اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تقویت طلا در سایه تأخیر افزایش نرخ بهره

سایت طلا : طلای جهانی که در روزهای اخیر شاهد افت قیمت بود با کاهش نگرانی ها در مورد افزایش نرخ بهره رشد 1.2 درصدی را در یک هفته گذشته تجربه کرد.


به گزارش سایت طلا، افت بیش از 30 دلاری اونس و چشم انداز بد طلا در سه هفته ی گذشته سبب شد تا هفت روز گذشته با چشم انتظاری بازار به انتشار گزارش وزارت کار آمریکا کاهشی پیش بینی شود.

اما اونس نخستین روز کاری هفته را با نوسان افزایشی آغاز کرد و 10 دلار رشد یافت و این در حالی است که کارشناسان برای این هفته تداوم افت و خیزها را پیش بینی کرده بودند.

در روز دوشنبه آماری از اقتصاد چین منتشر شد. HSBC اعلام کرد که شاخص مدیران خرید چین در ماه آوریل کاهش یافته و به پایین ترین سطح از آوریل 2014 رسیده است. میزان افت تولید کارخانه ای چین در ماه گذشته نیز اعلام شد که این امر تشدید سیاستهای تحریکی در چین را به دنبال دارد.
البته در این روز رشد شاخص های سهام اروپا در پی اعلام دادهای خوب از اقتصاد آلمان و افزایش دلار رشد طلا را محدود کردند.

براساس این گزارش، بازار طلای تهران در روز دوشنبه با متضاد بودن روند دلار داخل و طلای جهانی نوساناتی را شاهد بود که در نهایت 1 هزار تومان پایین تر از روز گذشته قرار گرفت و این در حالی است که بعد از تعطیلی آغاز هفته، بازار طلا در روز یکشنبه در برابر ریزش طلای جهانی تنها 1 هزار تومان از هر مثقال کاست و با بهای 420 هزار تومان این فلز طلایی را به فروش رساند.

طلای جهانی روز سه شنبه را با افزایش قیمت ها آغاز کرد و به رشد 6 دلاری نسبت به روز گذشته دست یافت. علت اصلی آن در افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام نمود یافت که روند این دو بازار به نفع طلا تمام شد.

در این روز بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره ی پایه را 2 درصد کاهش داد. البته این امر مورد انتظار بود و تأثیر چندانی بر بازار طلا نداشت. اما خبر مهم و اثر گذار از کشور هند بود. تقاضای طلا در هند در ماه آوریل و مه به علت کاهش قیمت طلا و رفع محدودیت های دولت در واردات تا 80 درصد افزایش خواهد یافت.

بر پایه گزارش سایت طلا، روز چهارشنبه طلا اندکی کاهش یافت و این در حالی است که زمینه ی رشد این فلز زرد رنگ با افت شاخص دلار و افزایش شاخص نفت خام نایمکس فراهم شده بود. اما بازار تنها در برابر داده های بدتر از انتظار گزارش اشتغال زایی ملی ADP ایالات متحده قدری از کف روزانه بالا آمد.

در این روز یونان قسط 200 میلیون یورویی به صندوق بین المللی پول پرداخت کرد. قرار است یک قسط 750 میلیون یورویی نیز در 12 مه پرداخت شود.
بازار تهران در این روز بعد از نوسان شاهد قرار گرفتن ارزش فلزات طلایی بر بهای روز گذشته بود. ارزش هر مثقال طلای 17 عیار بر 418 هزار و 500 تومان و هر گرم بر 96 هزار و 519 تومان قرار گرفت.

در روز پنج شنبه طلای جهانی در پی تقویت دلار و افت قیمت نفت خام 7 دلار افت دیگر را به ثبت رساند. اما روز جمعه را در انتظار انتشار گزارش وزارت کار آمریکا با نوسان آغاز کرد.

با اعلام وزارت کار آمریکا مبنی بر ایجاد 223 هزار شغل در بخش غیر کشاورزی که کمی بدتر از انتظارها بود سبب افزایش بهای طلا شد و اونس را به 1188 دلار و 50 سنت رساند تا بعد از سه هفته متوالی کاهشی، اونس به رشد حدوداً 10 دلاری دست یابد. نرخ بیکاری در ماه آوریل به 5.4 درصد رسید که این پایین ترین رقم از سال 2008 میلادی است.

پس از دو سال کاهش متوالی طلا، تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی سال 2015 را سال سختی برای این فلز گرانبها دانسته و معتقد هستند مهمترین عامل فشار بر بازار طلا افزایش احتمالی نرخ بهره ی آمریکاست و تقاضای فیزیکی در شرایط کنونی نمی تواند به تنهایی زمینه رشد قیمت طلا را فراهم کند.

البته تحلیلگرانی هستند که زمینه ی رشد طلای جهانی را فراهم و حتی قائل به اونس 1400 دلاری هستند. جفری گوند لاچ تحلیلگر برجسته موسسه اینوستینگ معتقد است نرخ بهره منفی در اروپا و بحران مالی و بدهی یونان می تواند طلا را برای سرمایه گذاری جذاب تر کند.

وی معتقد است نگرانی ها نسبت به افزایش نرخ بهره برای مدتی میتواند بر طلا فشار وارد کند اما به علت نگرانی های زیاد در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا، فدرال رزرو مجبور است در شرایط کنونی افزایش نرخ بهره را به تعویق بیندازد که این امر نیز به رشد طلا دامن خواهد زد.

پیتر هاگ کارشناس کیتکو نیز معتقد است آمار بد از اقتصاد آمریکا از قیمت طلا حمایت می کند. عدم احیای کافی بزرگترین اقتصاد جهان فدرال رزرو را ناچار خواهد کرد افزایش نرخ بهره را برای مدت بیشتری به تعویق بیندازد./گ


انتهای پیام



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد