اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دفاعیات قربانی از اظهارات ارزی رئیس کل بانک مرکزی/سیف اعتبارش را گذاشت

یک مقام مسئول بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف این بانک حفظ ارزش پول ملی است گفت: آقای سیف از اعتبار خود گذاشت تا مانع از نوسان شدید نرخ ارز در بازار شود.


پیمان قربانی با تشریح سیاست‌های ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: نرخ ارز یکی از متغیرهای مهم در اقتصاد کشور است که در تصمیمات مربوط به تولید، مصرف و پس‌انداز مردم اثر مستقیم می‌گذارد و به همین خاطر در تعادل ابزارهاری مختلف اقتصادی نقش مهمی دارد.

وی با تاکید بر اینکه در تمام کشورها نرخ ارز از جایگاه بالایی برخوردار است در تشریح چرایی شکل‌گیری تحولات ارزی در سال‌های اخیر تصریح کرد: عدم تعادل و رشد انباشته نقدینگی در گذشته و همچنین تحریم‌های ناعادلانه باعث شد در سال‌های 90 و 91 شوک‌های نرخ ارز را در بازار تجربه کنیم؛ البته خیلی از این موارد منشاء انتظاراتی داشتند.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌‌های اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه کاهش ارزش پول ملی مکانیزم خود را دارد، افزود: وقتی عوامل بازار احساس کنند که نرخ ارز در حال افزایش است به سمت خرید آن روی می‌آورند به همین خاطر بانک مرکزی، مرکز مبادلات ارزی را راه‌اندازی کرد تا نیازهای گسترده ارزی در اقتصاد از این طریق تامین شود.

قربانی با بیان اینکه انتظارات خوشبینانه در بازار ارز اثر مثبت دارد گفت: از تیرماه سال جاری روند افزایشی نرخ ارز معکوس شد؛ البته باید توجه داشت که فقط سطح نرخ ارز در اقتصاد مهم نیست بلکه تلاطم نرخ ارز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه ورود افراد غیرحرفه‌ای تلاطم بازار ارز را افزایش می‌دهد اظهار داشت:‌ با خبر بد یا خوب انتظارات روانی در جامعه برای خرید نرخ ارز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ طی سال‌های اخیر بسیاری از افراد تمایل به خرید ارز پیدا کردند تا ارزش دارایی خود را حفظ کنند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به اینکه وظیفه این بانک حفظ ارزش پول ملی است، تصریح کرد: حفظ و صیانت همواره به عنوان اصل بوده است اما بعد از تیرماه کاهش هیجانات و موج رفتارهای گروهی باعث شد قیمت‌ها در بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار شوند؛ در عین حال تلاطم‌های مقطعی و هیجانات باعث نوسانات مقطعی در بازار ارزش می‌شوند کما اینکه در گذشته در برخی مواقع به خاطر هیجانات بازار نرخ ارز به 3800 تومان رسید ولی برگشت.

* سیف از اعتبار رئیس کل بانک مرکزی استفاده کرد تا ثبات را در بازار حاکم کند

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌‌های اقتصادی بانک مرکزی در ادامه به اظهارات ارزی رئیس کل بانک مرکزی در ماه‌های اخیر مبنی بر اینکه دلار به کف خود رسیده است اشاره و تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی در آن مقطع از اعتبار ریاست کل استفاده کرد تا ثبات در بازار ارز اعاده پیدا کند؛ بیانات ریاست کل لزوما به معنای مخالفت بانک مرکزی با کاهش نرخ ارز نیست.

قربانی تاکید کرد: واقعیت این بود که انتظارات مثبت در جهت رفع تحریم‌ها باید با شواهد عینی و عملی همراه شود ولی آن مقطع هیچ شواهدی در بازار وجود نداشت. قبل از ژنو 3 بازار افت شدید را تجربه می‌کرد؛ پیام رئیس کل در آن مقطع به معنای ثبات‌بخشی به اقتصاد ایران بود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه از تیر تاکنون از نظر اسمی و واقعی نرخ ارز در بازار کاهش یافته است، گفت: همین روال موجب تقویت ارزش پول ملی شده است اما باید توجه داشت که صحبت های رئیس کل بانک مرکزی فرصتی را از اقتصاد ایران سلب نکرد بلکه اظهارات اقای سیف طول دوره انحراف ناپایدار ارزی را در بازار کم کرد.

قربانی با طرح این پرسش که نرخ پایدار ارز چه نرخی است، تصریح کرد: نرخ ارز در کوتاه، میان و بلندمدت از عوامل مختلف تاثیر می‌گیرد؛ در کوتاه‌مدت اخبار و شایعات در میان‌مدت اجزای طراز و پرداخت، روند خروج و ورود سرمایه و سیاست‌های ارزی و در بلندمدت شکاف تورم داخل و خارج، رشد اقتصادی، رقابت‌پذیری، سرمایه‌گذاری و رابطه مردم نقش بسیاری در نوسانات نرخ ارز دارد.

* بانک مرکزی از کاهش یا افزایش نرخ ارز نفعی نمی برد

وی بار دیگر با طرح این پرسش که اساسا بانک مرکزی از افزایش نرخ ارز یا کاهش آن سود می‌برد یا خیر، گفت: تمرکز بانک مرکزی در اتاق مبادلات ارزی و افزایش سطح پوشش این اتاق بوده است، تمام عملیات با نرخ روزانه این مرکز انجام می‌شود بنابراین بانک مرکزی انتفاعی از افزایش یا کاهش نرخ ارز نمی‌برد.

این مقام مسئول بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه این بانک دنبال کاهش سفته‌بازی و عملیات غیر مولد در اقتصاد ایران است، تصریح کرد: هم‌اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که نگهداری پول خارجی ابزار خوبی برای حفظ ارزش پول نیست بلکه در شرایط سفته‌بازی به خاطر تشدید نوسانات عده‌ای از افزایش قیمت دلار سود می‌برند ولی در ماه‌های اخیر چنین فضایی برچیده شده است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌‌های اقتصادی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی دنبال ادامه روند فعلی بازار ارز است؛ با تحولاتی که بعد از آن مقاطع ایجاد شد و تقویت روابط و تنش‌زدایی شکل گرفت شواهد علمی بیشتری در قالب بهبود جریان و روند نرخ ارز، کاهش انتظارات بدبینانه و ... مشاهده شد. البته رئیس کل بانک مرکزی نیز بیانیه‌ای داد و اعلام کرد حفظ ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است.

به گفته قربانی چارچوب فکری بانک مرکزی سیاست پیش رو یعنی کاهش نوسان و تلاطم در بازار ارز است بر همین اساس این بانک می‌خواهد نرخ ارز در مسیری هدایت شود که سازگار با اقتصاد کلان و مبانی نرخ ارز باشد.

* ارزش پول ملی در دلار خلاصه می شود؟

وی با بیان اینکه اصل سیاستگذاری حکم می‌کند که سیاستگذار اقتصادی متناسب با شرایط اقتصاد تصمیم بگیرد، تصریح کرد: اما ارزش پول ملی به چه معناست؟ آیا لزوما ارزش پول ملی در نرخ ارز خلاصه می‌شود؟ در پاسخ باید تاکید داشت که هم‌اکنون ارزش پول ملی باید در قیاس ما به ازایی مطرح شود که عبارت است از کالا و خدمات، دارایی و پول خارجی؛ در حوزه کالا و خدمات نرخ تورم رو به کاهش است در حوزه دارایی آرامش مطلوبی وجود دارد از جمله بازار خودرو و مسکن و در حوزه پول خارجی نیز از نظر اسمی و واقعی کاهش قابل توجهی را در ماه‌های اخیر تجربه کرده‌ایم.

قربانی درباره حرکت آتی بانک مرکزی در حوزه سیاست‌های ارزی گفت: بانک مرکزی بنا دارد به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز حرکت کند بر همین اساس مطالات لازم را در حوزه ارزی انجام داده‌ایم اما باید توجه داشت که یکسان‌سازی نرخ ارز مستلزم انضباط مالی در کشور و استفاده از منابع ارزی می‌باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد