کشور به غیر از بورس را ناکارآمد جلوه دهد، در حالی که برخی رفتارهای هیجانی در سیاست‌های پولی کشور به افزایش تقاضا برای سکه و طلا منجر شده است. وی در عین حال افزایش نقدینگی تا مرز 300 هزار میلیارد تومان در کشور را نتیجه سال‌ها تزریق پول به بازار دانست که حرکت سونامی گونه آن هر از چند گاهی یکی از بازارها را هدف قرار می‌دهد. وی با انتقاد از شفاف نبودن اظهارنظر‌ها در خصوص برخی سیاست‌های پولی و رواج شایعات مختلف درخصوص حذف صفر‌ها از پول ملی، برخی انحرافات از چشم‌انداز برنامه‌های 20 ساله کشور را موجب انباشت نقدینگی سرگردان در کشور دانست که هم‌اکنون بازار سکه را هدف قرار داده است.

رشد حبابی سکه به 7 درصد رسید
در همین حال رییس اتحادیه‌ کشوری سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف با تاکید بر اینکه در یک هفته‌ گذشته نه تنها کاهش تقاضا در بازار به چشم نمی‌خورد، حتی افزایش تقاضا هم داشتیم که باعث شده قیمت سکه در حال حاضر حدود 25 هزار تومان به نسبت قیمت جهانی افزایش داشته باشد.
کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا افزود: قیمت هر اونس پلاتین هزار و 800 دلار است و نرخ طلا به نسبت هفته‌ گذشته 11 دلار رشد قیمت داشته است. قیمت سکه نیز به‌طور متوسط در سه هفته گذشته 11 درصد رشد قیمت داشته در حالی که در همین مدت قیمت طلا چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی چهار درصد رشد داشته است. وی با تاکید بر اینکه رشد حباب‌گونه سکه در سه هفته گذشته به‌طور متوسط هفت درصد است، اظهار کرد: هنوز قیمت سکه مشخص نیست؛ اما پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه طرح جدید 428 هزار تومان باشد.

فرمول محاسبه قیمت واقعی سکه
از سوی دیگر خبرگزاری فارس فرمولی برای محاسبه قیمت سکه ارائه کرد. بنابر این گزارش با توجه به اینکه برخی نسبت به وجود حباب در قیمت سکه بهار آزادی به دیده تردید می‌نگرند، گروه اقتصادی فارس فرمول محاسبه قیمت سکه بهار آزادی برای دستیابی به نرخ و ارزش واقعی این کالا را منتشر کرد.وزیر اقتصاد سه‌شنبه هفته گذشته در حاشیه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی ضمن هشدار به سفته‌بازان بازار طلا از مردم خواست هنگام خرید سکه بهارآزادی قیمت اونس جهانی را در قیمت دلار ضرب کرده و در صورتی که قیمت فروش بالاتر این نرخ بود، از خرید سکه خودداری کنند.
در عین حال با توجه به اینکه وزیر اقتصادی مختصرا به نحوه محاسبه سکه بهار آزادی اشاره کرده است، گروه اقتصادی خبرگزاری فارس نحوه محاسبه دقیق قیمت سکه را برای به دست آوردن قیمت واقعی آن منتشر می‌کند تا خریداران قیمت سکه با محاسبه ارزش سکه نسبت به خرید این کالا تصمیم‌گیری کنند.
بر اساس این فرمول که به تایید کارشناسان و اقتصاددانان مربوطه نیز رسیده است، برای محاسبه قیمت سکه بهار آزادی قیمت اونس جهانی طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسیم بر وزن هر اونس که معادل 1/31 گرم می‌شود. سپس این رقم ضرب در کسر عیار اونس جهانی طلا و سکه بهار آزادی می‌شود که عدد 916/0 است.
بر اساس این گزارش عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس 24 و عیار سکه بهار آزادی 22 است و با تقسیم عدد 22 بر 24 عدد 916/0 به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.
به عبارت روشن‌تر فرمول قیمت سکه عبارتست از:
{[(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ 31،1 ]× 0،916×وزن سکه}+ حق ضرب
گزارش فارس حاکی است، معمولا بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود 5 هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت به دست آمده اضافه کرد.

قیمت واقعی سکه بهار آزادی بر اساس فرمول محاسبه
گزارش خبرنگار فارس حاکی است وزن سکه بهار آزادی 133/8 گرم است که قیمت واقعی آن بر اساس محاسبه در این فرمول باید 409 هزار تومان باشد، اما هم‌اکنون در بازار 427 هزار تومان فروخته می‌شود. وزن نیم بهار آزادی 06/4 گرم و قیمت واقعی آن 206 تومان است که در بازار با قیمت 215 هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت واقعی سکه ربع بهار آزادی با وزن 03/2 بالغ بر 105 هزار تومان است که با قیمت باور نکردنی 137 هزار تومان عرضه می‌شود. بنابر این این گزارش هم اکنون قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار 18 هزار تومان، نیم سکه 8 هزار تومان و ربع سکه 32 هزار تومان حباب دارد که به نظر می‌رسد دولت باید برای آن فکری بیندیشد. تحولات جهانی طلا این روزها در حالی روند شتابنده‌ای یافته که قیمت دلار آزاد در بازار نیز از هفته گذشته بالغ بر 10 تومان افزایش یافته است و عدم اعمال سیاست مدیریت شناور ارز توسط بانک مرکزی و رسیدن قیمت دلار آزاد به 1135 تومان نیز سوال‌برانگیز است.







خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد